19 onderzoek gaan doen en dat is weer 30.000 a 40.000 gulden, terwijl men de gegevens heeft wanneer men de rapporten achter elkaar leest. De heer Van de Merbel is met dat antwoord redelijk tevreden. Hij ziet nu enig perspectief en begrijpt dat men het wellicht niet te lang na de vakantieperiode tegemoet kan zien. De voorzitter zegt dit toe mits het simpel te geven is, maar het is mogelijk dat men dan verwijst in een A-viertje naar diverse rapporten die er geweest zijn. Maar dan heeft men voor zichzelf het inzicht. De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voor stel van burgemeester en wethouders tot vaststelling basislijsten programma-informatie nieuwbouw en woningverbetering 1996-1999. Voorstel tot het maken van bezwaar tegen de begroting 1996 van het Streekeewest Westelijk Noord-Brabant. De heer J. de Vos zegt dat de fractie van de Vrije Lijst het eens is met het voorstel van het college. Telkenmale wentelt het Streekgewest de begrotingsoverschrijdingen op de lokale burger af. Dit verschijnsel dient ingedamd te worden, daar de gemeente het geld wel beter kan besteden. De heer Van de Merbel meldt dat zijn fractie akkoord gaat met de door het college genoemde bezwaren tegen de begroting van het Streekgewest. Wel maakt men een voorbehoud ten aanzien van de opmerkingen over de te onderzoeken ontwikkelingsmogelijkheden langs de A4. De A4 heeft toch al niet hun bijzondere belangstelling, maar hoofdzaak is dat Ruimte lijke Ordening duidelijk geen taak is van het Streekgewest. Men moet er angstvallig voor waken dat het Streekgewest voorlopig niet meer doet dan dat er exact is beschreven in hun takenpakket. Om die reden maakt hij bezwaar tegen datgene wat men over de ontwikkelingsmogelijk heden langs de A4 toch wil gaan bepleiten. De heer Bienefelt zegt dat het Streekgewest een soort neiging tot groei tegen wil en dank heeft. In feite tegen hun eigen gedachtengan- gen van een paar jaar geleden in, waarbij er dus uitgebreid is gedi scussieerd over de nul-optie. Men ziet door de historie heen, toch steeds allerlei zaakjes die daar aangroeien. Die op zich natuurlijk allemaal buitengewoon goed gemeend zijn en ook het beste voor hebben met alle inwoners van het Streekgewest. Maar ze hebben allemaal ook hun bijkomende eigenschap, dat het geld kost. Er wordt een aantal arbeidsplaatsen ingevuld en het is uiteindelijk de burger in het Streekgewest die dat moet betalen. Aansluitend aan de discussie om trent de nul-optie zijn er toch een aantal groeipogingen geweest, sommigen zijn enigszins de kop ingedrukt. Men moet vooral als kleine gemeenten even aangeven, dat de groei van het Streekgewest tot staan gebracht moet worden en dat een eventuele invulling van andere taken moet wachten totdat de herindeling zijn invulling heeft gekregen. Het Streekgewest is ontstaan omdat de gemeenten in een aantal opzichten te klein waren en een aantal samenwerkingsverbanden moesten aangaan met elkaar. Dat is toch in de ogen van een heleboel mensen een beetje een eigen leven gaan leiden en nu is het een beetje een eigen bestuurslaag geworden tussen de provincie en de gemeenten in. Daar waar straks de gemeenten allemaal weer in nieuwe clusters zijn ondergebracht en in staat zullen zijn om een aantal zaken weer zelf ter hand te nemen is het een goed moment om tegen het Streekgewest te zeggen, dat een pas op de plaats op dit moment de beste instelling is.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1995 | | pagina 115