4
in een aantal gelijke termijnen te laten plaatsvinden, waardoor mensen
met een krap budget daarmee beter rekening kunnen houden.
Ook de heer Van de Merbel zegt moeite te hebben met het argument dat er
momenteel maar betrekkelijk weinig mensen zijn. Er zijn 25 mensen voor
de onroerend-goedbelastingen - tegenwoordig heet dat onroerende zaken -
maar er is een zelfde aantal voor de heffingen van de diverse rechten,
waarvan niet bekend of dat dezelfde mensen zijn. Dat 25 niet veel is
geeft hij toe, doch hij acht het niet maatgevend. Het is zijns inziens
ook - zoals de heer De Vos reeds zei - een kwestie van schroom dat veel
mensen ervan weerhoudt om dat verzoek te doen. Zijn mening in deze is,
dat het niet gevraagd zou behoeven te worden. Het zou heel simpel aan
eenieder mogelijk gemaakt moeten worden, zeker in een tijd waarin het
voor veel mensen allengs krapper wordt in hun beurs. Hij vindt het een
goede suggestie van het F.N.V.doch de suggestie is niet nieuw, omdat
hij er zelf ook al weieens eerder naar gevraagd heeft. Het gebeurt al
jaren bij het gas, de elektra, niet te vergeten de C.A.I. dat er
voorschotten berekend worden. Hij denkt dat er best een goede argumenta
tie voor op te brengen is om het zo te gaan doen. Van één van de colle
ga's heeft hij ook het woord "liquiditeitsproblemen" gehoord. Hij zou
haast zeggen dat het tégendeel het geval is. Nu komt in de loop van het
jaar - in juni of juli - de eerste aanslag - de ogb -, die in september
betaald moet worden, terwijl de laatste aanslag - die van de reinigings-
en rioolafvoerrechten -gedeeltelijk in december en januari betaald moeten
worden. Liquiditeitsproblemen? Welnee, de gemeente wordt er gewoon beter
van, kun je zeggen. Vanaf januari 1994 - hij weet dat dat niet haalbaar
meer is, maar gewoon bij wijze van spreken - komen maandelijks de voor
schotten binnen. Daarmee kan al een stukje rentewinst worden geboekt, wat
eventuele, administratieve meerkosten wellicht meer dan goed zou kunnen
maken. Hij ziet hierin een heel goede motivatie om daar als college eens
bijzonder goed naar te kijken, zodat het niet per se nodig is dat er
vanuit de raad voorstellen gedaan moeten gaan worden, want de raad kan
minder direct invloed uitoefenen op de programma's van de computers etc.
Hij wil het college nogmaals dringend in overweging geven om op korte
termijn toch met een zodanig voorstel te komen.
De heer Van der Werf vindt dat er in ieder geval een goed onderzoek moet
plaatsvinden. Als daaruit geconcludeerd wordt, dat er teveel kosten aan
verbonden zijn, geeft hij nog even aan dat er ook veel kosten gemoeid
zijn met het verzenden van dwangbevelen. Hij zou graag zijn mensen willen
adviseren, dat ze gerust naar het gemeentehuis kunnen gaan voor gespreide
betaling. Wat het genoemde verlies betreft, denkt hij dat het wel mee zal
vallen, want collega Van de Merbel heeft daar volkomen gelijk in. Er kan
van januari tot januari geïnd worden, terwijl de aanslagen pas in oktober
of november komen. De gemeente heeft al een deel binnen, vóórdat de
aanslag de deur uitgaat.
Wethouder Nijhoff deelt namens het college mede, dat er een onderzoek zal
komen, om te kijken hoe het nu precies zit. Op basis daarvan zal het col
lege met een voorstel komen. Op de interruptie, dat dit niet te lang mag
duren, zegt hij dat dat voorstel in ieder geval in 1994 komt, zodat men
een duidelijk beeld zal hebben op 1995.
De Voorzitter zegt dat 1995 nog ver in het verschiet is, maar in 1994 kan
het worden toegepast, bijvoorbeeld halverwege het jaar.
Hierop zegt wethouder Nijhoff dat de Voorzitter hem wellicht niet goed
begrepen heeft. Hij bedoelde te zeggen, dat in 1995 pas met de nieuwe
situatie gestart kan worden.
Dan heeft - aldus de Voorzitter - de wethouder haar verkeerd begrepen,
want zij meent dat niet gewacht hoeft te worden tot 1995. Er zou in een