-5- De voorzitter antwoordt - hoewel het antwoord in tweede termijn is - dat de heer Van de Merbel het college vraagt het gewestbestuur te verzoeken voortaan bij verkopen openbaar te verkopen en het taxatierapport daarbij te overleggen. Als hij die vraag stelt, is het college bereid daaraan te voldoen. Maar om nu achteraf nog eens vragen te gaan stellen, heeft niet zoveel zin. De heer Van de Merbel zegt te gaan proberen de gegevens op een andere manier te verkrijgen. De voorzitter antwoordt dat het de heer Van de Merbel vrij staat bij het schap te informeren. De discussie wordt hiermee gesloten daar de heer van de Merbel in de derde termijn is. Voorgesteld wordt de voorstellen 1 tot en met 10 voor kennisgeving aan te nemen Naar aanleiding van voorstel 13 - een schrijven van de bewoners van de Boerendijk over snelheidsremmende maatregelen in verband met de verkeersproblemen ter plaatse - bemerkt de heer Van de Merbel dat door het college wordt voorgesteld op het verzoek middels een antwoordbrief te reageren. Hij maakt daar bezwaar tegen. Het probleem van de verkeersonveiligheid op de Boerendijk wordt hiermee te gemakkelijk afgedaan. Het college wil aan de bewoners schrijven dat de plaatselijke overheid tamelijk machteloos staat tegenover dit probleem en dat alleen een ombuiging van de mentaliteit van vele weggebruikers daarin verandering kan brengen. De heer Van de Merbel gelooft niet zo erg in spontane mentaliteitsombuigingen. Hij gelooft wel dat een beter verkeersgedrag alleen afgedwongen kan worden met - soms - drastische maatregelen. De maatregelen die de bewoners zelf noemen, worden door het college allemaal ontraden. Er wordt echter niets tegenover gesteld. Het lijkt wel of het college de ernst van de situatie niet voldoende beseft. Het zou daarom wellicht goed zijn wanneer de leden van het college de auto of motor laten staan en zelf eens door de gemeente gaan fietsen. Indien dan in de fietsroute ook de Eerste Kruisweg opgenomen wordt, zal er een beter besef zijn van wat de verschillende briefschrijvers bedoelen met verkeersonveiligheid. Ook een fietstocht over de Oude Heijningsedijk is daartoe een aan te bevelen middel. Hij stelt voor dat de raad niet instemt met de nu voorliggende antwoordbrief aan de bewoners van de Boerendijk. Tevens stelt hij voor dat het college alsnog in samenwerking met verkeersdeskundigen gaat werken aan een verkeersveiligheidsplan voor de diverse knelpunten in de gemeente. De Boerendijk staat niet op zichzelf. Met de regelmaat van de klok komen er van diverse bewoners en groepen bewoners brieven over verkeersonveiligheid. In de beleidsuitgangspunten van dit college staan heel mooie dingen geschreven over de verkeersveiligheid. Daarbij wordt voorrang gegeven aan de zorg voor voetgangers en fietsers. De heer Van de Merbel wil de voorzitter aansporen het niet bij mooie woorden te laten blijven en er in haar laatste collegejaar alsnog werk van te maken. De voorzitter geeft het woord aan wethouder Nijhoff. Wethouder Nijhoff stelt dat het college niet het eerste college is dat geconfronteerd wordt met zulke brieven of initiatieven van bewoners. Hij herinnert de heer Van de Merbel aan de Oude Heijningsedijk. Ergens in de tachtiger jaren is er een hele discussie geweest over de snelheid op de Oude Heijningsedijk. Er stonden toen borden die zeventig km. per uur aangaven. Er werd destijds aan het toenmalig college gevraagd om initiatieven te-ontplooien met betrekking tot de Oude Heijningsedijk zoals snelheidsremmende maatregelen, controles e.d. Het eind van het liedje was daar dat de borden van zeventig km. per uur weggehaald werden en het een dijk werd waar men tachtig mocht rijden. De borden van adviessnelheden - zestig km.- denk aan onze kinderen, bleven staan. Die staan er nu nog. Dat zou op de Boerendijk misschien nog de enige te nemen maatregel kunnen zijn. Men moet niet alle verkeersmaatregelen op een hoop gooien.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1993 | | pagina 92