18
zijn. Bij de Eerste Kruisweg zijn er een stuk of zes benadert en bij
andere werken heeft hij er al eens vier gezien. Drie vindt hij aan de
krappe kant. Hij weet niet of men op die manier voor de gemeente het
beste resultaat eruit kan halen.
De heer J. de Vos wil alvorens met het college een principe-afspraak
te maken, namens de fractie van de Vrije Lijst het college attenderen
op de toezegging dat de verbetering van de verkeersveiligheid hierin
ook zal worden meegenomen, mits dit te realiseren is. Als men augustus
gebruikt om dit te bespreken met de bewoners en commissies is hij bang
dat dit in september nog niet is afgerond. Start men dan toch met de
werkzaamheden in september dan vreest hij dat niet alle aangedragen
ideeën uitgekristalliseerd zijn en verloren zullen gaan. De fractie
van de Vrije Lijst verzoekt het college dan ook met klem alle verbete
ringen toe te passen en prioriteit te geven, tegelijkertijd met het
onderhoud. En dat niet dat onderhoud zijn doorgang vindt ten koste van
de aangedragen verbeteringen.
Wethouder Niihoff zegt naar aanleiding van de hetgeen de heer Van de
Merbel zegt betreffende de openbare aanbesteding dat men inderdaad
vraagt of men drie bedrijven kan benaderen en dan noemt men dat aanbe
steden op uitnodiging. Dit wil men doen om snelheid te ontwikkelen
daar met name de Stoofdijk en de Boerendijk zeker niet deze winter
over mogen staan, want dan zal het de gemeente volgend jaar zeer veel
geld kosten, omdat er nu al flinke scheuren in het asfalt zitten. Een
andere reden waarom men voor deze manier heeft gekozen is de methode
die gebruikt zal gaan worden. Men wil in ieder geval de asfalt recy
clen en op wat voor manier, daar zijn de bedrijven vrij in. Dit be
perkt de keuze tot een paar gespecialiseerde bedrijven, dat is ook de
reden dat het er maar drie zijn en geen zes of iets dergelijks.
Het rapport van BRO betreffende de verkeersveiligheid is binnen, dat
wordt momenteel door de ambtenaren bekeken en men wil dat toch in
augustus meenemen, omdat de temperatuur en verwerking van asfalt toch
zorgen voor een bepaalde tijdsdruk. Men is zeker van plan om de ge
sprekken met de bewoners en de commissie aan te gaan, dat wordt nu
voorbereid en hij hoopt dat men dat allemaal kan waarmaken.
Nog even terugkomend op de vraag van de heer Van de Merbel wil hij nog
zeggen dat de uitnodiging voor drie aannemers overzichtelijk blijft
voor de controle door de ambtenaren. Die moeten een aantal methoden
controleren en uiteindelijk een keuze maken. Bij zes wordt dat een
stuk groter en veel meer werk. Vandaar dat men vast wil houden aan die
drie aannemers
De heer Van de Merbel zegt dat een van de argumenten die de wethouder
noemde om het niet openbaar aan te besteden, maar het op uitnodiging
te doen is, dat er snelheid geboden is. Dat argument komt hier wel
meer over tafel. Daar past maar een antwoord op: wanneer men ergens op
tijd wil zijn, moet men op tijd vertrekken. Hij denkt dat men in dit
geval laat is met dit aan te gaan kaarten. Daar zullen wel wat redenen
voor genoemd kunnen worden, maar zo is telkens de gang van zaken. Dat
argument gaat dus van lieverlee aan waarde inboeten. Hij heeft zich
toch afgevraagd of er inderdaad maar drie bedrijven zijn, die asfalt
kunnen recyclen. Naar zijn mening zullen er dat best wel meer zijn. De
beoordeling kost dan wel meer tijd, maar het zou best de moeite waard
kunnen zijn. Naar aanleiding van terechte opmerkingen van de heer de
Vos voor wat betreft de verkeersveiligheid vraagt hij of er al een
advies binnen is van BRO, waarmee men al snel aan de slag zal kunnen?