-6- Overigens heeft hij uit de wandelgangen begrepen dat er maandag ook over oud papier gesproken is. Misschien kan daar volgende keer door de voorzitter iets over gezegd worden. Hij meent dat er in porfefeuillehoudersverband over gesproken is. De heer Van de Merbel bemerkt dat ook de voorzitter de nadruk legt op het feit dat het beleid gericht moet zijn op het verminderen van afval. Hij vreest dat in dat geval de kosten per ton aangeleverd afval stijgen. Omdat je met vaste kosten kosten als personeelskosten en dergelijke zit, zie je dat niet direct terug in je portemonnee. Dit aspect moet wel onder ogen gezien worden. Het andere aspect dat hij naar voren wil brengen - zijdelings aangestipt door de heer Breure - is dat het een goede prikkel zou zijn als de individuele huishoudens gemeten worden qua het aanleveren van huisafval. In hoeverre zijn er methoden te ontwikkelen om individueel te meten? In tweede instantie vraagt de heer Van der Spek het woord. Hij voelt veel voor wat de heren Breure en Van de Merbel te berde brengen, maar het kan een uitnodiging zijn om je afval ergens anders heen te brengen en dat is een beetje gevaarlijk. De voorzitter reageert hierop door te stellen dat men zo in een discussie geraakt die hij nog niet in deze raad wil voeren. Het is tijd hierop terug te komen wanneer de invoering plaatsvindt. De punten die zijn aangehaald door diverse raadsleden zullen meegenomen worden in het vervolg en dan kom je vanzelf op de invulling, de betaling en de beheersbaarheid van die afvalstromen. Hij is het met de heren van de Merbel en De Vos eens dat resultaten pas op langere termijn verwacht kunnen worden. De heer Evers merkt op het zinvol te vinden wanneer men ook aandacht besteedt aan de producenten van folders en verpakkingen. De voorzitter stelt dat hij geprobeerd heeft duidelijk te maken dat alle mogelijkheden onderzocht moeten worden om de zaak in de hand te houden - dat kan bij de producent zijn, bij de winkelier maar ook bij de mensen thuis. Vervolgens wordt zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van het college ingestemd met het Gewestelijk Uitvoeringsplan Afvalverwijdering Noord-Brabant. 08 Voorstel tot het beschikbaarstellen van een krediet t.b.v. deelname aan Stichting A4/Zoomweg-Noord 5e wijziging gemeentebegroting 1993 De voorzitter geeft achtereenvolgens het woord aan de heer Van de Merbel, de heer Evers, de heer De Vos, de heer Van der Spek en mevrouw Oostdijck. De heer Van de Merbel stelt dat het voorstel betrekking heeft op een nieuw bestuurlijk fenomeen, namelijk een stichting ter bevordering van het lobbyen. Bij deze toch wel wat opmerkelijke vorm van bestuurlijke vernieuwing wil hij enkele kanttekeningen plaatsen. Hij merkt op er niet van overtuigd te zijn dat de aanleg van de Zoomweg-Noord persé hoge prioriteit verdient. Wanneer die aanleg wel gewenst is, ziet hij niet goed in waarom er een aparte stichting opgericht moet worden om daarvoor te gaan lobbyen. Indien ergens voor gelobbied moet worden, lijkt hem dat bij uitstek het werk van - bijvoorbeeld - burgemeesters. Zij worden geacht over nogal wat relaties te beschikken, zij zijn ook min of meer in dienst om naar de zijde van "hogere machten" druk en invloed uit te oefenen. Zij zijn meestal ook ingevoerd in de hogere politieke kringen. Dat geldt voor de burgemeester van Fijnaart en uiteraard ook voor de andere burgemeesters in de deelnemende gemeenten, Bergen op Zoom, Halsteren,Steenbergen. Dat zijn allemaal verschillende politieke invalshoeken. Men heeft zo zijn relaties en kennissen in de Tweede Kamer, staatssecretarissen, ministers, met name de minister van Verkeer en Waterstaat, minster May-Weggen. Hij vindt dat, wanneer er voor een bepaalde vorm van samenwerking moet worden gekozen, dit moet gebeuren onder de vlag van het StreekgewestHet gaat hier over vijf of zes gemeenten binnen het Streekgewest.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1993 | | pagina 36