-7-
De heer Breure zegt dat we nu ongeveer een jaar ervaring hebben met de
belbus. Na een evaluatie van dat jaar zal dit voorstel wel naar voren
gekomen zijn. Hij stelt voor om het komende jaar te gaan draaien zoals nu
wordt voorgesteld en dan daarna de zaak weer eens te evalueren.
Mevrouw Oostdijck merkt op dat toen de vorige keer werd gesproken over de
belbus zij niet verwacht had dat al zo snel daarna een voorstel ter tafel
zou komen. Vorige maand zag het er nog naar uit dat de belbus helemaal zou
gaan verdwijnen. Nu heeft de B.B.A. een plan uitgewerkt voor 6 ritten per
dag, 3 keer heen en 3 keer terug. De indruk van het CDA is dat de diensten
die slecht bezet waren geschrapt zijn. Blijkbaar heeft men nu getracht om
de meest bezette diensten te continueren en zij denkt dat het daarbij gaat
om de schooljeugd. Bovendien is de mogelijkheid gebleven voor het
middagbezoekuur in het ziekenhuis. De vertrektijden voor de heenreis
vanuit Heijningen en de vertrektijden voor de terugreis vanuit het
ziekenhuis sluiten heel erg goed aan op de tijden van het bezoekuur. Dat
is best belangrijk wanneer je op het openbaar vervoer bent aangewezen. Het
CDA denkt verder dat het belangrijk is te achterhalen op welke tijden er
nog knelpunten zijn. Dan met name voor die tijden die nu geschrapt zijn.
Misschien kan daar nog eens nader over worden gesproken. Het CDA is zich
er terdege van bewust dat 6 diensten per dag helemaal niet veel is maar
waarderen desalniettemin dat de busdienst Fijnaart-Heijningen blijft
bestaan. Wanneer dit voorstel vanavond door de raad komt is het naar de
mening van mevrouw Oostdijck de beurt aan de bevolking om zoveel mogelijk
van de belbus gebruik te gaan maken. Hoe meer, hoe beter, want alleen op
deze manier kan de busdienst veilig gesteld worden.
Kortom het CDA is dus akkoord met dit voorstel.
De voorzitter is blij dat met name de twee raadsleden uit Heijningen
zeggen het komende jaar eens te proberen hoe dit voorstel uitpakt en in
dat jaar te bekijken waar de knelpunten zitten.
Vervolgens geeft zij in het kort nog even aan wat een jaar geleden de
beweegredenen waren om met het belbusproject te beginnen. Ondertussen zijn
er allerlei bezuinigingen doorgevoerd binnen het openbaar vervoer, en daar
plukt de B.B.A. natuurlijk ook de wrange vruchten van. Een van die
vruchten is dat men nagaat of men alles in stand kan blijven houden wat
men tot op heden in stand gehouden had. Daarnaast is het zo dat in
Nederland volop de treintaxi en de regiotaxi in discussie zijn. Men is met
experimenten bezig. Binnen het experiment zal ook de gemeente Fijnaart en
Heijningen meelopen. Het is de bedoeling dat die taxi's aansluiten op de
normale lijndiensten en dat de rest van de lijn gereden wordt door een
klein busje of personenwagen. Hoe een en ander er precies uit zal gaan
zien is nog niet bekend. Ten tijde van de onderhandelingen met de B.B.A.
was men nog druk bezig om kontrakten af te sluiten en mogelijkheden te
onderzoeken.
Daarnaast zit de B.B.A. met het feit dat men busboekjes moet laten
drukken, dienstregelingen moeten publiceren etc. Ook al gaat dus de nieuwe
regeling pas per 1 mei in, vanwege die bijkomende werkzaamheden moest de
B.B.A. deze maand antwoord hebben op het hele belbusgebeuren.
Dat is de reden waarom het college voor deze snelheid van handelen gekozen
heeft, en het college niet de mogelijkheid heeft om op deze zaak in april
nog eens terug te komen. Van de zijde van het college zegt de voorzitter
toe dat zij graag over een jaar nog eens zal bekijken hoe de zaken lopen.
De B.B.A. zal dan ook ervaring opgedaan hebben met de regio-taxi en
misschien dat dan ook eens gekeken zou kunnen worden naar wat het zou
kunnen betekenen wanneer een regiotaxi voor bepaalde uren over Heijningen
zou lopen. Dat is echter toekomstmuziek. Voor nu is het college erg
tevreden met het aanbod wat de B.B.A. heeft gedaan.
Overigens is het al dan niet slagen van het belbusproject ook afhankelijk
van de reizigers. Wanneer er onvoldoende aanbod is zal de belbus
verdwijnen.