2
dat niet mag vergeten, wanneer sommigen dat agrarisch karakter willen
aantasten door de situering binnen deze gemeentegrenzen van een
grootschalig industrieterrein als een soort tweede Moerdijk.
De Voorzitter zegt, dat de brief zal worden verzonden, zoals die ter
inzage heeft gelegen.
De heer De Vos zegt met betrekking tot ingekomen stuk nr. 14, dat het
hier een brief betreft van het F.N.V. over de spreiding van de inning van
de gemeentelijke heffingen en belastingen. Bij het lezen van dit stuk is
zijn fractie tot de conclusie gekomen, dat de suggestie van het F.N.V.
eigenlijk helemaal zo gek nog niet is. Via machtiging en automatische
betaling kan mensen de mogelijkheid worden geboden de belastingen en
heffingen in meerdere termijnen dan nu mogelijk is te betalen. Zijn
fractie vraagt zich wel af wat dit voor extra kosten voor de gemeente met
zich brengt, want men moet wel waken, dat de belasting niet extra
verhoogd moet worden omdat een te duur inningssysteem wordt toegepast.
Het doel moet wel de middelen heiligen. Hij zou graag zien, dat het
college in deze een onderzoek instelde. Het voorgestelde systeem spreekt
zijn fractie wel aan.
De heer Van der Werf deelt namens zijn fractie mede, dat de koopkracht
van de vele WAO-ers, AOW-ers en mensen van de Algemene Bijstandswet
terugloopt. Hun inkomens zijn in 4 jaar slechts gestegen met f 150,-- per
maand. Van 1 januari 1990 tot en met 31 december 1993 is er een verlies
in koopkracht van 6%; er is sprake van een jaarlijkse huurverhoging van
5%. Met een huur van bijvoorbeeld f 400,-- betekent dit na vier jaar een
verhoging met f 86,--. Als daar de gemeentelijke belastingen tegenover
gesteld worden, komt bijvoorbeeld in 4 jaar tijd de onroerend-goedbela-
sting met een verhoging van f 40,-- per jaar; de reinigingsrechten met
f 104,-- en de rioolafvoerrechten f 36,--. Dat is in 4 jaar tijd een
verschil van 180,-- per jaar. Gezien deze cijfers acht zijn fractie het
nodig dat het college onderzoekt hoeveel mensen er geïnteresseerd zijn
in gespreide betaling. Als het college van plan is dit met het oog op de
herindeling voor zich uit te schuiven, dan kan het college een voorstel
over de maandelijkse heffing van zijn fractie tegemoet zien.
De F.N.V. vraagt inderdaad om een meer gespreide betaling van de gemeen
telijke, zegt de heer Van de Merbel. De F.N.V. spreekt over maandelijkse
voorschottermijnen. Het college wil nu - volgens de ter inzage gelegde
concept-brief - dat de raad dit verzoek afwijst, gebruikmakend van onder
meer het argument van de naderende herindeling. Hij denkt, dat ook bij
dit punt die naderende herindeling er weer aan zijn haren bij gesleept
wordt en dat het ook eigenlijk hier weer geen goed argument is. Het zou
zijns inziens juist goed zijn, wanneer nog vóór de herindeling een goed
systeem van gespreide betaling op poten gezet werd. De andere gemeenten
zouden dan min of meer gedwongen worden hierbij aan te sluiten, omdat
terugkeren van zo'n eenmaal ingeslagen weg zijns inziens niet meer moge
lijk is. Toen er een poos terug computerspullen aangeschaft moesten
worden, heeft de heer Van de Merbel er ook al voor gepleit om goede
programma's aan te schaffen, om maandelijkse termijnbetalingen mogelijk
te maken. Daar is hij nog steeds voorstander van en hij gaat daarom niet
accoord met de afwijzende brief van het college gericht aan het F.N.V.
Als het college bij deze beslissing blijft en niet op korte termijn met
een voorstel komt iets dergelijks wel waar te maken, zal hij het voorstel
van Gemeentebelangen zeer graag steunen.
In antwoord op de vraag van de P.v.d.A. over de gespreide betaling deelt
wethouder Nijhoff mede, dat het momenteel mogelijk is in twee termijnen
de belastingen te betalen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om in
overleg met de afdeling Financiën meer gespreid te betalen. Het is inder-