50
2
Hoofdfunctie 0: Algemeen bestuur
Algemeen (C.D.A. P.v.d.A.V.V.D.)
De P.v.d.A. en V.V.D. hebben problemen met het tijdstip van behandeling van
de begroting. Het was ons streven de begroting in de raadsvergadering van
oktober te behandelen. Dat is ten gevolge van verschillende oorzaken niet
gelukt omdat prioriteit moest worden gegeven aan andere zaken. Dit is
tijdig gemeld in de vergadering van de commissie financiën van 30 augustus
jl. Toen zijn hierover geen opmerkingen gemaakt. Wellicht omdat op dat
moment nog wat verser in het geheugen lag wat er zo al in de achter ons
liggende periode was gebeurd. Na invoering van de Nieuwe gemeentewet op 1
januari 1994 is expliciet voorgeschreven dat de begroting voor 15 november
moet zijn ingediend bij G.S.
Dit impliceert dat er met prioriteiten niet meer kan worden geschoven en
wellicht andere dringende zaken zullen moeten wachten.
Wij hopen met het CDA dat de kantoorautomatisering in de voor ons liggende
periode zijn vruchten gaat afwerpen. Wij wijzen er echter op, dat tegelij
kertijd tal van nieuwe taken op ons afkomen, tengevolge waarvan de druk
weer kan nemen.
De fractie van de P.v.d.A. geeft ons in overweging om desnoods vacatures op
te vullen door middel van collegiale doorlening of via detacherings- of
uitzendbureau'sWaar mogelijk gebeurt dit nu reeds en wij zullen, naarmate
de herindeling dichterbij komt, ook bewust kiezen voor tijdelijke dienst
verbanden. In dit verband wijzen wij erop, dat het in het belang van onze
medewerkers is, dat de groep die te zijner tijd een functie moet vinden
binnen de nieuwe gemeente, niet groter is dan strikt noodzakelijk. Dit is
een stukje sociaal beleid, dat op dit moment wellicht nog niet zo aan
spreekt. Het belang hiervan voor de medewerkers ook binnen de nieuwe
gemeente zal duidelijker worden naarmate het moment van de herindeling
dichterbij komt.
Openbaarheid van bestuur (V.V.D.Van de Merbel)
In tegenstelling tot het vorige jaar was er in het afgelopen jaar voor ons
niet zo vaak reden om U voor te stellen in beslotenheid te vergaderen, noch
in commissieverband, noch als raad. De fractie Van de Merbel verwijt ons
college desondanks achterkamertjespolitiek en noemt als voorbeeld de
informele bijeenkomst van Uw raad op 2 november jl. Toen is door de
voorzitter de vraag gesteld of er behoefte was aan een openbare vergade
ring, die dan eventueel op 4 november kon worden gehouden. De noodzaak
hiertoe werd toen niet gevoeld. In Uw vergadering van 18 november jl. heeft
de voorzitter aan de hand van het tijdschema voor de herindeling in
Westelijk Noord-Brabant erop gewezen, dat, geheel volgens de wettelijk
voorgeschreven procedure, er begin 1994 alle gelegenheid komt voor openbare
behandeling van dit onderwerp. Inderdaad is in sommige andere gemeenten
tussentijds in het openbaar gediscussieerd over de herindeling. Mogelijk
dat men daar iets uit te leggen had aan de burgers.
Er valt echter wat ons betreft nog weinig nieuws te melden, na het vast
stellen in een openbare raadsvergadering van de positioneringsnota, na het
innemen van een standpunt in een openbare raadsvergadering inzake het open