15 voorstel van de fractie van Gemeentebelangen erg letterlijk zou moeten nemen en er zou een regeling kunnen komen door middel van taxibedrijven zou hij er aan toe willen voegen dat men ook Zwingelspaan mee moeten nemen omdat Zwingelspaan helemaal geen openbaar vervoer heeft. Dit valt buiten de regio-taxi omdat de regio-taxi het openbaar vervoer volgt. Gaat men nu van de regio-taxi afwijken dan moet men de mogelijkheden voor Zwingelspaan ook serieus bekijken. Wat betreft wat de heer van de Merbel zegt dat er in principe normaal openbaar vervoer moet zijn in Heijningen zegt hij dat hij het daar in principe wel mee eens is, maar men moet ook reëel zijn. Het openbaar vervoer staat nu door allerlei bezuinigingen toch al erg onder druk. Hij denkt dat men nu niet al te veel energie moet steken in iets wat door Den Haag of Den Bosch uitgeknepen wordt. Op zich kan hij wel leven met het initiatief-voorstel Mevrouw Oostdijck merkt op dat zij ontzettend blij is met de belangstelling vanuit Heijningen voor deze vergadering. Tijdens de vorige raadsvergadering heeft zij namens het CDA naar aanleiding van het inkrimpen van de busdienst Fijnaart-Heijningen gezegd dat het belangrijk is om te achterhalen op welke tijden er nog knelpunten zitten. Ook van de zijde van het college werd toen gesteld dat er gekeken moet worden of er geen andere mogelijkheden zijn. Dit gold toen mede voor doktersbezoek. Hieruit concludeert haar fractie dat het toen nog niet einde verhaal was, maar eerder een uitgangspunt voor nader onderzoek. Op basis van bestaande cijfers is het best moeilijk oordelen omdat het niet weergeeft hoe vaak men niet van de bus gebruik kan maken. Een oplossing zou kunnen zijn om meer gebruik te maken van de regio-taxi. De tijd tussen 1 mei a.s. en de nieuwe regeling zou zo kort mogelijk moeten zijn. Eventueel zou overwogen kunnen worden om de huidige regeling tot de zomervakantie toe door te trekken. Het college kan dan ondertussen onderzoeken wat voor mogelijkheden er zijn. Mocht het college met een voorstel komen tot het oplossen van knelpunten wil zij zeggen dat haar fractie daar best wel wat geld voor over heeft. Zij ziet dan ook met belangstelling de afloop van het door het college in te stellen onderzoek tegemoet. De heer Van der Spek krijgt de indruk dat men met zijn allen bezig is zieltjes te winnen in Heijningen. De honderdvijfentwintig handtekeningen staan echter niet in verhouding tot het gebruik wat van de belbus gemaakt wordt. Hij apprecieert het dat men voor elkaar opkomt in Heijningen, maar men moet wel reëel blijven. Wat betreft de opmerking van mevrouw Oostdijck dat men gebruik zou willen maken van de bus terwijl er geen bus rijdt zegt hij dat de Heijningers inventief genoeg zijn om bijvoorbeeld een buurman te vragen voor hem/haar te rijden op de momenten dat er geen bus rijdt. Zijn fractie leest het voorstel van Gemeentebelangen ook als een verzoek om een onderzoek in te stellen. Wat hem tegenvalt is dat Gemeentebelangen niet wat dieper gegraven heeft en niet met wat meer concrete voorstellen is gekomen. Zijn fractie heeft er geen bezwaar tegen dat het college alsnog een nieuw onderzoek opstart. Zijn fractie zal in ieder geval niet akkoord gaan met een open eind regeling. Dat is een regeling waarvan men van te voren niet kan vaststellen wat het gaat kosten. Verder zegt hij dat zijn fractie meegaat met het voorstel van Van de Merbel om de belbusregeling te handhaven op de wijze waarop hij nu is. De voorzitter zegt dat een aantal van de raadsleden terecht heeft opgemerkt dat er geen voorstel van het college ligt. Dat klopt ook. Een aantal raadsleden heeft ook terecht opgemerkt dat er gevraagd wordt door de fractie van Gemeentebelangen of het college een onderzoek wil doen. Daarom is zij van mening dat het niet echt zinvol is om nu te reageren op alle geluiden die nu de revue passeren omdat het college daar eerst nauwkeurig naar zal moeten kijken. Van de andere kant is het wel interessant om te horen, hoe de diverse fracties tegenover de belbus ansich staan. Ten aanzien van het voorstel van de heren van de Merbel en van der Spek en mevrouw Oostdijck om de huidige belbus door te laten functioneren op de

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1993 | | pagina 80