63
15
van aanbesteding, de kans om te kiezen voor een aanpak die het beste bij
het bedrijf past en dus uiteindelijk kostenbesparend werkt. De opdrachtge
ver blijft echter de eindverantwoordelijkheid houden en de aanbiedingen
hebben een vrijblijvend karakter. Is de opdrachtgever bovendien de plaatse
lijke overheid, dan komt daar nog eens de zorg voor het welzijn van
omwonenden bijHet kan dan voorkomen dat de aanpak van de aanbieder met de
laagste prijs niet de instemming heeft van de opdrachtgever. Dit was het
geval met de (aanvankelijk) laagste inschrijver, door de heer Van de Merbel
aangeduid als bedrijf B. Dit bedrijf wilde het afkomend puin ter plaatse
breken.
Wij vonden dat uit milieu-oogpunt en de overlast die daardoor zou ontstaan
voor omwonenden, onaanvaardbaar. Bovendien, zo bleek ons, was in dat geval
een door de provincie af te geven milieuvergunning vereist. Gezien de
nabijheid van de omliggende woonbebouwing zou die echter in dit geval niet
worden verstrekt.
Een ander bedrijf (bedrijf D) was nog in onderhandeling over de verkoop van
het laatst aangebouwde gedeelte van het bedrijf en kon hiervoor nog geen
definitieve prijs noemen.
Omdat bedrijf B en bedrijf D qua prijs en qua aanpak niet zo gek veel van
elkaar verschilden, is beide bedrijven de gelegenheid geboden vrijblijvend
in te schrijven op basis van een bijgestelde gelijke aanpak. Hiertoe zijn
de belangrijkste voorwaarden en uitgangspunten op een A4-tje gezet en aan
beide bedrijven ter hand gesteld. Daarbij heeft de aanpak van bedrijf C
ongeveer model gestaan.
Uiteindelijk bleek bedrijf D de laagste inschrijver. Het indienen van de
uiteindelijke prijsopgaven is niet geheel parallel verlopen in die zin, dat
beide inschrijvingen niet tegelijk zijn ingediend (het weekend zat ertus
sen). Het was beter geweest om voor dit laatste stukje van een verder
geheel afwijkende procedure de "ouderwetse" wijze van aanbesteding te
hanteren om iedere schijn van voorkeursbehandeling te vermijden. Dit laat
onverlet dat wij de gevolgde werkwijze in de gegeven omstandigheden nog
steeds de beste vinden, want:
- de kosten van voorbereiding, zijn minimaal geweest
- geen inschakeling van een extern bureau;
- er is optimaal gebruik gemaakt van de in het bedrijfsleven aanwezige
know how;
- er heeft een optimale afweging plaatsgevonden tussen product en prijs.
Thans nog iets over hetgeen de heer Van de Merbel zegt over het al of niet
beschikbaar zijn van een bestek. De hierboven uiteengezette werkwijze
impliceert, dat het bestek achteraf wordt geschreven. Zoals eerder reeds
gesteld was een korte opsomming van de belangrijkste voorwaarden op één
velletje papier te maken. De rest is niet onbelangrijk, doch speelt bij de
prijsbepaling nauwelijks een rol. Het is dus juist, dat de bedrijven op het
moment van hun prijsopgave niet over een bestek beschikten.
Tenslotte nog iets over de datum van het collegebesluitDe besluitenlij
sten van het college van burgemeester en wethouders liggen geregeld voor U
ter inzage. Het besluit ten aanzien van het onderhavige raadsvoorstel is in
de besluitenlijst van 7 en 9 september 1993, opgenomen onder nr. 20.
Het concept-raadsvoorstel is, puur tekstueel en zonder bedrag erin, aan de
orde geweest in de b. en w.-vergadering van 31 augustus. Vandaar dat het
voorstel deze datum vermeldt.