14 13Voorstel ex artikel 9 van het reglement van orde inzake handhaving belbus (ingediend door fractie Gemeentebelangen). De voorzitter merkt op dat er ongeveer 30 inwoners van Heijningen op de publieke tribune plaats hebben genomen. Vooraf zegt zij dat dit een intitiatiefvoorstel betreft. Het voorstel moet gesteund worden door de indiener plus nog twee leden van de raad. Zij vraagt of dit voorstel gesteund wordt door twee andere leden van de gemeenteraad. Zij concludeert dat het voorstel voldoende ondersteund wordt. De heer van de Merbel merkt op dat het voorstel van de fractie Gemeentebelangen anders is dan hij gedacht en gehoopt had. In de vorige raadsvergadering kreeg hij de indruk dat Gemeentebelangen met een kant en klare oplossing zou gaan komen. Wat nu op tafel ligt is in feite niet veel meer dan een verzoek aan het college om een onderzoek in te stellen naar mogelijke oplossingen. Een zelfde soort verzoek heeft hij overigens in de vorige raadsvergadering gedaan. Inmiddels zijn de inwoners van Heijningen zelf tot aktie overgegaan en daarom ligt nu waarschijnlijk dit voorstel van Gemeentenbelangen voor ons. In het voorstel wordt gesproken over een eigen bijdrage van de deelnemers. Wanneer Gemeentebelangen daarmee het normale tarief van het openbaar vervoer bedoelt, lijkt hem dat redelijk en logisch, gratis vervoer wordt door niemand verlangd. Wanneer Gemeentebelangen echter van de reizigers meer geld wil vragen dan het normale tarief, is hij daar zonder meer tegen. De mensen uit Heijningen moeten niet opgezadeld worden met extra kosten. Die indruk die hij op dat punt heeft uit het voorstel, zou iedereen moeten krijgen omdat er nadrukkelijk in staat dat er door de deelnemers wel een eigen bijdrage ingebracht moeten worden. Toen hij afgelopen vrijdag in het Pestalozzihuis een aantal mensen uit Heijningen gehoord had, heeft hij begrepen dat meerderen de bel-bus eigenlijk ook niet als de beste oplossing zien. Men pleitte eigenlijk meer voor normaal openbaar vervoer, dus zonder dat men van tevoren telefonisch zijn/haar reis behoeft aan te kondigen, zoals dat bij de bel-bus nu eenmaal wel moet. Meerdere sprekers op die avond hebben dat wel als een bezwaar geopperd en hij heeft daar ook wel begrip voor. Hij vindt dan ook dat het college zoveel mogelijk moet blijven streven, niet alleen het college maar ook de raad, naar normaal openbaar vervoer tussen Heijningen en Fijnaart vice versa. Zolang dat nog niet mogelijk is moet er als tussenoplossing maar gewerkt worden dat de bel-bus zoals men die tot nu toe kent, tenminste gehandhaafd blijft. Hij bedoelt dan ook met behoud van minstens de huidige dienstregeling, die nog voorziet in zes ritten van Heijningen naar Fijnaart en van 5 ritten van Fijnaart naar Heijningen. Hij denkt dat er nog eens naar de tijden gekeken moet worden, want hij heeft ook begrepen dat de laatste rit van Fijnaart naar Heijningen vooral voor scholieren nog te vroeg is. Dat is echter een kwestie van nadere invulling. Gisteren heeft hij in de krant gelezen dat een regeling zoals die nu bedoeld wordt voor onze gemeente een bijdrage tussen de f 10.000,-- en f 20.000,-- gulden per jaar zou betekenen. Van dat bedrag valt hij niet omver, die kosten zijn voor hem in beginsel acceptabel. Hij sluit af met de opmerking dat de naam van de gemeente Fijnaart en Heijningen niet voor niets Fijnaart en Heijningen is. De heer de Vos merkt op dat nu, naar aanleiding van de discussies van vorige maand, dit initiatiefvoorstel voorligt, waarvan de inhoud eigenlijk niets anders is dan een verzoek aan het college om onderzoek te doen of het eventueel wegvallen van de belbus opgevangen kan worden door een taxibedrijf. Hij heeft vorige maand al gewezen op de mogelijkheid of het met de regio-taxi opgelost zou kunnen worden. De voorzitter heeft toen nog wat uitleg gegeven over wat die regio-taxi dan inhoudt. Hij denkt dat als dat mogelijk is, men al een heel eind in de richting zit van hetgeen Gemeentebelangen nu voorstelt. De tijden moeten nader bekeken worden. Hij heeft begrepen dat de regio-taxi in feite de busroutes rijdt. Als men het

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1993 | | pagina 79