62
14
Hoofdfunctie 8: Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
HSL (C.D.A., v.d. Merbel)
De aanhoudende onduidelijkheid ten aanzien van de tracekeuze blijft ons
zorgen baren. Het is niet ondenkbaar, dat definitieve besluitvorming
hieromtrent eerst door de nieuwe regering zal plaatsvinden. In elk geval
zullen wij de ontwikkelingen terzake nauwlettend blijven volgen en zullen
wij U via de commissie Ruimtelijke Ordening hieromtrent op de gebruikelijke
wijze nader blijven informeren.
Bouwlokaties (C.D.A.)
Bij de ontwikkeling van de nieuwe bouwlokaties Oost III (2e fase) en Vrouwe
Jacobstraat zal waar mogelijk rekening worden gehouden met de plaatselijke
bouwbedrijven. Daar waar het gaat om nieuwbouwwoningen streven wij naar een
voorkeursbehandeling voor de eigen inwoners.
Sloop Deltaparel (Van de Merbel)
De heer Van de Merbel gaat uitgebreid in op de sloop van de gebouwen van
voorheen Deltaparel. Zoals hem van ambtelijke zijde reeds was gezegd, is
enige toelichting bij de bedoelde stukken nodig en gewenst. Dat had veel
werk kunnen besparen, zowel aan hem als aan ons. Ook dan had de heer van de
Merbel uiteraard het recht om alsnog vragen te stellen over dit onderwerp.
Ter toelichting het volgende.
Het slopen van gebouwen, zeker van bedrijfsgebouwen is vandaag de dag meer
dan wat muren in elkaar slaan en het puin ergens deponeren. Er komt, mede
ten gevolge van milieu-eisen, meer bij kijken. Bij het schrijven van een
bestek moeten keuzes worden gemaakt, die voor een belangrijk deel medebepa
lend zijn voor de kosten.
Om een voorbeeld te noemen, wat speelde bij de onderhavige sloop:
eén van de te stellen eisen is, dat het (schone) puin wordt gebroken en
geschikt wordt gemaakt voor hergebruik in b.v. wegfunderingen. De vraag
moet dan worden beantwoord: voer je voor dat puinbreken een mobiele
installatie aan en breek je het puin ter plekke, of voer je het puin af
naar een puinbreker elders, en wat scheelt dat in kosten.
Dit soort werk is voor ons bureau werken beslist geen dagelijks werk. Als
we in dit geval op de gebruikelijke manier te werk waren gegaan, dan zouden
we voor het voorbereidende werk een bureau hebben ingeschakeld. De heer Van
de Merbel stelt elders in zijn algemene beschouwingen, dat allerlei externe
bureaus rijk worden aan onze gemeente. Zonder dit te willen onderschrijven,
proberen we wel het uitbesteden aan bureaus zoveel mogelijk te beperken.
Een van de mogelijkheden is dan, een of meerdere aannemersbedrijven de
gelegenheid bieden om zelf te bepalen hoe men een en ander zou aanpakken en
voor welke prijs men het werk wil uitvoeren uitgaande van die aanpak.
Deze methode, die in allerlei vormen vandaag de dag opgang doet (denk maar
aan turn-key projecten, Public Private Partnership (P.P.P.S.), projectont
wikkelingen e.d.) kan tijd- en kostenbesparend werken.
Het bedrijfsleven krijgt daardoor, veel meer dan op de "ouderwetse" methode