19
onderzoek gaan doen en dat is weer 30.000 a 40.000 gulden, terwijl men
de gegevens heeft wanneer men de rapporten achter elkaar leest.
De heer Van de Merbel is met dat antwoord redelijk tevreden. Hij ziet
nu enig perspectief en begrijpt dat men het wellicht niet te lang na
de vakantieperiode tegemoet kan zien.
De voorzitter zegt dit toe mits het simpel te geven is, maar het is
mogelijk dat men dan verwijst in een A-viertje naar diverse rapporten
die er geweest zijn. Maar dan heeft men voor zichzelf het inzicht.
De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voor
stel van burgemeester en wethouders tot vaststelling basislijsten
programma-informatie nieuwbouw en woningverbetering 1996-1999.
Voorstel tot het maken van bezwaar tegen de begroting 1996 van het
Streekeewest Westelijk Noord-Brabant.
De heer J. de Vos zegt dat de fractie van de Vrije Lijst het eens is
met het voorstel van het college. Telkenmale wentelt het Streekgewest
de begrotingsoverschrijdingen op de lokale burger af. Dit verschijnsel
dient ingedamd te worden, daar de gemeente het geld wel beter kan
besteden.
De heer Van de Merbel meldt dat zijn fractie akkoord gaat met de door
het college genoemde bezwaren tegen de begroting van het Streekgewest.
Wel maakt men een voorbehoud ten aanzien van de opmerkingen over de te
onderzoeken ontwikkelingsmogelijkheden langs de A4. De A4 heeft toch
al niet hun bijzondere belangstelling, maar hoofdzaak is dat Ruimte
lijke Ordening duidelijk geen taak is van het Streekgewest. Men moet
er angstvallig voor waken dat het Streekgewest voorlopig niet meer
doet dan dat er exact is beschreven in hun takenpakket. Om die reden
maakt hij bezwaar tegen datgene wat men over de ontwikkelingsmogelijk
heden langs de A4 toch wil gaan bepleiten.
De heer Bienefelt zegt dat het Streekgewest een soort neiging tot
groei tegen wil en dank heeft. In feite tegen hun eigen gedachtengan-
gen van een paar jaar geleden in, waarbij er dus uitgebreid is gedi
scussieerd over de nul-optie. Men ziet door de historie heen, toch
steeds allerlei zaakjes die daar aangroeien. Die op zich natuurlijk
allemaal buitengewoon goed gemeend zijn en ook het beste voor hebben
met alle inwoners van het Streekgewest. Maar ze hebben allemaal ook
hun bijkomende eigenschap, dat het geld kost. Er wordt een aantal
arbeidsplaatsen ingevuld en het is uiteindelijk de burger in het
Streekgewest die dat moet betalen. Aansluitend aan de discussie om
trent de nul-optie zijn er toch een aantal groeipogingen geweest,
sommigen zijn enigszins de kop ingedrukt. Men moet vooral als kleine
gemeenten even aangeven, dat de groei van het Streekgewest tot staan
gebracht moet worden en dat een eventuele invulling van andere taken
moet wachten totdat de herindeling zijn invulling heeft gekregen. Het
Streekgewest is ontstaan omdat de gemeenten in een aantal opzichten te
klein waren en een aantal samenwerkingsverbanden moesten aangaan met
elkaar. Dat is toch in de ogen van een heleboel mensen een beetje een
eigen leven gaan leiden en nu is het een beetje een eigen bestuurslaag
geworden tussen de provincie en de gemeenten in. Daar waar straks de
gemeenten allemaal weer in nieuwe clusters zijn ondergebracht en in
staat zullen zijn om een aantal zaken weer zelf ter hand te nemen is
het een goed moment om tegen het Streekgewest te zeggen, dat een pas
op de plaats op dit moment de beste instelling is.