-10- Er mag in dat hele gebied, dat geldt ook voor Steenbergen, geen industriële ontwikkeling plaatsvinden volgens het Strategisch Masterplan. De gemeenten zijn niet direct aan het Strategisch Masterplan gebonden, juist ook omdat het drie gemeenten betreft die stelling genomen hebben tegen het Strategisch Masterplan. Als individuele belanghebbende gemeenten hebben zij zonder meer de vrijheid te zeggen daar iets anders te willen dan wat het Streekgewest voorstaat. De heer Breure bemerkt dat het in het voorliggende voorstel niet zozeer gaat om details dan wel om het in het leven roepen van een stichting. Nu deze details toch genoemd worden in de vorm van een rampenplan en een geluidswering, pleit hij ervoor de geluidsoverlast voor Heijningen de hoogste prioriteit te geven. De heer Bienefelt meent dat het logisch is tegen de Zoomweg te zijn als je vóór het Masterplan bent. Dan streef je naar het punt waarin gesteld wordt dat het gebied een mooie, groene vlakte moet blijven met een agrarische invulling. Het is echter wel zo, dat een aantal mensen in dat gebied de kost moet verdienen voor zichzelf en anderen in hun omgeving. Ook op die manier moet bedrijvigheid nagestreefd worden, een bedrijvigheid die alleen maar goed ingevuld kan worden als de infra-structuur niet vergeten wordt. Daar ligt een stuk betekenis van de Zoomweg. Als je de route vanaf Rotterdam en nu tot Dinteloord via de vierbaansweg rijdt en verder via wat dorpen, kom je vrij snel tot de conclusie dat dat niet helemaal goed is. Het loopt daar gemakkelijk spaak en dan kun je precies zien wat er in die dorpen gebeurt. Het is nog beter te zien wanneer er een ongeluk op de A16 gebeurt, want dan is de Zoomweg die nu half klaar is eigenlijk de enige redelijke verbinding van Rotterdam naar België. Pratend over een stukje solidariteit en regionaal belang kom je ook zo uit bij het invullen van een stuk Zoomweg. Daar waar in een eerder stadium meerdere malen gezegd is dat de Zoomweg er moet komen, zou nu gekeken moeten worden naar zaken die daar zijdelings mee te maken hebben. Deze zouden eveneens ingevuld en beïnvloed moeten kunnen worden. Dit beïnvloeden wordt ook wel lobbyen genoemd. Zoals iedereen, lobbyen de raadsleden ook. Zij zouden anders geen goede raadsleden zijn. Wat de prijs voor dit hele gebeuren betreft, de fractie denkt dat f2000,- het beïnvloedingsgebeuren op een zinvolle manier kan starten. Het is echter wel zinvol de afgevaardigde de boodschap mee te geven dat de financiële inbreng van Fijnaart een behoorlijke tijd meekan. Er wordt geen schaalvergroting verwacht. Dan zou je de doelstelling van de Stichting buiten haar oevers laten treden. De fractie heeft geen moeite met het voorstel zoals het er ligt en wil daar zo goed mogelijk op toezien. De voorzitter antwoordt de heer Van de Merbel dat diens standpunt bekend is. "Motie van wantrouwen" is wat zwaar aangezet, de voorzitter trachtte slechts duidelijk te maken dat het Streekgewest niet het meest ideale fenomeen is om het belang van de Stichting te behartigen. Wat de financiën betreft: flO.OOO,- voor secretariaats- en vergaderkosten is niet onterecht. De secretaris moet betaald worden, er moet werk verricht worden, dat gaat niet gratis. Er worden materialen aangeschaft of verbruikt. Het gaat waarschijnlijk niet om vergoedingen voor de deelnemers in de Stichting. De heer Van der Merbel merkt op dat het secretariaat vervuld gaat worden door de Kamer van Koophandel. Daar dragen allerlei bedrijven aan bij. Uit het stuk kreeg hij de indruk dat er sprake was van vergoedingen voor vergaderingen en dergelijke.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1993 | | pagina 40