-12-
Het college en de raad moeten proberen de leefbaarheid in Heijningen in
stand te houden. Het dorp is aangewezen op het winkelbestand van Fijnaart
en Dinteloord. Plaats de bevolking van Heijningen niet in een isolement.
De fractie Gemeentebelangen is bereid offers te brengen om de
vervoersregeling met Heijningen in de toekomst door te laten lopen.
De heer De Vos zegt namens zijn fractie het ernstig te betreuren als de
openbare vervoersregeling tussen Fijnaart en Heijningen zou komen te
vervallen. Zij roept het college op alles op alles te zetten om te
bezien of en hoe de verbinding in stand kan blijven. Plattelandsgemeenten
zijn vaak aangewezen op creatieve oplossingen, zoals een regiotaxi. Er
hoeft bij openbaar vervoer niet meteen aan een bus gedacht te worden. Waar
het om gaat is, dat de openbare vervoersregeling in stand blijft. "Hoe" is
een tweede. Buiten de categorieën die de heer Van der Werf noemt, is er
nog een categorie, namelijk de scholieren. Het is hem opgevallen in het
staatje dat voor de raadsleden ter inzage ligt, dat het aantal vervoerde
personen per maand sterk afhankelijk is van de schoolseizoenen. Die
categorie moet niet vergeten worden. Om hun school te bereiken zijn deze
scholieren waarschijnlijk aangewezen op verder openbaar vervoer vanuit
Fijnaart. In het voorstel, net boven de laatste alinea wordt gesteld dat
opheffing op 1 mei misschien minder hard aan zal komen dan op 1 maart. De
fractie denkt dat opheffing op elk tijdstip hard aan zal komen en zal hier
zeker niet naar streven. Zij wil bekijken wat er mogelijk is binnen
redelijke financiële grenzen. Er is nu een soort tussenvoorstel omdat het
college nog het een en ander wil laten onderzoeken. De fractie wil in de
commissies Bestuurlijke Aangelegenheden en Financiën uitgebreid van
gedachten wisselen over de mogelijkheden. Het in stand houden van de
belbus hangt af van praktische mogelijkheden en financiële consequenties.
Mevrouw Oostdijck merkt op dat in het voorstel gesproken wordt over 7
reizigers per dag terwijl het minimum aantal om een buslijn in stand te
houden 12 reizigers is. De fractie betreurt het dat er zo weinig gebruik
gemaakt wordt van de belbus. De raad heeft zich ingezet een busverbinding
tussen Fijnaart en Heijningen te laten bestaan en stelt het op prijs dat
het college het niet zomaar opgeeft. Zeker de periode tot 1 mei moet
gebruikt worden om alle mogelijkheden te onderzoeken en alternatieven te
onderzoeken. Binnen redelijke financiële grenzen kan er misschien toch een
oplossing gevonden worden. De fractie wacht hieromtrent nadere informatie
af
De heer Van de Merbel verbaast zich niet over het gegeven dat het aantal
reizigers achterblijft bij de prognose zoals die in 1991 gemaakt is. Bij
het houden van zo'n enquête speelt een stuk solidariteit mee. De mensen
weten dat er van de vraagstelling en de resultaten daarvan nogal wat
afhangt. Degenen die nu een auto hebben, of toen hadden, zetten deze
echter niet opzij. Om die reden wijken de resultaten waarschijnlijk af van
de prognose. Het is wel duidelijk dat de belbus in een behoefte voorziet
voor die mensen die zich niet de luxe van eigen vervoer kunnen
permitteren. Daarom moet gestreefd worden naar het behoud van een
vervoersvoorziening voor Heijningen. Overigens zou nagegaan moeten worden
of de invoering van de zgn regiotaxi - zoals dat in de buurgemeenten
Willemstad en Steenbergen per 1 mei gaat gebeuren - eventueel een
aanvulling van het vervoersaanbod kan opleveren. Wat er ook uit de
(bel)bus komt, laat er in ieder geval een voorziening blijven voor het
vervoer van de medeburgers uit Heijningen.
De heer Breure- schaart zich met zijn WD-fractie achter vorige sprekers.
Ook zijn fractie wil er alles aan doen de belbus in stand te houden.