4 in een aantal gelijke termijnen te laten plaatsvinden, waardoor mensen met een krap budget daarmee beter rekening kunnen houden. Ook de heer Van de Merbel zegt moeite te hebben met het argument dat er momenteel maar betrekkelijk weinig mensen zijn. Er zijn 25 mensen voor de onroerend-goedbelastingen - tegenwoordig heet dat onroerende zaken - maar er is een zelfde aantal voor de heffingen van de diverse rechten, waarvan niet bekend of dat dezelfde mensen zijn. Dat 25 niet veel is geeft hij toe, doch hij acht het niet maatgevend. Het is zijns inziens ook - zoals de heer De Vos reeds zei - een kwestie van schroom dat veel mensen ervan weerhoudt om dat verzoek te doen. Zijn mening in deze is, dat het niet gevraagd zou behoeven te worden. Het zou heel simpel aan eenieder mogelijk gemaakt moeten worden, zeker in een tijd waarin het voor veel mensen allengs krapper wordt in hun beurs. Hij vindt het een goede suggestie van het F.N.V.doch de suggestie is niet nieuw, omdat hij er zelf ook al weieens eerder naar gevraagd heeft. Het gebeurt al jaren bij het gas, de elektra, niet te vergeten de C.A.I. dat er voorschotten berekend worden. Hij denkt dat er best een goede argumenta tie voor op te brengen is om het zo te gaan doen. Van één van de colle ga's heeft hij ook het woord "liquiditeitsproblemen" gehoord. Hij zou haast zeggen dat het tégendeel het geval is. Nu komt in de loop van het jaar - in juni of juli - de eerste aanslag - de ogb -, die in september betaald moet worden, terwijl de laatste aanslag - die van de reinigings- en rioolafvoerrechten -gedeeltelijk in december en januari betaald moeten worden. Liquiditeitsproblemen? Welnee, de gemeente wordt er gewoon beter van, kun je zeggen. Vanaf januari 1994 - hij weet dat dat niet haalbaar meer is, maar gewoon bij wijze van spreken - komen maandelijks de voor schotten binnen. Daarmee kan al een stukje rentewinst worden geboekt, wat eventuele, administratieve meerkosten wellicht meer dan goed zou kunnen maken. Hij ziet hierin een heel goede motivatie om daar als college eens bijzonder goed naar te kijken, zodat het niet per se nodig is dat er vanuit de raad voorstellen gedaan moeten gaan worden, want de raad kan minder direct invloed uitoefenen op de programma's van de computers etc. Hij wil het college nogmaals dringend in overweging geven om op korte termijn toch met een zodanig voorstel te komen. De heer Van der Werf vindt dat er in ieder geval een goed onderzoek moet plaatsvinden. Als daaruit geconcludeerd wordt, dat er teveel kosten aan verbonden zijn, geeft hij nog even aan dat er ook veel kosten gemoeid zijn met het verzenden van dwangbevelen. Hij zou graag zijn mensen willen adviseren, dat ze gerust naar het gemeentehuis kunnen gaan voor gespreide betaling. Wat het genoemde verlies betreft, denkt hij dat het wel mee zal vallen, want collega Van de Merbel heeft daar volkomen gelijk in. Er kan van januari tot januari geïnd worden, terwijl de aanslagen pas in oktober of november komen. De gemeente heeft al een deel binnen, vóórdat de aanslag de deur uitgaat. Wethouder Nijhoff deelt namens het college mede, dat er een onderzoek zal komen, om te kijken hoe het nu precies zit. Op basis daarvan zal het col lege met een voorstel komen. Op de interruptie, dat dit niet te lang mag duren, zegt hij dat dat voorstel in ieder geval in 1994 komt, zodat men een duidelijk beeld zal hebben op 1995. De Voorzitter zegt dat 1995 nog ver in het verschiet is, maar in 1994 kan het worden toegepast, bijvoorbeeld halverwege het jaar. Hierop zegt wethouder Nijhoff dat de Voorzitter hem wellicht niet goed begrepen heeft. Hij bedoelde te zeggen, dat in 1995 pas met de nieuwe situatie gestart kan worden. Dan heeft - aldus de Voorzitter - de wethouder haar verkeerd begrepen, want zij meent dat niet gewacht hoeft te worden tot 1995. Er zou in een

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1993 | | pagina 242