-12- Het college en de raad moeten proberen de leefbaarheid in Heijningen in stand te houden. Het dorp is aangewezen op het winkelbestand van Fijnaart en Dinteloord. Plaats de bevolking van Heijningen niet in een isolement. De fractie Gemeentebelangen is bereid offers te brengen om de vervoersregeling met Heijningen in de toekomst door te laten lopen. De heer De Vos zegt namens zijn fractie het ernstig te betreuren als de openbare vervoersregeling tussen Fijnaart en Heijningen zou komen te vervallen. Zij roept het college op alles op alles te zetten om te bezien of en hoe de verbinding in stand kan blijven. Plattelandsgemeenten zijn vaak aangewezen op creatieve oplossingen, zoals een regiotaxi. Er hoeft bij openbaar vervoer niet meteen aan een bus gedacht te worden. Waar het om gaat is, dat de openbare vervoersregeling in stand blijft. "Hoe" is een tweede. Buiten de categorieën die de heer Van der Werf noemt, is er nog een categorie, namelijk de scholieren. Het is hem opgevallen in het staatje dat voor de raadsleden ter inzage ligt, dat het aantal vervoerde personen per maand sterk afhankelijk is van de schoolseizoenen. Die categorie moet niet vergeten worden. Om hun school te bereiken zijn deze scholieren waarschijnlijk aangewezen op verder openbaar vervoer vanuit Fijnaart. In het voorstel, net boven de laatste alinea wordt gesteld dat opheffing op 1 mei misschien minder hard aan zal komen dan op 1 maart. De fractie denkt dat opheffing op elk tijdstip hard aan zal komen en zal hier zeker niet naar streven. Zij wil bekijken wat er mogelijk is binnen redelijke financiële grenzen. Er is nu een soort tussenvoorstel omdat het college nog het een en ander wil laten onderzoeken. De fractie wil in de commissies Bestuurlijke Aangelegenheden en Financiën uitgebreid van gedachten wisselen over de mogelijkheden. Het in stand houden van de belbus hangt af van praktische mogelijkheden en financiële consequenties. Mevrouw Oostdijck merkt op dat in het voorstel gesproken wordt over 7 reizigers per dag terwijl het minimum aantal om een buslijn in stand te houden 12 reizigers is. De fractie betreurt het dat er zo weinig gebruik gemaakt wordt van de belbus. De raad heeft zich ingezet een busverbinding tussen Fijnaart en Heijningen te laten bestaan en stelt het op prijs dat het college het niet zomaar opgeeft. Zeker de periode tot 1 mei moet gebruikt worden om alle mogelijkheden te onderzoeken en alternatieven te onderzoeken. Binnen redelijke financiële grenzen kan er misschien toch een oplossing gevonden worden. De fractie wacht hieromtrent nadere informatie af De heer Van de Merbel verbaast zich niet over het gegeven dat het aantal reizigers achterblijft bij de prognose zoals die in 1991 gemaakt is. Bij het houden van zo'n enquête speelt een stuk solidariteit mee. De mensen weten dat er van de vraagstelling en de resultaten daarvan nogal wat afhangt. Degenen die nu een auto hebben, of toen hadden, zetten deze echter niet opzij. Om die reden wijken de resultaten waarschijnlijk af van de prognose. Het is wel duidelijk dat de belbus in een behoefte voorziet voor die mensen die zich niet de luxe van eigen vervoer kunnen permitteren. Daarom moet gestreefd worden naar het behoud van een vervoersvoorziening voor Heijningen. Overigens zou nagegaan moeten worden of de invoering van de zgn regiotaxi - zoals dat in de buurgemeenten Willemstad en Steenbergen per 1 mei gaat gebeuren - eventueel een aanvulling van het vervoersaanbod kan opleveren. Wat er ook uit de (bel)bus komt, laat er in ieder geval een voorziening blijven voor het vervoer van de medeburgers uit Heijningen. De heer Breure- schaart zich met zijn WD-fractie achter vorige sprekers. Ook zijn fractie wil er alles aan doen de belbus in stand te houden.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1993 | | pagina 42