63 15 van aanbesteding, de kans om te kiezen voor een aanpak die het beste bij het bedrijf past en dus uiteindelijk kostenbesparend werkt. De opdrachtge ver blijft echter de eindverantwoordelijkheid houden en de aanbiedingen hebben een vrijblijvend karakter. Is de opdrachtgever bovendien de plaatse lijke overheid, dan komt daar nog eens de zorg voor het welzijn van omwonenden bijHet kan dan voorkomen dat de aanpak van de aanbieder met de laagste prijs niet de instemming heeft van de opdrachtgever. Dit was het geval met de (aanvankelijk) laagste inschrijver, door de heer Van de Merbel aangeduid als bedrijf B. Dit bedrijf wilde het afkomend puin ter plaatse breken. Wij vonden dat uit milieu-oogpunt en de overlast die daardoor zou ontstaan voor omwonenden, onaanvaardbaar. Bovendien, zo bleek ons, was in dat geval een door de provincie af te geven milieuvergunning vereist. Gezien de nabijheid van de omliggende woonbebouwing zou die echter in dit geval niet worden verstrekt. Een ander bedrijf (bedrijf D) was nog in onderhandeling over de verkoop van het laatst aangebouwde gedeelte van het bedrijf en kon hiervoor nog geen definitieve prijs noemen. Omdat bedrijf B en bedrijf D qua prijs en qua aanpak niet zo gek veel van elkaar verschilden, is beide bedrijven de gelegenheid geboden vrijblijvend in te schrijven op basis van een bijgestelde gelijke aanpak. Hiertoe zijn de belangrijkste voorwaarden en uitgangspunten op een A4-tje gezet en aan beide bedrijven ter hand gesteld. Daarbij heeft de aanpak van bedrijf C ongeveer model gestaan. Uiteindelijk bleek bedrijf D de laagste inschrijver. Het indienen van de uiteindelijke prijsopgaven is niet geheel parallel verlopen in die zin, dat beide inschrijvingen niet tegelijk zijn ingediend (het weekend zat ertus sen). Het was beter geweest om voor dit laatste stukje van een verder geheel afwijkende procedure de "ouderwetse" wijze van aanbesteding te hanteren om iedere schijn van voorkeursbehandeling te vermijden. Dit laat onverlet dat wij de gevolgde werkwijze in de gegeven omstandigheden nog steeds de beste vinden, want: - de kosten van voorbereiding, zijn minimaal geweest - geen inschakeling van een extern bureau; - er is optimaal gebruik gemaakt van de in het bedrijfsleven aanwezige know how; - er heeft een optimale afweging plaatsgevonden tussen product en prijs. Thans nog iets over hetgeen de heer Van de Merbel zegt over het al of niet beschikbaar zijn van een bestek. De hierboven uiteengezette werkwijze impliceert, dat het bestek achteraf wordt geschreven. Zoals eerder reeds gesteld was een korte opsomming van de belangrijkste voorwaarden op één velletje papier te maken. De rest is niet onbelangrijk, doch speelt bij de prijsbepaling nauwelijks een rol. Het is dus juist, dat de bedrijven op het moment van hun prijsopgave niet over een bestek beschikten. Tenslotte nog iets over de datum van het collegebesluitDe besluitenlij sten van het college van burgemeester en wethouders liggen geregeld voor U ter inzage. Het besluit ten aanzien van het onderhavige raadsvoorstel is in de besluitenlijst van 7 en 9 september 1993, opgenomen onder nr. 20. Het concept-raadsvoorstel is, puur tekstueel en zonder bedrag erin, aan de orde geweest in de b. en w.-vergadering van 31 augustus. Vandaar dat het voorstel deze datum vermeldt.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1993 | | pagina 300