-5-
De voorzitter antwoordt - hoewel het antwoord in tweede termijn is - dat
de heer Van de Merbel het college vraagt het gewestbestuur te verzoeken
voortaan bij verkopen openbaar te verkopen en het taxatierapport daarbij
te overleggen. Als hij die vraag stelt, is het college bereid daaraan te
voldoen. Maar om nu achteraf nog eens vragen te gaan stellen, heeft niet
zoveel zin.
De heer Van de Merbel zegt te gaan proberen de gegevens op een andere
manier te verkrijgen.
De voorzitter antwoordt dat het de heer Van de Merbel vrij staat bij het
schap te informeren. De discussie wordt hiermee gesloten daar de heer van
de Merbel in de derde termijn is.
Voorgesteld wordt de voorstellen 1 tot en met 10 voor kennisgeving aan te
nemen
Naar aanleiding van voorstel 13 - een schrijven van de bewoners van de
Boerendijk over snelheidsremmende maatregelen in verband met de
verkeersproblemen ter plaatse - bemerkt de heer Van de Merbel dat door
het college wordt voorgesteld op het verzoek middels een antwoordbrief te
reageren. Hij maakt daar bezwaar tegen. Het probleem van de
verkeersonveiligheid op de Boerendijk wordt hiermee te gemakkelijk
afgedaan. Het college wil aan de bewoners schrijven dat de plaatselijke
overheid tamelijk machteloos staat tegenover dit probleem en dat alleen
een ombuiging van de mentaliteit van vele weggebruikers daarin verandering
kan brengen. De heer Van de Merbel gelooft niet zo erg in spontane
mentaliteitsombuigingen. Hij gelooft wel dat een beter verkeersgedrag
alleen afgedwongen kan worden met - soms - drastische maatregelen. De
maatregelen die de bewoners zelf noemen, worden door het college allemaal
ontraden. Er wordt echter niets tegenover gesteld. Het lijkt wel of het
college de ernst van de situatie niet voldoende beseft. Het zou daarom
wellicht goed zijn wanneer de leden van het college de auto of motor laten
staan en zelf eens door de gemeente gaan fietsen. Indien dan in de
fietsroute ook de Eerste Kruisweg opgenomen wordt, zal er een beter besef
zijn van wat de verschillende briefschrijvers bedoelen met
verkeersonveiligheid. Ook een fietstocht over de Oude Heijningsedijk is
daartoe een aan te bevelen middel. Hij stelt voor dat de raad niet instemt
met de nu voorliggende antwoordbrief aan de bewoners van de Boerendijk.
Tevens stelt hij voor dat het college alsnog in samenwerking met
verkeersdeskundigen gaat werken aan een verkeersveiligheidsplan voor de
diverse knelpunten in de gemeente. De Boerendijk staat niet op zichzelf.
Met de regelmaat van de klok komen er van diverse bewoners en groepen
bewoners brieven over verkeersonveiligheid. In de beleidsuitgangspunten
van dit college staan heel mooie dingen geschreven over de
verkeersveiligheid. Daarbij wordt voorrang gegeven aan de zorg voor
voetgangers en fietsers. De heer Van de Merbel wil de voorzitter aansporen
het niet bij mooie woorden te laten blijven en er in haar laatste
collegejaar alsnog werk van te maken.
De voorzitter geeft het woord aan wethouder Nijhoff.
Wethouder Nijhoff stelt dat het college niet het eerste college is dat
geconfronteerd wordt met zulke brieven of initiatieven van bewoners. Hij
herinnert de heer Van de Merbel aan de Oude Heijningsedijk. Ergens in de
tachtiger jaren is er een hele discussie geweest over de snelheid op de
Oude Heijningsedijk. Er stonden toen borden die zeventig km. per uur
aangaven. Er werd destijds aan het toenmalig college gevraagd om
initiatieven te-ontplooien met betrekking tot de Oude Heijningsedijk zoals
snelheidsremmende maatregelen, controles e.d. Het eind van het liedje was
daar dat de borden van zeventig km. per uur weggehaald werden en het een
dijk werd waar men tachtig mocht rijden. De borden van adviessnelheden -
zestig km.- denk aan onze kinderen, bleven staan. Die staan er nu nog. Dat
zou op de Boerendijk misschien nog de enige te nemen maatregel kunnen
zijn. Men moet niet alle verkeersmaatregelen op een hoop gooien.