8
zal gebeuren wanneer men vanavond het besluit zou nemen om alle ver
keersmaatregelen, welke voorgesteld zijn, te schrappen. Binnen de
kortste keren liggen er weer brieven van bewoners dat er op de dijken
veel te hard wordt gereden. Naar de mening van zijn fractie terecht.
Zeker na de reconstructie zal de snelheid van het verkeer toenemen,
omdat een mooi egaal wegdek meer uitnodigt tot het snel rijden dan een
lappendeken met putten en reparatieplekken zoals het er nu uitziet. Om
vanavond hier pleidooien te houden dat er meer snelheidscontroles
gehouden moeten worden en dat er zwaardere straffen uitgedeeld moeten
worden of om te stellen dat de mentaliteit veranderd moet worden is
wel leuk en een mooie doelstelling maar dat zet naar de mening van
zijn fractie geen zoden aan de dijk. Waarom niet, meer snelheidscon
troles: waar haalt men de politiemensen vandaan. Men moet ook bedenken
dat men op andere punten ook nog andere prioriteiten heeft.
Zwaardere straffen: dit is geen zaak voor de gemeenteraad van de
gemeente Fijnaart en Heijningen, maar voor de landelijke overheid.
Mentaliteitsverandering: een mooie doelstelling maar werkt alleen maar
op zeer lange termijn. Men mag hieruit afleiden dat zijn fractie
voorstander is van het doorvoeren van verkeersremmende maatregelen op
zowel de Kadedijk als de Boerendijk en de Stoofdijk. Uit de reacties
tijdens de hoorzittingavond en de ontvangen brieven is af te leiden
dat de bewoners en gebruikers van de dijken met de gemeente mee willen
denken. De reacties vallen uiteen in drie categorieën. Ten eerste: de
mensen die het eens zijn met de plannen. Op zich is het wel opmerke
lijk want zo vaak ontvangt de gemeente geen brieven van mensen die het
met maatregelen van de gemeente eens zijn. Vanuit de visie van zijn
fractie heeft zijn fractie aan deze reacties weinig toe te voegen
omdat zijn fractie het met de strekking eens is. De tweede categorie
is het wel eens met de te nemen maatregelen maar hebben problemen met
de praktische uitwerking. De meeste van deze bezwaren zijn in het
huidige voorstel opgelost en wij beschouwen deze dan ook als afgehan
deld. Bij de gevallen welke nog over zijn dient bij de technische
uitwerking ter plaatse bekeken te worden hoe het beste aan de bezwaren
tegemoet kan worden gekomen, zonder dat de opzet van het plan geweld
wordt aangedaan. De laatste categorie zijn de mensen die tegen het
nemen van snelheidsbeperkende maatregelen zijn. Een aantal argumenten
die pleiten voor andere maatregelen heeft de raad naar zijn mening al
eerder weerlegt. Het steeds groter wordend landbouwverkeer ziet zijn
fractie ook niet als een probleem. Zijn fractie gaat er vanuit dat de
maatregelen ontworpen worden volgens de regels die daarvoor zijn. Er
wordt dan automatisch rekening gehouden met de maximaal toegestane
afmetingen van verkeersdeelnemers. Voor landbouwverkeer wat dan door
zijn afmetingen toch nog problemen krijgt bij de verkeersremmers zal
dan ook gelden dat zij niet aan de eisen voldoen die het wegenver
keersreglement stelt. Ook het bezwaar wat genoemd is ten aanzien van
ambulances waarin injecties gegeven worden of infusen worden aangelegd
is naar zijn idee een academisch verhaal, omdat dit soort handelingen
indien nodig altijd worden uitgevoerd bij een aangepaste snelheid van
het voertuig. Bij de uitvoering van de werkzaamheden dient het college
er naar zijn mening wel zorg voor te dragen dat stremmingen en vertra
gingen tot een minimum beperkt blijven. Vragen om helemaal geen strem
mingen is volgens hem niet reëel. Zijn fractie is blij dat het college
een aantal suggesties van de commissie heeft overgenomen om het plan
alsnog wat verder te verbeteren. Afsluitend wenst zijn fractie het
college veel succes bij het uitvoeren van deze plannen.
De heer Van de Merbel merkt op dat de fractie van Groen Links in
beginsel zeer positief denkt over het voorstel. Zijn fractie vindt het