-8-
Vervolgens zegt zij gelezen te hebben dat verwacht wordt dat de overige
kosten jaarlijks uit bijdragen van donateurs betaald gaan worden. Wie zijn
die donateurs? Hopelijk niet de deelnemende gemeenten. Temeer daar er
staat dat het om een eenmalige bijdrage van f2000,- gaat. Dan ziet het er
dus niet naar uit dat de gemeenten daarvoor opdraaien.
De fractie gaat akkoord met een eenmalige bijdrage van f2000,- en kan
zich vinden in het voorstel in de Stichting deel te nemen.
De voorzitter antwoordt de heer Van de Merbel dat men er - zoals uit het
voorstel blijkt - niet van overtuigd is, dat met het apart op pad sturen
van burgemeesters hetzelfde bereikt wordt. Het college heeft gemeend door
deel te nemen een gezamenlijk belang te dienen. In de brief zijn een
aantal doelstellingen neergelegd voor de Stichting zodat men gezamenlijk
een wat grotere vuist kan maken dan in geval onafhankelijke burgemeesters
namens hun dorp of stad moeten gaan lobbyen bij wat de heer Van de Merbel
als "hogere machten" omschrijft. Dat betekent voor die hogere machten dat
er elke dag een andere burgemeester op de stoep staat met hetzelfde, of
een iets ander verhaal. Daarbij zijn het niet alleen burgemeesters. In de
Stichting wordt ook deelgenomen door de B.Z.W., Brabants-Zeeuwse
Werkgeversorganisatie, het Koninklijk Nederlands Ondernemersverbondde
Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Westelijk Noord-Brabant en het
Veilig Verkeer Nederland. Deze instellingen hebben een gezamenlijk belang
gecreëerd en dat is de reden geweest voor het opzetten van de Stichting.
Anders zou je via het Streekgewestwaar de belangen van de gemeente
wellicht niet in diezelfde mate behartigd worden, dat zou binnen het
Streekgewest tot discussies kunnen leiden, ondergesneeuwd kunnen raken.
Daarom pleit hij, en hij proeft dit ook bij de meeste fracties, om de
Stichting te ondersteunen.
Wat de stichtingsvorm betreft: men noemt dit wel de minst democratische
vorm, niettemin is het een democratische vorm.
De voorzitter antwoordt de heer Evers dat de gemeente Fijnaart op dit
ogenblik al beschikt over een rampenplan. Uiteraard moeten al deze zaken
bekeken worden - daar is zo'n Stichting voor - het is niet alleen de weg
neerleggen, Veilig Verkeer Nederland kijkt naar aspecten van
verkeersveiligheid, de Kamer van Koophandel behartigt de belangen van
bedrijven, de gemeenten letten op hun eigen belangen. Zo kom je tot een
soort blokvorming. Voor Fijnaart ligt vooral een belang in de bescherming
van Heijningen, de heer Evers haalt dit ook aan, evenals mevrouw
Oostdijck. De geluidswering is een belangrijk aspect als het drukker wordt
op die weg. Het is in het algemeen beter dat je mede discussieert dan dat
er op een aantal manieren over je gepraat wordt. Dan moet je maar
afwachten wat er gebeurt.
De voorzitter concludeert dat de meeste fracties het voorstel steunen en
het belang van de Stichting inzien.
Op de vraag van mevrouw Oostdijck over donateurs, stelt hij dat dit een
groep mensen is die belang heeft bij de aanleg van de Zoomweg. Voor een
aantal bedrijven die nu via binnenwegen hun produkt uit West-Brabant
moeten zien te krijgen, betekent de Zoomweg dat de grotere wegen
gemakkelijker bereikbaar zijn. Zij zullen zeker bereid zijn de nodige
inbreng te leveren in de Stichting.
In tweede instantie vragen het woord de heren Van de Merbel, De Vos,
Breure en Bienefelt.
De heer Van de Merbel reageert op een opmerking van de heer Van der Spek.
De heer Van de Merbel zou het hoogst merkwaardig vinden als zijn collega
terug zou komen op een eerder genomen raadsbesluit waar hij destijds
achter stond. Echter, voor zichzelf eist de heer Van de Merbel de vrijheid
op kanttekeningen te plaatsen bij de wenselijkheid van de Zoomweg-Noord
Daar hij toentertijd verhinderd was aanwezig te zijn bij de
besluitvorming, heeft hij noch een positief, noch een negatief geluid
kunnen laten horen.