-8- De heer de Vos bevestigt dat de reizigers het belbusproject tot een succes moeten maken. Dit geldt ook andersom. Hoe minder mogelijkheden van vervoer er zijn, hoe minder mensen daar dan ook gebruik van zullen maken want die zullen toch gedwongen zijn om andere mogelijkheden van vervoer te zoeken. De heer de Vos heeft er begrip voor dat het college pas over een jaar wil evalueren, doch het is hem best wat waard om na te gaan of erop kortere termijn wat signalen zouden kunnen zijn. Overigens bestaat er straks bij de algemene beschouwingen voor de fracties ook de mogelijkheid om nog in te gaan op het belbusproject. De heer van der Werf is niet zo erg gelukkig met het onderhavige voorstel. Wanneer er zes ritten per dag gereden worden zonder financiële bijdrage vraagt hij zich af of dan niet net zo goed de zes ritten gehandhaafd hadden kunnen blijven met een bijdrage van de gemeente. Er zal nu door deze werkwijze een bepaalde groep mensen worden geïsoleerd. Hij persoonlijk had het liefst gezien dat de volledige dienstregeling in stand was gehouden al dan niet met financiële bijdrage van de gemeente. De vorige vergadering is ook aangegeven dat de gemeente er best wat voor over had om die belbus te laten rijden. Zoals de zaken er dus nu voorstaan kan de fractie Gemeentebelangen zich niet vinden in het collegevoorstel. De heer van de Merbel heeft met instemming geluisterd naar hetgeen de heer van der Werf zojuist naar voren bracht want dat sluit naadloos aan bij hetgeen hij zelf in eerste termijn reeds naar voren heeft gebracht. Als voorbeeld heeft de heer van de Werf aangehaald een doktersbezoek vanuit Heijningen in Fijnaart. De heer van de Merbel wil ook nog eens wijzen op het winkelbestand in Heijningen wat niet meer is wat het vroeger was. Ook dat kan reden zijn voor mensen om eens naar Fijnaart te komen. Wanneer je dan 's morgens boodschappen doet kan je 's middags met de gesmolten boter weer naar huis. Naarmate je minder ritten openstelt zal de animo om er gebruik van te maken ook afnemen. Dan zal na verloop van een jaar, bij de evaluatie blijken dat er geen aanbod van reizigers is. Het een werkt namelijk het ander in de hand. Tot slot heeft de heer van de Merbel nog een suggestie. Eerder vanavond is gezegd dat vooral de mensen uit Heijningen gebruik moesten maken van de belbus. Het kan misschien ook geen kwaad als de, mensen uit Fijnaart eens de bus namen naar Heijningen. In verband hiermede wil hij het college in overweging geven deze zaak op korte termijn te herzien. Wat de heer van de Merbel betreft hoeft dit voorstel zo niet en kan men beter op de oude voet nog even verder gaan. De voorzitter kan het eens zijn met de heer van der Werf waar hij argumenten naar voren brengt over onder meer doktersbezoek. Zij denkt dat er ook gekeken moet worden of er geen andere mogelijkheden daarvoor zijn. Wanneer mensen dat zelf niet kunnen betalen en is er geen openbaar vervoer dan kunnen ook de ziekenfondsen daar nog wel wat aan doen. Het voorstel ligt er zoals het er ligt. Overigens voor de heer van de Merbel nog de mededeling dat er met de B.B.A. wel degelijk kontakt is geweest over de tijdslimiet voor het inleveren van de busdiensten. Echter een verder uitstel was niet toegestaan vanwege de procedure zoals die reeds eerder door de voorzitter was aangegeven. Er wordt nu vanuit de raad gezegd door een aantal raadsleden dat het voorstel geen instemming kan krijgen. Dat is jammer. Het zal naar haar mening weinig zin hebben te trachten diegenen die het niet eens zijn met het voorstel te overtuigen. Er wordt opgemerkt dat regelmatig een lege bus terugrijdt naar Heijningen of Fijnaart, dan klopt dat ook. De belbus wil niet zeggen dat de bus ook passagiers mee terug neemt. De rit is heen naar Heijningen en vanaf dat moment is de belbus dus niet meer beschikbaar voor een rit terug. Dat was

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1993 | | pagina 56