-7- Hij wil hier herinneren aan zijn pleidooi van vorige week betreffende samenwerking binnen het StreekgewestDe heer Van de Merbel is tevens niet voor een stichting daar een stichting een werkwijze kan hebben die zich aan de democratische controle kan onttrekken. De heer Evers merkt namens zijn fractie op dat wanneer de verlenging, dus de uitvoering van de werkzaamheden gaat beginnen, de eerste vraag die gesteld wordt is, of er al een rampenplan is als die weg wordt doorgetrokken. Deze gaat dan immers een snelle verbinding vormen tussen Rotterdam-Antwerpen. Waarschijnlijk zullen er ook minder prettige stoffen over die weg vervoerd worden. Hoe staat het met het rampenplan, dit vooral ten aanzien van de kern Heijningen. De tweede vraag van de heer Evers luidt of er wel voldoende maatregelen genomen worden wat betreft de geluidswering, met name voor Heijningen maar ook in die hele omgeving. Denkt men ook aan een goede afslag voor het industrieterrein Dintelmond? De heer De Vos merkt op dat het op zich een nieuw fenomeen is om als gemeente in een dergelijke stichting deel te nemen. In dit geval vindt hij het niet onlogisch gezien het belang wat de gemeente heeft bij de eventuele aanleg van een A4/Zoomweg-NoordOp dit moment is er misschien geen direct economisch belang in die zin dat de verkoop van het industrieterrein daardoor verbeterd zal worden. Het indirect belang is er echter wel: een betere ontsluiting van Dintelmond vormt een economisch belang voor de bedrijven die daar zitten, om nog maar niet te spreken over de verkeersveiligheid op de Oude Heijningsedijk met het verkeer dat daar toch nog steeds overheen gaat met bestemming Dintelmond. De fractie vindt tevens dat deelname aan de Stichting past in de reactie op het Strategisch Masterplan en de eerste reactie op het Regionaal Ontwikkelingsperspectief West-Brabant. Hierin is gepleit voor ontwikkeling langs de Zoomse As waarbij de as in feite gevormd wordt door de Zoomweg- Noord/Zoomweg-Zuid De doelstelling van de Stichting zou daar uitermate goed in passen al wordt het enthousiasme een beetje getemperd door de berichten die maandag uit Den Bosch kwamen: dat dit toch niet de bedoeling van de provincie schijnt te zijn. Misschien ligt daar de eerste taak van de Stichting. De heer Van der Spek herinnert eraan naar aanleiding van de opmerkingen van de heer Van de Merbel, dat deze raad zich al eerder heeft uitgesproken vóór aanleg van de Zoomwegook bij de bespreking van het project HSL. Het heeft geen zin daarop terug te komen. Ten tweede gaan er stemmen op om de hoogte van de door de Stichting gevraagde bedragen te laten bepalen door de grootte van de deelnemers. In andere dorpen is daar al in die zin over gesproken. Dat is een beetje achter de komma prutsen. Je zou ook een verdeling van de kosten kunnen maken naar de grootte van het belang. Fijnaart is een van de gemeenten die zeer groot belang heeft bij de aanleg van de Zoomweg, al is het alleen maar vanwege de ontsluiting van Dintelmond. Met andere woorden: laten we over de hoogte van het bedrag maar niet verder twisten. De fractie steunt het voorstel van harte. Mevrouw Oostdijck maakt namens de CDA-fractie de volgende opmerkingen. De verbreding van de A16 zal er heus wel komen maar voor de Zoomweg-Noord zal gepleit moeten worden. Het doortrekken van de Zoomweg-Noord kan heel belangrijk zijn voor de ontwikkeling van West-Brabant. Het college vindt deelname zinvol omdat dan wellicht een ontsluiting van Dintelmond in beeld zou komen. Wanneer de Zoomweg doorgetrokken wordt, neemt het verkeer over de A29 ook toe. Dit is immers, zoals eerder gezegd een belangrijke verbinding Rotterdam-Antwerpen.Daarom pleit de fractie voor geluidswerende voorzieningen ter hoogte van de kern Heijningen.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1993 | | pagina 37