-12-
voor wat betreft de recreatie heeft zo'n gemeente te weinig te bieden.
De aanwezige watersport is te gering om fulltime te organiseren;
voor wat betreft het agrarisch karakter zijn de vooruitzichten somber.
De agrarische sector zit in een diep dal en is daar voorlopig nog niet
uit. Wanneer een nieuw bestemmingsplan Buitengebied zoals het nu ter
visie ligt wordt aangenomen, is de agrarische sector zeker ten dode
opgeschreven. Dus in die sector moeten we het zéker niet zoeken;
wij zijn het oneens voor wat betreft de beide industrieterreinen. Wij
pleiten voor behoud van zowel Dintelmond als Moerdijk. Wat Dintelmond
betreft is het ook onlogisch om bij Steenbergen ingedeeld te worden.
Wanneer te zijner tijd een uitbreiding van Dintelmond zich aandient en
Dintelmond gaat naar Steenbergen moet er in de buurgemeente grond
worden gekocht.
Dit zijn ongeveer de voornaamste redenen om tegen deze aanbeveling te
zijn. Wanneer men ergens tegen is, moet men ook zorgen voor een goed
alternatief. De V.V.D. is van mening over een goed alternatief te
beschikken. Wij zijn van oordeel dat er een nieuw te vormen gemeente te
realiseren is uit de gemeenten Willemstad, Klundert, Standdaarbuiten,
Zevenbergen en Fijnaart en Heijningen. Totaal komt men dan op plusminus 35
40 duizend inwoners. Voldoende bestuurlijke draagkracht, waar 2 fulltime
wethouders kunnen functioneren. Wat betreft de automatisering kunnen we
goede professionele krachten aantrekken. De beide industrieterreinen
kunnen op adequate wijze worden bestuurd. Op deze manier kunnen we
tegenwicht bieden aan grotere buurgemeenten. Met Zevenbergen zijn er op
verschillende terreinen al goede contacten, onder andere kinderopvang,
bejaardenzorg, verzorgingstehuis en qua structuur en cultuur ook
overeenstemming. De afdelingen van de V.V.D. van voornoemde gemeenten zijn
3 maart in bespreking geweest en staan positief tegenover dit standpunt.
In ieder geval de V.V.D. van Fijnaart en Heijningen, want dit voorstel
komt namelijk van ons. Ik heb zelf namelijk de eer gehad om dit voorstel
te lanceren, waar ik eigenlijk gezegd ook een beetje trots op ben. Wij als
V.V.D. vinden dat wanneer men de noord-west-hoek gaat herindelen, doe het
dan goed, of helemaal niet. Een gemeente onder de 30.000 inwoners is te
klein voor tafellaken en te groot voor servet. Men moet zich goed
realiseren dat zo'n herindeling veel geld kost, daarom pleit ik voor een
goede overweging. Doe het niet zoals in Friesland, waar 5 jaar later weer
een herindeling moest plaatsvinden. Nogmaals doe het in één keer goed of'
helemaal niet."
De heer Bienefelt zegt het volgende: "Toen we 2 maart gewaar werden wat de
heer Schampers met ons voor had, hebben wij ons voorgenomen om daar de
eerstkomende raadsvergadering enige gedachten aan te wijden. We hebben op
dat moment weliswaar kunnen waarnemen wat men via de media te berde wilde
brengen. We hebben zelfs vernomen dat onze voorzitter het vege lijf daar
tegenaan wilde werpen. Wij denken dat dat niet zo goed is maar konden daar
wel uit opmaken dat er bij het gestelde van de heer Schampers enige
emoties loskwamen. Bij ons is dat zo omdat we vinden dat wij met
Dintelmond een behoorlijke historie hebben. Als gemeente zijn we daar
ongeveer 35 jaar geleden mee begonnen. Het is pas drie jaar geleden dat
daar de laatste meters over de toonbank gingen. We denken dat de
bestuurders uit de tijd dat dat hele gedoe begon, dat die heel goed in de
gaten hadden dat het groen zijn van een gemeente geen garantie geeft voor
welzijn of welvaart. Toen was er een kentering in de zin dat de mensen
niet in hoofdzaak van de agrarische sector konden leven en de kost konden
verdienen en dat het pendelen naar de randstad ook niet zaligmakend was.
Het is in feite dus een goed idee geweest en is er een hoop energie en
geld door onze gemeente ingestopt. Nu dat dan ongeveer ingevuld is denk ik
dat we daar zuinig op moeten zijn.
Als we lezen dat via het voorstel van de commissie Schampers, Dintelmond
wellicht aan een andere gemeente geschonken gaat worden, dan krijgt de CDA