m ioi de gemeente daarover geen leges mag heffen en die kosten komen geheel voor rekening van de gemeente. Daardoor is er nooit sprake van kostendekkendheid. Als de heer Van de Merbel zegt, dat gekeken moet worden of de leges wel hoog genoeg zijn, zegt zij dat het college daar zo een-twee-drie geen antwoord op kan geven. Over een jaarlijkse drastische verhoging van de milieu leges zal de wethouder van Financiën dat wel een keer in de commissie Financien ter sprake brengen. De heer Van de Merbel zegt er het dikke boek, de begroting, bij te pakken en op functie 723, Milieubeheer, aan de uitgavenkant f 210.000,-- te vinden en aan de inkomstenkant de meergenoemde f 10.000,-- te vinden met daarnaast terugontvangen advieskosten en een rijksbijdrage. In het bijgeleverde overzicht komen de milieukosten niet hoger dan f 59.000,--. Hij denkt dat de door de Voorzitter genoemde handhaving en controle wel in die f 210.000,-- zal zitten, maar dat het al min of meer geelimineerd is uit het kostendekkendheidsoverzichtHij zegt dat het college wel zal aanvoelen, dat dit een ietwat scheve verhouding is en het is zijns inziens hoopgevend, dat de toezegging is gedaan dat de wethouder Financien hierop terug zal komen. Hij adviseert hiermee niet al te lang te wachten. Doch, als eenieder het ermee eens is, dat het inderdaad een wat scheve verhouding is, wat let de raad dan om in deze vergadering al direct een eerste stap te zetten in de door hem aangegeven richting, namelijk 50% erbij. Hierop zegt de Voorzitter dat men niet op de markt staat en dat wat betreft die verhoging het allemaal niet zo snel kan gaan. De raad hecht aan een goede besluitvorming en aan goede voorbereiding, hetgeen betekent dat het college dit voorstel van de heer Van de Merbel niet overneemt. De heer De Vos merkt op, dat hij nog geen antwoord heeft gehad op zijn vraag inzake de kostendekkendheid met betrekking tot de genoemde percentages inzet van ambtenaren. Hierop antwoordt de Voorzitter dat de percentages niet op basis zijn van tijdschrijvingdoch op basis van inschatting. De heer Bienefelt merkt op dat zijn fractie er totaal geen behoefte aan heeft om de door de heer Van de Merbel ingeslagen richting te volgen. Het is zijns inziens buitengewoon goedkoop om alle mogelijke zaken af te handelen door ertegen te zijn. Dat betekent dus dat er absoluut geen verantwoordelijkheid voor wordt genomen. Wel wordt er een aantal zaken uitgepikt, die populair zijn. Zijn fractie wenst daarin niet mee te gaan. De Voorzitter zegt hierop, dat in een dergelijke vergadering wel ingegaan kan worden op percentages, hetgeen nog niet wil zeggen, dat het college met voorstellen tot verhoging zal komen. Het is misschien weieens een keer goed de percentages naast elkaar te zetten en een vergelijking met andere gemeenten te treffen hoe daar de leges geheven worden. Hiermee is de heer Bienefelt het wel eens, doch dit geldt ook voor gymnastieklokalen enz. Als de heer Van de Merbel daar selectief wat denkt uit te pikken, zegt zijn fractie die dis cussie niet eens te willen. Omdat de heer Van de Merbel 3% veel te weinig vindt, wenst hij geacht te worden tegen dit voorstel te hebben gestemd. Reinigingsrechten

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1993 | | pagina 339