8 zal gebeuren wanneer men vanavond het besluit zou nemen om alle ver keersmaatregelen, welke voorgesteld zijn, te schrappen. Binnen de kortste keren liggen er weer brieven van bewoners dat er op de dijken veel te hard wordt gereden. Naar de mening van zijn fractie terecht. Zeker na de reconstructie zal de snelheid van het verkeer toenemen, omdat een mooi egaal wegdek meer uitnodigt tot het snel rijden dan een lappendeken met putten en reparatieplekken zoals het er nu uitziet. Om vanavond hier pleidooien te houden dat er meer snelheidscontroles gehouden moeten worden en dat er zwaardere straffen uitgedeeld moeten worden of om te stellen dat de mentaliteit veranderd moet worden is wel leuk en een mooie doelstelling maar dat zet naar de mening van zijn fractie geen zoden aan de dijk. Waarom niet, meer snelheidscon troles: waar haalt men de politiemensen vandaan. Men moet ook bedenken dat men op andere punten ook nog andere prioriteiten heeft. Zwaardere straffen: dit is geen zaak voor de gemeenteraad van de gemeente Fijnaart en Heijningen, maar voor de landelijke overheid. Mentaliteitsverandering: een mooie doelstelling maar werkt alleen maar op zeer lange termijn. Men mag hieruit afleiden dat zijn fractie voorstander is van het doorvoeren van verkeersremmende maatregelen op zowel de Kadedijk als de Boerendijk en de Stoofdijk. Uit de reacties tijdens de hoorzittingavond en de ontvangen brieven is af te leiden dat de bewoners en gebruikers van de dijken met de gemeente mee willen denken. De reacties vallen uiteen in drie categorieën. Ten eerste: de mensen die het eens zijn met de plannen. Op zich is het wel opmerke lijk want zo vaak ontvangt de gemeente geen brieven van mensen die het met maatregelen van de gemeente eens zijn. Vanuit de visie van zijn fractie heeft zijn fractie aan deze reacties weinig toe te voegen omdat zijn fractie het met de strekking eens is. De tweede categorie is het wel eens met de te nemen maatregelen maar hebben problemen met de praktische uitwerking. De meeste van deze bezwaren zijn in het huidige voorstel opgelost en wij beschouwen deze dan ook als afgehan deld. Bij de gevallen welke nog over zijn dient bij de technische uitwerking ter plaatse bekeken te worden hoe het beste aan de bezwaren tegemoet kan worden gekomen, zonder dat de opzet van het plan geweld wordt aangedaan. De laatste categorie zijn de mensen die tegen het nemen van snelheidsbeperkende maatregelen zijn. Een aantal argumenten die pleiten voor andere maatregelen heeft de raad naar zijn mening al eerder weerlegt. Het steeds groter wordend landbouwverkeer ziet zijn fractie ook niet als een probleem. Zijn fractie gaat er vanuit dat de maatregelen ontworpen worden volgens de regels die daarvoor zijn. Er wordt dan automatisch rekening gehouden met de maximaal toegestane afmetingen van verkeersdeelnemers. Voor landbouwverkeer wat dan door zijn afmetingen toch nog problemen krijgt bij de verkeersremmers zal dan ook gelden dat zij niet aan de eisen voldoen die het wegenver keersreglement stelt. Ook het bezwaar wat genoemd is ten aanzien van ambulances waarin injecties gegeven worden of infusen worden aangelegd is naar zijn idee een academisch verhaal, omdat dit soort handelingen indien nodig altijd worden uitgevoerd bij een aangepaste snelheid van het voertuig. Bij de uitvoering van de werkzaamheden dient het college er naar zijn mening wel zorg voor te dragen dat stremmingen en vertra gingen tot een minimum beperkt blijven. Vragen om helemaal geen strem mingen is volgens hem niet reëel. Zijn fractie is blij dat het college een aantal suggesties van de commissie heeft overgenomen om het plan alsnog wat verder te verbeteren. Afsluitend wenst zijn fractie het college veel succes bij het uitvoeren van deze plannen. De heer Van de Merbel merkt op dat de fractie van Groen Links in beginsel zeer positief denkt over het voorstel. Zijn fractie vindt het

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1995 | | pagina 175