m ioi
de gemeente daarover geen leges mag heffen en die kosten komen
geheel voor rekening van de gemeente. Daardoor is er nooit
sprake van kostendekkendheid. Als de heer Van de Merbel zegt,
dat gekeken moet worden of de leges wel hoog genoeg zijn, zegt
zij dat het college daar zo een-twee-drie geen antwoord op kan
geven. Over een jaarlijkse drastische verhoging van de milieu
leges zal de wethouder van Financiën dat wel een keer in de
commissie Financien ter sprake brengen.
De heer Van de Merbel zegt er het dikke boek, de begroting, bij
te pakken en op functie 723, Milieubeheer, aan de uitgavenkant
f 210.000,-- te vinden en aan de inkomstenkant de meergenoemde
f 10.000,-- te vinden met daarnaast terugontvangen advieskosten
en een rijksbijdrage. In het bijgeleverde overzicht komen de
milieukosten niet hoger dan f 59.000,--. Hij denkt dat de door
de Voorzitter genoemde handhaving en controle wel in die
f 210.000,-- zal zitten, maar dat het al min of meer
geelimineerd is uit het kostendekkendheidsoverzichtHij zegt
dat het college wel zal aanvoelen, dat dit een ietwat scheve
verhouding is en het is zijns inziens hoopgevend, dat de
toezegging is gedaan dat de wethouder Financien hierop terug
zal komen. Hij adviseert hiermee niet al te lang te wachten.
Doch, als eenieder het ermee eens is, dat het inderdaad een wat
scheve verhouding is, wat let de raad dan om in deze
vergadering al direct een eerste stap te zetten in de door hem
aangegeven richting, namelijk 50% erbij.
Hierop zegt de Voorzitter dat men niet op de markt staat en dat
wat betreft die verhoging het allemaal niet zo snel kan gaan.
De raad hecht aan een goede besluitvorming en aan goede
voorbereiding, hetgeen betekent dat het college dit voorstel
van de heer Van de Merbel niet overneemt.
De heer De Vos merkt op, dat hij nog geen antwoord heeft gehad
op zijn vraag inzake de kostendekkendheid met betrekking tot de
genoemde percentages inzet van ambtenaren.
Hierop antwoordt de Voorzitter dat de percentages niet op basis
zijn van tijdschrijvingdoch op basis van inschatting.
De heer Bienefelt merkt op dat zijn fractie er totaal geen
behoefte aan heeft om de door de heer Van de Merbel ingeslagen
richting te volgen. Het is zijns inziens buitengewoon goedkoop
om alle mogelijke zaken af te handelen door ertegen te zijn.
Dat betekent dus dat er absoluut geen verantwoordelijkheid voor
wordt genomen. Wel wordt er een aantal zaken uitgepikt, die
populair zijn. Zijn fractie wenst daarin niet mee te gaan.
De Voorzitter zegt hierop, dat in een dergelijke vergadering
wel ingegaan kan worden op percentages, hetgeen nog niet wil
zeggen, dat het college met voorstellen tot verhoging zal
komen. Het is misschien weieens een keer goed de percentages
naast elkaar te zetten en een vergelijking met andere gemeenten
te treffen hoe daar de leges geheven worden.
Hiermee is de heer Bienefelt het wel eens, doch dit geldt ook
voor gymnastieklokalen enz. Als de heer Van de Merbel daar
selectief wat denkt uit te pikken, zegt zijn fractie die dis
cussie niet eens te willen.
Omdat de heer Van de Merbel 3% veel te weinig vindt, wenst hij
geacht te worden tegen dit voorstel te hebben gestemd.
Reinigingsrechten