2 dat niet mag vergeten, wanneer sommigen dat agrarisch karakter willen aantasten door de situering binnen deze gemeentegrenzen van een grootschalig industrieterrein als een soort tweede Moerdijk. De Voorzitter zegt, dat de brief zal worden verzonden, zoals die ter inzage heeft gelegen. De heer De Vos zegt met betrekking tot ingekomen stuk nr. 14, dat het hier een brief betreft van het F.N.V. over de spreiding van de inning van de gemeentelijke heffingen en belastingen. Bij het lezen van dit stuk is zijn fractie tot de conclusie gekomen, dat de suggestie van het F.N.V. eigenlijk helemaal zo gek nog niet is. Via machtiging en automatische betaling kan mensen de mogelijkheid worden geboden de belastingen en heffingen in meerdere termijnen dan nu mogelijk is te betalen. Zijn fractie vraagt zich wel af wat dit voor extra kosten voor de gemeente met zich brengt, want men moet wel waken, dat de belasting niet extra verhoogd moet worden omdat een te duur inningssysteem wordt toegepast. Het doel moet wel de middelen heiligen. Hij zou graag zien, dat het college in deze een onderzoek instelde. Het voorgestelde systeem spreekt zijn fractie wel aan. De heer Van der Werf deelt namens zijn fractie mede, dat de koopkracht van de vele WAO-ers, AOW-ers en mensen van de Algemene Bijstandswet terugloopt. Hun inkomens zijn in 4 jaar slechts gestegen met f 150,-- per maand. Van 1 januari 1990 tot en met 31 december 1993 is er een verlies in koopkracht van 6%; er is sprake van een jaarlijkse huurverhoging van 5%. Met een huur van bijvoorbeeld f 400,-- betekent dit na vier jaar een verhoging met f 86,--. Als daar de gemeentelijke belastingen tegenover gesteld worden, komt bijvoorbeeld in 4 jaar tijd de onroerend-goedbela- sting met een verhoging van f 40,-- per jaar; de reinigingsrechten met f 104,-- en de rioolafvoerrechten f 36,--. Dat is in 4 jaar tijd een verschil van 180,-- per jaar. Gezien deze cijfers acht zijn fractie het nodig dat het college onderzoekt hoeveel mensen er geïnteresseerd zijn in gespreide betaling. Als het college van plan is dit met het oog op de herindeling voor zich uit te schuiven, dan kan het college een voorstel over de maandelijkse heffing van zijn fractie tegemoet zien. De F.N.V. vraagt inderdaad om een meer gespreide betaling van de gemeen telijke, zegt de heer Van de Merbel. De F.N.V. spreekt over maandelijkse voorschottermijnen. Het college wil nu - volgens de ter inzage gelegde concept-brief - dat de raad dit verzoek afwijst, gebruikmakend van onder meer het argument van de naderende herindeling. Hij denkt, dat ook bij dit punt die naderende herindeling er weer aan zijn haren bij gesleept wordt en dat het ook eigenlijk hier weer geen goed argument is. Het zou zijns inziens juist goed zijn, wanneer nog vóór de herindeling een goed systeem van gespreide betaling op poten gezet werd. De andere gemeenten zouden dan min of meer gedwongen worden hierbij aan te sluiten, omdat terugkeren van zo'n eenmaal ingeslagen weg zijns inziens niet meer moge lijk is. Toen er een poos terug computerspullen aangeschaft moesten worden, heeft de heer Van de Merbel er ook al voor gepleit om goede programma's aan te schaffen, om maandelijkse termijnbetalingen mogelijk te maken. Daar is hij nog steeds voorstander van en hij gaat daarom niet accoord met de afwijzende brief van het college gericht aan het F.N.V. Als het college bij deze beslissing blijft en niet op korte termijn met een voorstel komt iets dergelijks wel waar te maken, zal hij het voorstel van Gemeentebelangen zeer graag steunen. In antwoord op de vraag van de P.v.d.A. over de gespreide betaling deelt wethouder Nijhoff mede, dat het momenteel mogelijk is in twee termijnen de belastingen te betalen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om in overleg met de afdeling Financiën meer gespreid te betalen. Het is inder-

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1993 | | pagina 240