-10-
oefenen. Binnen het Dagelijks Bestuur van het Streekgewest zijn
herhaaldelijk discussies geweest, waarbij de mogelijkheid aanwezig was aan
te geven wat wel en wat niet meer gedaan zou moeten worden. Men kwam niet
verder dan de kaasschaaf-methodeHet vervelende is dat de gemeenten wel
gekort worden en dat dat niet doorgesluisd kan worden richting
Streekgewest. Hij is van mening, dat de gemeente toch in de toekomst zijn
stem moet laten horen. Fijnaart zit met een aantal gemeenten op een lijn
om te proberen invloed uit te oefenen. De gemeente is te klein om dit
alleen te verwezenlijken. In grote lijnen onderschrijft hij datgene wat
door de fracties van het CDA en de WD gezegd is.
De heer De Vos denkt dat de boodschap van de collega's voor wat betreft de
afvaardiging naar de gewestraad duidelijk is. Toch zal er vanuit de raden
van de aangesloten gemeenten wat moeten gebeuren. Met 2 afgevaardigden
tegenover 54 andere gewestraadsleden begin je niet zo veel. Als er via
politieke contacten bij de diverse gemeenten meer handen op elkaar te
krijgen zijn, kunnen de kosten misschien gedrukt worden. In de gewestraad
voel je je inderdaad wel eens machteloos. De redenering van de heer Van^^
der Spek dat dit bij de gemeentelijke herindeling anders zou zijn, kan hij^P
niet helemaal volgen. Als je het plan van Schampers bekijkt, zullen die
verhoudingen niet zoveel wijzigen. Als samengevoegde gemeente zou je met
nog minder mensen in de gewestraad zitten, terwijl gemeenten als
Roosendaal en Bergen op Zoom meer mensen hebben. Je moet het hele gebeuren
van het Streekgewest aanpakkenzoals nu gepland is met samenvoeging van
gewesten en heel andere verhoudingen. Dan zit je daar waarschijnlijk als
gemeente van - naar het zich nu laat aanzien - zo'n 18.000 inwoners weer
met 2 vertegenwoordigers in een college van 30-40 mensen. Daar schiet je
niet veel mee op.
De heer Van der Spek merkt op daarom voor Groot-Zevenbergen te kiezen.
De voorzitter concludeert dat drie fracties pleiten voor het beheersen van
de kosten. Nog niet zo lang geleden is er op het gemeentehuis bekeken wat
het gewest de gemeente per inwoner kost, dit komt op een bedrag van
f 41,-- Dit is exclusief het geld dat uitgegeven wordt voor technische
milieuondersteuning en wat straks de gewestelijke milieudienst wordt en
exclusief al het geld dat uitgegeven wordt voor het ophalen, afvoeren en
verwerken van huisvuil en straks GFT.
De heer Bienefelt gaat in op de woorden van collega De Vos. Het
natuurlijk zo dat als je met twee mensen een standpunt inneemt in een^P
groot college er diverse mogelijkheden zijn. Daar waar Nijhoff aangeeft
dat de kaasschaaf gehanteerd is, moet men zich wat meer inspanning
getroosten met name als het gaat over de begroting van het Streekgewest.
Daar moet de raad een stukje huiswerk doen teneinde met concrete
voorstellen te komen naar zowel de collega-gemeenten als de collega
vertegenwoordigers in het Streekgewest. Dan kan er misschien een
structurele wending gegeven worden aan de stijgende kosten van het
Streekgewest. Terugkijkend op iedere keer een verhoging, moet men
concluderen er nu geen greep op te hebben. Men zal het huiswerk naar zich
toe moeten trekken wat dat betreft.
De voorzitter merkt op dat op de laatste pagina van het voorstel onder b
de suggestie gedaan wordt te bekijken of er met de begroting van het
gewest iets gedaan kan worden. Zij leest de betreffende passage voor en
merkt op dat deze passage overeind blijft staan. Op pagina 2, de derde
alinea van onderen, staat dat niet akkoord gegaan wordt met de begroting
1994. In overweging wordt gegeven te kijken naar mogelijke bezuinigingen.
06Voorstel tot 3e wijziging van de Verordening Leerlingenvervoer.
De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel
van burgemeester en wethouders de verordening conform concept vast te
stellen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel
van burgemeester en wethouders het Streekgewest te berichten niet accoord