15
voorstel van de fractie van Gemeentebelangen erg letterlijk zou moeten nemen
en er zou een regeling kunnen komen door middel van taxibedrijven zou hij er
aan toe willen voegen dat men ook Zwingelspaan mee moeten nemen omdat
Zwingelspaan helemaal geen openbaar vervoer heeft. Dit valt buiten de
regio-taxi omdat de regio-taxi het openbaar vervoer volgt. Gaat men nu van
de regio-taxi afwijken dan moet men de mogelijkheden voor Zwingelspaan ook
serieus bekijken. Wat betreft wat de heer van de Merbel zegt dat er in
principe normaal openbaar vervoer moet zijn in Heijningen zegt hij dat hij
het daar in principe wel mee eens is, maar men moet ook reëel zijn. Het
openbaar vervoer staat nu door allerlei bezuinigingen toch al erg onder
druk. Hij denkt dat men nu niet al te veel energie moet steken in iets wat
door Den Haag of Den Bosch uitgeknepen wordt. Op zich kan hij wel leven met
het initiatief-voorstel
Mevrouw Oostdijck merkt op dat zij ontzettend blij is met de belangstelling
vanuit Heijningen voor deze vergadering.
Tijdens de vorige raadsvergadering heeft zij namens het CDA naar aanleiding
van het inkrimpen van de busdienst Fijnaart-Heijningen gezegd dat het
belangrijk is om te achterhalen op welke tijden er nog knelpunten zitten.
Ook van de zijde van het college werd toen gesteld dat er gekeken moet
worden of er geen andere mogelijkheden zijn. Dit gold toen mede voor
doktersbezoek. Hieruit concludeert haar fractie dat het toen nog niet einde
verhaal was, maar eerder een uitgangspunt voor nader onderzoek. Op basis van
bestaande cijfers is het best moeilijk oordelen omdat het niet weergeeft hoe
vaak men niet van de bus gebruik kan maken. Een oplossing zou kunnen zijn om
meer gebruik te maken van de regio-taxi. De tijd tussen 1 mei a.s. en de
nieuwe regeling zou zo kort mogelijk moeten zijn. Eventueel zou overwogen
kunnen worden om de huidige regeling tot de zomervakantie toe door te
trekken. Het college kan dan ondertussen onderzoeken wat voor mogelijkheden
er zijn. Mocht het college met een voorstel komen tot het oplossen van
knelpunten wil zij zeggen dat haar fractie daar best wel wat geld voor over
heeft. Zij ziet dan ook met belangstelling de afloop van het door het
college in te stellen onderzoek tegemoet.
De heer Van der Spek krijgt de indruk dat men met zijn allen bezig is
zieltjes te winnen in Heijningen. De honderdvijfentwintig handtekeningen
staan echter niet in verhouding tot het gebruik wat van de belbus gemaakt
wordt. Hij apprecieert het dat men voor elkaar opkomt in Heijningen, maar
men moet wel reëel blijven. Wat betreft de opmerking van mevrouw Oostdijck
dat men gebruik zou willen maken van de bus terwijl er geen bus rijdt zegt
hij dat de Heijningers inventief genoeg zijn om bijvoorbeeld een buurman te
vragen voor hem/haar te rijden op de momenten dat er geen bus rijdt.
Zijn fractie leest het voorstel van Gemeentebelangen ook als een verzoek om
een onderzoek in te stellen. Wat hem tegenvalt is dat Gemeentebelangen niet
wat dieper gegraven heeft en niet met wat meer concrete voorstellen is
gekomen. Zijn fractie heeft er geen bezwaar tegen dat het college alsnog een
nieuw onderzoek opstart. Zijn fractie zal in ieder geval niet akkoord gaan
met een open eind regeling. Dat is een regeling waarvan men van te voren
niet kan vaststellen wat het gaat kosten. Verder zegt hij dat zijn fractie
meegaat met het voorstel van Van de Merbel om de belbusregeling te handhaven
op de wijze waarop hij nu is.
De voorzitter zegt dat een aantal van de raadsleden terecht heeft opgemerkt
dat er geen voorstel van het college ligt. Dat klopt ook. Een aantal
raadsleden heeft ook terecht opgemerkt dat er gevraagd wordt door de fractie
van Gemeentebelangen of het college een onderzoek wil doen.
Daarom is zij van mening dat het niet echt zinvol is om nu te reageren op
alle geluiden die nu de revue passeren omdat het college daar eerst
nauwkeurig naar zal moeten kijken. Van de andere kant is het wel interessant
om te horen, hoe de diverse fracties tegenover de belbus ansich staan. Ten
aanzien van het voorstel van de heren van de Merbel en van der Spek en
mevrouw Oostdijck om de huidige belbus door te laten functioneren op de