-9-
Wat betreft de bezwaren die de voorzitter oppert tegen het gegeven dat er
in Den Haag elke dag burgemeesters zouden komen, spreekt hij de mening
uit dat men daar niet anders gewend is, daar zit men toch voor. In eerste
instantie heeft hij ook gezegd niet zozeer te hechten aan het individueel
optrekken van burgemeesters om te lobbyen, maar veeleer de nadruk te
willen leggen op samenwerking binnen het StreekgewestDe reactie van de
voorzitter betreffende het Streekgewest had in zijn ogen de vorm van een
motie van wantrouwen, alsof het een onbegaanbare weg zou zijn, geplaveid
met zoveel meningen dat ellenlange discussies zouden ontstaan. Nu is er
wel meer verschil van mening in het Streekgewest, dat is afgelopen maandag
weer gebleken. Het is echter wel zo dat één van de duo-steden hier een rol
in speelt, dit zou toch enig gewicht in de schaal moeten leggen. Bergen op
Zoom participeert ook in de Stichting.
Nu het ernaar uitziet dat de raad in meerderheid akkoord gaat met deze
lobbyclub, heeft hij een opmerking over de financiën. In de kostenraming
die de Kamer van Koophandel heeft gedeponeerd, is te zien dat een bedrag
van f10.000,- per jaar geraamd is voor secretariaats- en vergaderkosten
In het Stichtingsbestuur komen mensen te zitten die al een bepaalde
maatschappelijke functie hebben en daar een vrij behoorlijke beloning voor
genieten. Het is toch niet zo dat zij voor hun deelname in de Stichting
presentiegelden en dergelijke gaan opstrijken. Dit zou hij een
merkwaardige constructie vinden en om die reden zet hij vraagtekens bij de
ingediende begroting. Men moet met een kritisch oog naar
gemeenschapsgelden blijven kijken, ook al gaat het niet om grote bedragen.
In dat kader past ook zijn opmerking dat Fijnaart met 6000 inwoners
evenveel aan deze Stichting moet betalen als de gemeente Bergen op Zoom
met 47.000 inwoners.
Een verhouding van 1:8 zou reëler zijn. Een gemeente zou dit naar
draagkracht op moeten brengen. De gemeente Halsteren speelt daar ook een
rol in, zeer gediend met een Zoomweg-Noord uit een oogpunt van
verkeersoverlast. Die gemeente, toch ook een keer of drie zo groot als
Fijnaart, - 14.000/15.000 inwoners - zou ook best meer mogen betalen.
Tot slot merkt hij op dat in het voorstel gesproken wordt over een
eenmalige bijdrage van f2000,-. In de brief aan de Kamer van Koophandel
wordt echter gesproken over een eerste bijdrage. Dit veronderstelt een
tweede bijdrage en een volgende. Hij wil graag een toelichting over de
juiste stand van zaken.
Zijn hoofdbezwaar richt zich tegen de vorm waarin er nu gewerkt gaat
worden aan de Zoomweg. Zowel het idee zelf, als de manier waarop gepromoot
gaat worden, stuit hem tegen de borst. Wanneer is het moment daar dat de
voorzitter aan de raad gaat voorstellen deze gemeenteraad zelf te
privatiseren? Met zo'n aanpak valt op den duur alles in een stichting
onder te brengen. Hij wil de zaken laten waar ze thuishoren: bij de
gekozen bestuurders.
De heer De Vos gaat in op het pleidooi van de heer Van de Merbel alles
onder te brengen in het Streekgewest. Juist de door de heer Van de Merbel
aangehaalde discussie van afgelopen maandag zou de reden moeten zijn de
zaak niet bij het Streekgewest onder te brengen. Als het Streekgewest
erbij betrokken wordt, kan dat niet anders dan handelen volgens de
besluiten van de Gewestraad. Dit houdt in, daar het Strategisch Masterplan
afgelopen maandag is aangenomen, dat er door het Streekgewest standpunten
ingenomen moeten worden waar de gemeente niet achter staat. En dat heeft
dan betrekking op de ontwikkeling langs de Zoomse As en de Zoomweg-Noord.
In feite zou de gemeente haar eigen glazen ingooien. Het enige wat zij dan
van de Zoomweg-Noord krijgt, is vier keer een middenbermbeveiliging langs
Fijnaart zonder afritten.