-9- Wat betreft de bezwaren die de voorzitter oppert tegen het gegeven dat er in Den Haag elke dag burgemeesters zouden komen, spreekt hij de mening uit dat men daar niet anders gewend is, daar zit men toch voor. In eerste instantie heeft hij ook gezegd niet zozeer te hechten aan het individueel optrekken van burgemeesters om te lobbyen, maar veeleer de nadruk te willen leggen op samenwerking binnen het StreekgewestDe reactie van de voorzitter betreffende het Streekgewest had in zijn ogen de vorm van een motie van wantrouwen, alsof het een onbegaanbare weg zou zijn, geplaveid met zoveel meningen dat ellenlange discussies zouden ontstaan. Nu is er wel meer verschil van mening in het Streekgewest, dat is afgelopen maandag weer gebleken. Het is echter wel zo dat één van de duo-steden hier een rol in speelt, dit zou toch enig gewicht in de schaal moeten leggen. Bergen op Zoom participeert ook in de Stichting. Nu het ernaar uitziet dat de raad in meerderheid akkoord gaat met deze lobbyclub, heeft hij een opmerking over de financiën. In de kostenraming die de Kamer van Koophandel heeft gedeponeerd, is te zien dat een bedrag van f10.000,- per jaar geraamd is voor secretariaats- en vergaderkosten In het Stichtingsbestuur komen mensen te zitten die al een bepaalde maatschappelijke functie hebben en daar een vrij behoorlijke beloning voor genieten. Het is toch niet zo dat zij voor hun deelname in de Stichting presentiegelden en dergelijke gaan opstrijken. Dit zou hij een merkwaardige constructie vinden en om die reden zet hij vraagtekens bij de ingediende begroting. Men moet met een kritisch oog naar gemeenschapsgelden blijven kijken, ook al gaat het niet om grote bedragen. In dat kader past ook zijn opmerking dat Fijnaart met 6000 inwoners evenveel aan deze Stichting moet betalen als de gemeente Bergen op Zoom met 47.000 inwoners. Een verhouding van 1:8 zou reëler zijn. Een gemeente zou dit naar draagkracht op moeten brengen. De gemeente Halsteren speelt daar ook een rol in, zeer gediend met een Zoomweg-Noord uit een oogpunt van verkeersoverlast. Die gemeente, toch ook een keer of drie zo groot als Fijnaart, - 14.000/15.000 inwoners - zou ook best meer mogen betalen. Tot slot merkt hij op dat in het voorstel gesproken wordt over een eenmalige bijdrage van f2000,-. In de brief aan de Kamer van Koophandel wordt echter gesproken over een eerste bijdrage. Dit veronderstelt een tweede bijdrage en een volgende. Hij wil graag een toelichting over de juiste stand van zaken. Zijn hoofdbezwaar richt zich tegen de vorm waarin er nu gewerkt gaat worden aan de Zoomweg. Zowel het idee zelf, als de manier waarop gepromoot gaat worden, stuit hem tegen de borst. Wanneer is het moment daar dat de voorzitter aan de raad gaat voorstellen deze gemeenteraad zelf te privatiseren? Met zo'n aanpak valt op den duur alles in een stichting onder te brengen. Hij wil de zaken laten waar ze thuishoren: bij de gekozen bestuurders. De heer De Vos gaat in op het pleidooi van de heer Van de Merbel alles onder te brengen in het Streekgewest. Juist de door de heer Van de Merbel aangehaalde discussie van afgelopen maandag zou de reden moeten zijn de zaak niet bij het Streekgewest onder te brengen. Als het Streekgewest erbij betrokken wordt, kan dat niet anders dan handelen volgens de besluiten van de Gewestraad. Dit houdt in, daar het Strategisch Masterplan afgelopen maandag is aangenomen, dat er door het Streekgewest standpunten ingenomen moeten worden waar de gemeente niet achter staat. En dat heeft dan betrekking op de ontwikkeling langs de Zoomse As en de Zoomweg-Noord. In feite zou de gemeente haar eigen glazen ingooien. Het enige wat zij dan van de Zoomweg-Noord krijgt, is vier keer een middenbermbeveiliging langs Fijnaart zonder afritten.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1993 | | pagina 39