-10- oefenen. Binnen het Dagelijks Bestuur van het Streekgewest zijn herhaaldelijk discussies geweest, waarbij de mogelijkheid aanwezig was aan te geven wat wel en wat niet meer gedaan zou moeten worden. Men kwam niet verder dan de kaasschaaf-methodeHet vervelende is dat de gemeenten wel gekort worden en dat dat niet doorgesluisd kan worden richting Streekgewest. Hij is van mening, dat de gemeente toch in de toekomst zijn stem moet laten horen. Fijnaart zit met een aantal gemeenten op een lijn om te proberen invloed uit te oefenen. De gemeente is te klein om dit alleen te verwezenlijken. In grote lijnen onderschrijft hij datgene wat door de fracties van het CDA en de WD gezegd is. De heer De Vos denkt dat de boodschap van de collega's voor wat betreft de afvaardiging naar de gewestraad duidelijk is. Toch zal er vanuit de raden van de aangesloten gemeenten wat moeten gebeuren. Met 2 afgevaardigden tegenover 54 andere gewestraadsleden begin je niet zo veel. Als er via politieke contacten bij de diverse gemeenten meer handen op elkaar te krijgen zijn, kunnen de kosten misschien gedrukt worden. In de gewestraad voel je je inderdaad wel eens machteloos. De redenering van de heer Van^^ der Spek dat dit bij de gemeentelijke herindeling anders zou zijn, kan hij^P niet helemaal volgen. Als je het plan van Schampers bekijkt, zullen die verhoudingen niet zoveel wijzigen. Als samengevoegde gemeente zou je met nog minder mensen in de gewestraad zitten, terwijl gemeenten als Roosendaal en Bergen op Zoom meer mensen hebben. Je moet het hele gebeuren van het Streekgewest aanpakkenzoals nu gepland is met samenvoeging van gewesten en heel andere verhoudingen. Dan zit je daar waarschijnlijk als gemeente van - naar het zich nu laat aanzien - zo'n 18.000 inwoners weer met 2 vertegenwoordigers in een college van 30-40 mensen. Daar schiet je niet veel mee op. De heer Van der Spek merkt op daarom voor Groot-Zevenbergen te kiezen. De voorzitter concludeert dat drie fracties pleiten voor het beheersen van de kosten. Nog niet zo lang geleden is er op het gemeentehuis bekeken wat het gewest de gemeente per inwoner kost, dit komt op een bedrag van f 41,-- Dit is exclusief het geld dat uitgegeven wordt voor technische milieuondersteuning en wat straks de gewestelijke milieudienst wordt en exclusief al het geld dat uitgegeven wordt voor het ophalen, afvoeren en verwerken van huisvuil en straks GFT. De heer Bienefelt gaat in op de woorden van collega De Vos. Het natuurlijk zo dat als je met twee mensen een standpunt inneemt in een^P groot college er diverse mogelijkheden zijn. Daar waar Nijhoff aangeeft dat de kaasschaaf gehanteerd is, moet men zich wat meer inspanning getroosten met name als het gaat over de begroting van het Streekgewest. Daar moet de raad een stukje huiswerk doen teneinde met concrete voorstellen te komen naar zowel de collega-gemeenten als de collega vertegenwoordigers in het Streekgewest. Dan kan er misschien een structurele wending gegeven worden aan de stijgende kosten van het Streekgewest. Terugkijkend op iedere keer een verhoging, moet men concluderen er nu geen greep op te hebben. Men zal het huiswerk naar zich toe moeten trekken wat dat betreft. De voorzitter merkt op dat op de laatste pagina van het voorstel onder b de suggestie gedaan wordt te bekijken of er met de begroting van het gewest iets gedaan kan worden. Zij leest de betreffende passage voor en merkt op dat deze passage overeind blijft staan. Op pagina 2, de derde alinea van onderen, staat dat niet akkoord gegaan wordt met de begroting 1994. In overweging wordt gegeven te kijken naar mogelijke bezuinigingen. 06Voorstel tot 3e wijziging van de Verordening Leerlingenvervoer. De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders de verordening conform concept vast te stellen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders het Streekgewest te berichten niet accoord

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1993 | | pagina 97