14
13Voorstel ex artikel 9 van het reglement van orde inzake handhaving belbus
(ingediend door fractie Gemeentebelangen).
De voorzitter merkt op dat er ongeveer 30 inwoners van Heijningen op de
publieke tribune plaats hebben genomen.
Vooraf zegt zij dat dit een intitiatiefvoorstel betreft. Het voorstel moet
gesteund worden door de indiener plus nog twee leden van de raad. Zij vraagt
of dit voorstel gesteund wordt door twee andere leden van de gemeenteraad.
Zij concludeert dat het voorstel voldoende ondersteund wordt.
De heer van de Merbel merkt op dat het voorstel van de fractie
Gemeentebelangen anders is dan hij gedacht en gehoopt had. In de vorige
raadsvergadering kreeg hij de indruk dat Gemeentebelangen met een kant en
klare oplossing zou gaan komen. Wat nu op tafel ligt is in feite niet veel
meer dan een verzoek aan het college om een onderzoek in te stellen naar
mogelijke oplossingen. Een zelfde soort verzoek heeft hij overigens in de
vorige raadsvergadering gedaan. Inmiddels zijn de inwoners van Heijningen
zelf tot aktie overgegaan en daarom ligt nu waarschijnlijk dit voorstel van
Gemeentenbelangen voor ons. In het voorstel wordt gesproken over een eigen
bijdrage van de deelnemers. Wanneer Gemeentebelangen daarmee het normale
tarief van het openbaar vervoer bedoelt, lijkt hem dat redelijk en logisch,
gratis vervoer wordt door niemand verlangd. Wanneer Gemeentebelangen echter
van de reizigers meer geld wil vragen dan het normale tarief, is hij daar
zonder meer tegen. De mensen uit Heijningen moeten niet opgezadeld worden
met extra kosten. Die indruk die hij op dat punt heeft uit het voorstel, zou
iedereen moeten krijgen omdat er nadrukkelijk in staat dat er door de
deelnemers wel een eigen bijdrage ingebracht moeten worden. Toen hij
afgelopen vrijdag in het Pestalozzihuis een aantal mensen uit Heijningen
gehoord had, heeft hij begrepen dat meerderen de bel-bus eigenlijk ook niet
als de beste oplossing zien. Men pleitte eigenlijk meer voor normaal
openbaar vervoer, dus zonder dat men van tevoren telefonisch zijn/haar reis
behoeft aan te kondigen, zoals dat bij de bel-bus nu eenmaal wel moet.
Meerdere sprekers op die avond hebben dat wel als een bezwaar geopperd en
hij heeft daar ook wel begrip voor. Hij vindt dan ook dat het college zoveel
mogelijk moet blijven streven, niet alleen het college maar ook de raad,
naar normaal openbaar vervoer tussen Heijningen en Fijnaart vice versa.
Zolang dat nog niet mogelijk is moet er als tussenoplossing maar gewerkt
worden dat de bel-bus zoals men die tot nu toe kent, tenminste gehandhaafd
blijft. Hij bedoelt dan ook met behoud van minstens de huidige
dienstregeling, die nog voorziet in zes ritten van Heijningen naar Fijnaart
en van 5 ritten van Fijnaart naar Heijningen. Hij denkt dat er nog eens
naar de tijden gekeken moet worden, want hij heeft ook begrepen dat de
laatste rit van Fijnaart naar Heijningen vooral voor scholieren nog te vroeg
is. Dat is echter een kwestie van nadere invulling. Gisteren heeft hij in de
krant gelezen dat een regeling zoals die nu bedoeld wordt voor onze gemeente
een bijdrage tussen de f 10.000,-- en f 20.000,-- gulden per jaar zou
betekenen. Van dat bedrag valt hij niet omver, die kosten zijn voor hem in
beginsel acceptabel. Hij sluit af met de opmerking dat de naam van de
gemeente Fijnaart en Heijningen niet voor niets Fijnaart en Heijningen is.
De heer de Vos merkt op dat nu, naar aanleiding van de discussies van
vorige maand, dit initiatiefvoorstel voorligt, waarvan de inhoud eigenlijk
niets anders is dan een verzoek aan het college om onderzoek te doen of het
eventueel wegvallen van de belbus opgevangen kan worden door een
taxibedrijf. Hij heeft vorige maand al gewezen op de mogelijkheid of het met
de regio-taxi opgelost zou kunnen worden. De voorzitter heeft toen nog wat
uitleg gegeven over wat die regio-taxi dan inhoudt. Hij denkt dat als dat
mogelijk is, men al een heel eind in de richting zit van hetgeen
Gemeentebelangen nu voorstelt. De tijden moeten nader bekeken worden. Hij
heeft begrepen dat de regio-taxi in feite de busroutes rijdt. Als men het