-6-
milieudienst binnen het gewest werkzaam is. Dat geeft voor de heer van de
Merbel de doorslag voor het voorstel te zijn.
De voorzitter merkt op dat het een te gemakkelijke oplossing is te zeggen
dat de grote milieudienst wordt ingegeven door de duostadgedachteEr is
een gemeenschappelijke regeling die uitgaat van het streekgewestDie
gemeenschappelijke regeling bestond er al voor de duostadgedachte.
Ingevolge die gemeenschappelijke regeling zijn we als gemeente Fijnaart en
Heijningen verplicht om 1.200 uren technische milieuzorg per jaar af te
nemen. Dat betekent dat als we niet mee doen met de milieudienst de
gemeente toch een probleem heeft. Want waar breng je dan je technische
milieuzorg onder en dan zeker het gewone "huis- tuin- en keuken-
milieutechnische werk".
In het verleden werd aan de hinderwetvergunningen gewerkt door technische
mensen binnen de gemeente. Dat station is inmiddels allang gepasseerd, de
gemeente heeft zich aangesloten, en zich verplicht gesteld voor de
wachtgelden voor de ambtenaren werkzaam bij die gemeenschappelijke
regeling. De 1.200 uren die we nu afnemen kosten op dit moment niet wat
straks een uur milieuzorg gaat kosten. De kosten gaan met een aantal
guldens omhoog.
Een aantal leden van de raad zegt een en ander nog niet te zien zitten en
wil pas op de plaats maken.
Wat de voorzitter inmiddels uit diverse besprekingen, ook intern, wel
heeft meegekregen, is dat we er niet onderuitkomen om aan de milieudienst
deel te nemen. Misschien moet een en ander kritisch gevolgd worden en
dienen kritische kanttekeningen geplaatst te worden, maar wanneer vanavond
wordt gezegd niet mee te doen dan ontstaat er daadwerkelijk een probleem.
Waar gaan we dan met de technische milieuzorg naar toe.
Er zijn best oplossingen in de particuliere sfeer voor te vinden maar de
vraag is of je dat voor f. 94,00 rond krijgt. Bovendien is het zo dat de
voorzitter op dit moment niet kan beoordelen wat een en ander zou kunnen
betekenen in de sfeer van de wachtgelden. Wanneer nu niet wordt meegegaan
met de regionale milieudienst betekent dat kontraktbreuk. Zij wil dan ook
de raad in overweging geven nog eens na te gaan wat de consequenties
zouden kunnen zijn bij afstemmen van het voorliggende voorstel.
Als lid van de commissie milieu van het streekgewest heeft de voorzitter
afgelopen dinsdag reeds een voorbehoud gemaakt omdat deze zaak nog
vanavond in de raad behandeld moest worden.
Zij heeft zich dus op geen enkele wijze gebonden. In tegenstelling tot de
gemeente die zich heeft gebonden aan een afname van 1.200 uren.
Misschien heeft de raad uit het voorstel een grotere beleidsvrijheid
gelezen dan hij in feite heeft. Zij wil dan ook best even schorsen opdat
onderling overleg nog even mogelijk is.
De voorzitter heropent de vergadering en denkt dat iedereen heeft kunnen
overleggen met zijn achterban. Inmiddels is in twee termijnen gesproken en
de voorzitter geeft in het kort nog even de concrete stand van zaken weer.
Vervolgens gaat zij over tot het in stemming brengen van het voorstel.
Na telling van de stemmen blijkt dat 6 raadsleden voor stemmen, te weten
de heren Evers, van de Merbel, van der Werf, van den Baard, de Jong en
Nijhoff en 5 raadsleden tegen, te weten mevrouw Oostdijck en de heren
Laros, van der Spek, Bienefelt en Breurewaarmee het voorstel van het
college om in te stemmen met de oprichting van een regionale milieudienst
is aangenomen. Tevens is hiermee besloten de gemeenschappelijke regeling
aan te passen.
06Voorstel tot vaststelling van het bestemmingsplan "Fendertshof e.o.".
De heer Bienefelt merkt op dat ten aanzien van de bezwaren reeds in de
commissie bestuurlijke aangelegenheden het nodige is gezegd. Het CDA heeft
daaraan de conclusie verbonden dat er geen redenen zijn om de procedure te
stoppen. Hetgeen in de buurt van de Fendertshof uitgevoerd gaat worden