50 2 Hoofdfunctie 0: Algemeen bestuur Algemeen (C.D.A. P.v.d.A.V.V.D.) De P.v.d.A. en V.V.D. hebben problemen met het tijdstip van behandeling van de begroting. Het was ons streven de begroting in de raadsvergadering van oktober te behandelen. Dat is ten gevolge van verschillende oorzaken niet gelukt omdat prioriteit moest worden gegeven aan andere zaken. Dit is tijdig gemeld in de vergadering van de commissie financiën van 30 augustus jl. Toen zijn hierover geen opmerkingen gemaakt. Wellicht omdat op dat moment nog wat verser in het geheugen lag wat er zo al in de achter ons liggende periode was gebeurd. Na invoering van de Nieuwe gemeentewet op 1 januari 1994 is expliciet voorgeschreven dat de begroting voor 15 november moet zijn ingediend bij G.S. Dit impliceert dat er met prioriteiten niet meer kan worden geschoven en wellicht andere dringende zaken zullen moeten wachten. Wij hopen met het CDA dat de kantoorautomatisering in de voor ons liggende periode zijn vruchten gaat afwerpen. Wij wijzen er echter op, dat tegelij kertijd tal van nieuwe taken op ons afkomen, tengevolge waarvan de druk weer kan nemen. De fractie van de P.v.d.A. geeft ons in overweging om desnoods vacatures op te vullen door middel van collegiale doorlening of via detacherings- of uitzendbureau'sWaar mogelijk gebeurt dit nu reeds en wij zullen, naarmate de herindeling dichterbij komt, ook bewust kiezen voor tijdelijke dienst verbanden. In dit verband wijzen wij erop, dat het in het belang van onze medewerkers is, dat de groep die te zijner tijd een functie moet vinden binnen de nieuwe gemeente, niet groter is dan strikt noodzakelijk. Dit is een stukje sociaal beleid, dat op dit moment wellicht nog niet zo aan spreekt. Het belang hiervan voor de medewerkers ook binnen de nieuwe gemeente zal duidelijker worden naarmate het moment van de herindeling dichterbij komt. Openbaarheid van bestuur (V.V.D.Van de Merbel) In tegenstelling tot het vorige jaar was er in het afgelopen jaar voor ons niet zo vaak reden om U voor te stellen in beslotenheid te vergaderen, noch in commissieverband, noch als raad. De fractie Van de Merbel verwijt ons college desondanks achterkamertjespolitiek en noemt als voorbeeld de informele bijeenkomst van Uw raad op 2 november jl. Toen is door de voorzitter de vraag gesteld of er behoefte was aan een openbare vergade ring, die dan eventueel op 4 november kon worden gehouden. De noodzaak hiertoe werd toen niet gevoeld. In Uw vergadering van 18 november jl. heeft de voorzitter aan de hand van het tijdschema voor de herindeling in Westelijk Noord-Brabant erop gewezen, dat, geheel volgens de wettelijk voorgeschreven procedure, er begin 1994 alle gelegenheid komt voor openbare behandeling van dit onderwerp. Inderdaad is in sommige andere gemeenten tussentijds in het openbaar gediscussieerd over de herindeling. Mogelijk dat men daar iets uit te leggen had aan de burgers. Er valt echter wat ons betreft nog weinig nieuws te melden, na het vast stellen in een openbare raadsvergadering van de positioneringsnota, na het innemen van een standpunt in een openbare raadsvergadering inzake het open

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1993 | | pagina 287