-8- Vervolgens zegt zij gelezen te hebben dat verwacht wordt dat de overige kosten jaarlijks uit bijdragen van donateurs betaald gaan worden. Wie zijn die donateurs? Hopelijk niet de deelnemende gemeenten. Temeer daar er staat dat het om een eenmalige bijdrage van f2000,- gaat. Dan ziet het er dus niet naar uit dat de gemeenten daarvoor opdraaien. De fractie gaat akkoord met een eenmalige bijdrage van f2000,- en kan zich vinden in het voorstel in de Stichting deel te nemen. De voorzitter antwoordt de heer Van de Merbel dat men er - zoals uit het voorstel blijkt - niet van overtuigd is, dat met het apart op pad sturen van burgemeesters hetzelfde bereikt wordt. Het college heeft gemeend door deel te nemen een gezamenlijk belang te dienen. In de brief zijn een aantal doelstellingen neergelegd voor de Stichting zodat men gezamenlijk een wat grotere vuist kan maken dan in geval onafhankelijke burgemeesters namens hun dorp of stad moeten gaan lobbyen bij wat de heer Van de Merbel als "hogere machten" omschrijft. Dat betekent voor die hogere machten dat er elke dag een andere burgemeester op de stoep staat met hetzelfde, of een iets ander verhaal. Daarbij zijn het niet alleen burgemeesters. In de Stichting wordt ook deelgenomen door de B.Z.W., Brabants-Zeeuwse Werkgeversorganisatie, het Koninklijk Nederlands Ondernemersverbondde Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Westelijk Noord-Brabant en het Veilig Verkeer Nederland. Deze instellingen hebben een gezamenlijk belang gecreëerd en dat is de reden geweest voor het opzetten van de Stichting. Anders zou je via het Streekgewestwaar de belangen van de gemeente wellicht niet in diezelfde mate behartigd worden, dat zou binnen het Streekgewest tot discussies kunnen leiden, ondergesneeuwd kunnen raken. Daarom pleit hij, en hij proeft dit ook bij de meeste fracties, om de Stichting te ondersteunen. Wat de stichtingsvorm betreft: men noemt dit wel de minst democratische vorm, niettemin is het een democratische vorm. De voorzitter antwoordt de heer Evers dat de gemeente Fijnaart op dit ogenblik al beschikt over een rampenplan. Uiteraard moeten al deze zaken bekeken worden - daar is zo'n Stichting voor - het is niet alleen de weg neerleggen, Veilig Verkeer Nederland kijkt naar aspecten van verkeersveiligheid, de Kamer van Koophandel behartigt de belangen van bedrijven, de gemeenten letten op hun eigen belangen. Zo kom je tot een soort blokvorming. Voor Fijnaart ligt vooral een belang in de bescherming van Heijningen, de heer Evers haalt dit ook aan, evenals mevrouw Oostdijck. De geluidswering is een belangrijk aspect als het drukker wordt op die weg. Het is in het algemeen beter dat je mede discussieert dan dat er op een aantal manieren over je gepraat wordt. Dan moet je maar afwachten wat er gebeurt. De voorzitter concludeert dat de meeste fracties het voorstel steunen en het belang van de Stichting inzien. Op de vraag van mevrouw Oostdijck over donateurs, stelt hij dat dit een groep mensen is die belang heeft bij de aanleg van de Zoomweg. Voor een aantal bedrijven die nu via binnenwegen hun produkt uit West-Brabant moeten zien te krijgen, betekent de Zoomweg dat de grotere wegen gemakkelijker bereikbaar zijn. Zij zullen zeker bereid zijn de nodige inbreng te leveren in de Stichting. In tweede instantie vragen het woord de heren Van de Merbel, De Vos, Breure en Bienefelt. De heer Van de Merbel reageert op een opmerking van de heer Van der Spek. De heer Van de Merbel zou het hoogst merkwaardig vinden als zijn collega terug zou komen op een eerder genomen raadsbesluit waar hij destijds achter stond. Echter, voor zichzelf eist de heer Van de Merbel de vrijheid op kanttekeningen te plaatsen bij de wenselijkheid van de Zoomweg-Noord Daar hij toentertijd verhinderd was aanwezig te zijn bij de besluitvorming, heeft hij noch een positief, noch een negatief geluid kunnen laten horen.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1993 | | pagina 38