3 daad zo, dat meer gespreide inning van belastingen kostenverhogend werkt. Hoe hoog die kosten zijn, kan hij niet zeggen, dat zou onderzocht moeten worden. De mogelijkheid om met de waterleiding mee te liften, is onder zocht, maar bij deze mogelijkheid konden niet alle belastingen meegenomen worden en de inning zou per kwartaal geschieden. Hij denkt, dat inning per maand behoorlijk kostenverhogend zal werken. Zowel de P.v.d.A.als Gemeentebelangen en de fractie Van de Merbel willen dit onderzocht heb ben. Op de opmerking van de fractie Van de Merbel over het oneigenlijk gebruik van het argument van de gemeentelijke herindeling deelt hij mede, dat de gemeente bij het van te voren invoeren het risico loopt, dat juist na de herindeling op een ander systeem moet worden overgestapt. De wethouder zou in deze graag de meningen van de beide andere fracties vernemen, zodat het college hierna de afweging kan maken dit nader te on derzoeken. De heer Bienefelt zegt dat er net als in andere gemeenten een aantal men sen problemen heeft met het betalen van de diverse belastingen. Zijn fractie is van mening, dat het spreiden van de betaling daar best enige verlichting in aan kan brengen, maar dat dat op zich niet zaligmakend is. Zijn fractie is van mening, dat het goed is een stukje te spreiden, bijvoorbeeld per kwartaal, doch niet de zaak op te splitsen in stukjes van 12, omdat hij zich kan voorstellen, dat er mensen zullen zijn die daarmee praktische problemen kunnen hebben. Zijn fractie heeft geen moeite met het feit, dat gekeken wordt wat de kosten van meer spreiding zullen zijn. Hij is wel van mening, dat de meerkosten toch weer uit dezelfde knipjes moet komen, dus daarom lijken echte kostenverhogingen niet terecht. Op gepaste spreiding is niets tegen. De heer Van der Spek zou graag van wethouder Nijhoff willen horen in hoeverre van gespreide betaling al gebruik is gemaakt. Dat zou namelijk een indicatie kunnen zijn hoe zwaar de wens weegt. Er zullen - zo zegt hij - onherroepelijk verhogende kosten zijn, niet alleen van ambtenaren, maar ook zal er sprake zijn van renteverlies. Hij vraagt zich zelfs af of men daardoor geen liquiditeitsproblemen zal krijgen, met andere woor den: hij denkt dat het eerst eens goed moet worden onderzocht of het in derdaad wenselijk is en wat de kosten ervan zullen zijn. Hij verwacht daarna dat de zaak terugkomt in de raad. Op de vraag van de heer Van der Spek hoeveel mensen nu al in aanmerking komen voor meer gespreide betaling deelt wethouder Nijhoff mede dat onge veer 25 mensen zelf gevraagd hebben om meer gespreide betaling dan de gemeente op voorhand geeft. Het is een niet zo ontzettend groot aantal mensen dus, zo constateert de wethouder. Verzoeken die van de mensen zelf komen, kunnen altijd gehonoreerd worden. De zaak wordt in ieder geval onderzocht en opnieuw in de raad gebracht. De heer De Vos meent, dat het aantal van 25 mensen ook in het antwoord aan het F.N.V. genoemd is. Hij zegt dat dat toch niet helemaal de goede vergelijking is, omdat er bij een groot aantal mensen toch een zekere schroom bestaat om op het gemeentehuis om gespreide betaling te gaan vra gen, zeker in een relatief kleine gemeenschap als deze. Hij denkt dat die 25 mensen slechts een topje van de ijsberg is. Nu kan er in 4 termijnen betaald worden. 2 termijnen voor de onroerend-goedbelastingendie voor de meeste mensen, huurder zijnde, zo rond de f 100,-- tot f 200,-- ligt. De andere belasting, het reinigings- en rioolafvoerrechtligt zo rond de f 400,-- a f 500,--. Dit zijn ook de door het F.N.V. genoemde bedra gen. Nu betekent het voor de mensen, dat er 2 termijnen zijn van f 100,-- en 2 termijnen van f 250,--. Bij een klein budget is de spreiding niet gespreid genoeg. Spreker zou er daarom voor willen pleiten de inning van de belastingen toch meer gespreid te doen al was het maar om de betaling

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1993 | | pagina 241