-7- De heer Breure zegt dat we nu ongeveer een jaar ervaring hebben met de belbus. Na een evaluatie van dat jaar zal dit voorstel wel naar voren gekomen zijn. Hij stelt voor om het komende jaar te gaan draaien zoals nu wordt voorgesteld en dan daarna de zaak weer eens te evalueren. Mevrouw Oostdijck merkt op dat toen de vorige keer werd gesproken over de belbus zij niet verwacht had dat al zo snel daarna een voorstel ter tafel zou komen. Vorige maand zag het er nog naar uit dat de belbus helemaal zou gaan verdwijnen. Nu heeft de B.B.A. een plan uitgewerkt voor 6 ritten per dag, 3 keer heen en 3 keer terug. De indruk van het CDA is dat de diensten die slecht bezet waren geschrapt zijn. Blijkbaar heeft men nu getracht om de meest bezette diensten te continueren en zij denkt dat het daarbij gaat om de schooljeugd. Bovendien is de mogelijkheid gebleven voor het middagbezoekuur in het ziekenhuis. De vertrektijden voor de heenreis vanuit Heijningen en de vertrektijden voor de terugreis vanuit het ziekenhuis sluiten heel erg goed aan op de tijden van het bezoekuur. Dat is best belangrijk wanneer je op het openbaar vervoer bent aangewezen. Het CDA denkt verder dat het belangrijk is te achterhalen op welke tijden er nog knelpunten zijn. Dan met name voor die tijden die nu geschrapt zijn. Misschien kan daar nog eens nader over worden gesproken. Het CDA is zich er terdege van bewust dat 6 diensten per dag helemaal niet veel is maar waarderen desalniettemin dat de busdienst Fijnaart-Heijningen blijft bestaan. Wanneer dit voorstel vanavond door de raad komt is het naar de mening van mevrouw Oostdijck de beurt aan de bevolking om zoveel mogelijk van de belbus gebruik te gaan maken. Hoe meer, hoe beter, want alleen op deze manier kan de busdienst veilig gesteld worden. Kortom het CDA is dus akkoord met dit voorstel. De voorzitter is blij dat met name de twee raadsleden uit Heijningen zeggen het komende jaar eens te proberen hoe dit voorstel uitpakt en in dat jaar te bekijken waar de knelpunten zitten. Vervolgens geeft zij in het kort nog even aan wat een jaar geleden de beweegredenen waren om met het belbusproject te beginnen. Ondertussen zijn er allerlei bezuinigingen doorgevoerd binnen het openbaar vervoer, en daar plukt de B.B.A. natuurlijk ook de wrange vruchten van. Een van die vruchten is dat men nagaat of men alles in stand kan blijven houden wat men tot op heden in stand gehouden had. Daarnaast is het zo dat in Nederland volop de treintaxi en de regiotaxi in discussie zijn. Men is met experimenten bezig. Binnen het experiment zal ook de gemeente Fijnaart en Heijningen meelopen. Het is de bedoeling dat die taxi's aansluiten op de normale lijndiensten en dat de rest van de lijn gereden wordt door een klein busje of personenwagen. Hoe een en ander er precies uit zal gaan zien is nog niet bekend. Ten tijde van de onderhandelingen met de B.B.A. was men nog druk bezig om kontrakten af te sluiten en mogelijkheden te onderzoeken. Daarnaast zit de B.B.A. met het feit dat men busboekjes moet laten drukken, dienstregelingen moeten publiceren etc. Ook al gaat dus de nieuwe regeling pas per 1 mei in, vanwege die bijkomende werkzaamheden moest de B.B.A. deze maand antwoord hebben op het hele belbusgebeuren. Dat is de reden waarom het college voor deze snelheid van handelen gekozen heeft, en het college niet de mogelijkheid heeft om op deze zaak in april nog eens terug te komen. Van de zijde van het college zegt de voorzitter toe dat zij graag over een jaar nog eens zal bekijken hoe de zaken lopen. De B.B.A. zal dan ook ervaring opgedaan hebben met de regio-taxi en misschien dat dan ook eens gekeken zou kunnen worden naar wat het zou kunnen betekenen wanneer een regiotaxi voor bepaalde uren over Heijningen zou lopen. Dat is echter toekomstmuziek. Voor nu is het college erg tevreden met het aanbod wat de B.B.A. heeft gedaan. Overigens is het al dan niet slagen van het belbusproject ook afhankelijk van de reizigers. Wanneer er onvoldoende aanbod is zal de belbus verdwijnen.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1993 | | pagina 55