79 duo-bak verdwijnt. Het feit dat de Kragge op zaterdag wel open is doet hier niets aan af. Alleen de allergrootste milieufanaat, zal naar Bergen op Zoom rijden om een paar verfblikken en olieresten in te gaan leveren. Wij geven u in overweging om uw standpunt in deze te herzien (b.v. één zaterdagmorgen per week) In uw antwoord bent u niet ingegaan op onze opmerking, of ook de locaties van reeds verdwenen tankstations worden betrokken bij de saneringsplannen. Ruimtelijke Ordening en Milieu. Wij nemen aan dat uw antwoord onder het hoofdstuk HSL (CDA, v.d. Merbel) ook een reactie is op de inbreng van onze fractie. Ook wij krijgen steeds meer de indruk, dat de besluitvorming rond de Hoge Snelheidslijn meer weg heeft van een slakkegang, dan van een trein. De suggestie, van de CDA fractie, om plaatselijke bedrijven in te schakelen bij nieuwe bouwlocaties in onze gemeente vinden wij best sympatiek. Wel moet bedacht worden dat in het kader van de Europese eenwording er steeds meer (en verder gaande) regels komen op het gebied van (mogelijke) voorkeursbehandeling van aannemingsbedrijven. Door de heer van de Merbel wordt gesteld dat de Raad aan de hand van het antwoord van het college zijn conclusie kan trekken over de gang van zaken bij de sloop van de DeltaParel. Allereerst vinden wij, dat dergelijk gedetailleerde vragen niet thuis horen in de Algemene Beschouwingen. Ook zijn de vragen op een dusdanige manier geformuleerd, dat zij een sfeer ademen welke wij niet tot de onze willen maken. Onze conclusie is, dat de gang van zaken weliswaar sterk afwijkt van de procedure bij een openbare aanbesteding met besteksbescheiden. Onregelmatigheden kunnen wij echter niet ontdekken. De gevolgde procedure, waarbij de aannemer naast een prijs ook een plan van aanpak moet inleveren is zeker in de civiele wereld geen onbekend verschijnsel. Gerekend moet worden dat na het invoeren van kwaliteitscertificaten volgens ISO-NEN 9000, deze procedure steeds meer ingang zal vinden. Wel is het meestal zo, dat vooraf de randvoorwaarden worden opgesteld, zodat iedere aannemer deze kent en er rekening mee kan houden. Financiën Het voorstel van de fractie van de VVD om de hondenbelasting met 50% te verhogen, "gezien de grote tekorten waarmee wij kampen, en de aandacht die het milieu krijgt" is voor ons het bewijs, dat deze belasting nog steeds oneigenlijk gebruikt wordt. Als de VVD fractie vindt dat de inkomsten van de Algemene Dienst met ca 16.500,- moet worden verhoogd is er naar onze mening maar één mogelijkheid: namelijk het verhogen van de OZB met een dergelijk bedrag. Op deze wijze betalen alle gezinnen mee met een dergelijke verhoging van inkomsten en wordt de last niet gedragen door een Partij van de Arbeid Gemeenteraadsfractie Fijnaart en Heijningen Plataanstraat 30 4793 BB Fijnaart

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1993 | | pagina 316