De voorzitter zegt dat bekend is dat in het kader van de beperkingen van
de automobiliteit, men kantoren wil hebben in gemeenten wil hebben waar
men beschikt over treinen. Openbaar vervoer via N.S.. Zij wil dit best
eens vragen, maar de kans dat zoiets daadwerkelijk gebeurt is vrij gering.
Wanneer de heer van de Merbel memoreert dat over een paar jaar de MAVO-
school vrij komtdan is men daar op dit moment niet mee geholpen. Men wil
meteen van start gaan. Bekend mag zijn dat als diensten samengevoegd
moeten worden getracht wordt die diensten zo dicht mogelijk bij elkaar te
situeren. Op zich echter geen oninteressante gedachte maar op dit moment
niet praktisch uitvoerbaar.
De heer Evers merkt op dat alles groter en duurder wordt en toch op te
brengen moet zijn. Ten aanzien van de kosten van de milieudienst kan
worden opgemerkt dat wanneer nieuwe milieuvergunningen worden aangevraagd,
leges worden berekend. Die leges zullen toch een beetje in de richting van
een kostendekkend tarief komen. Dat betekent dat de aanvrager zijn
legeskosten betaalt en een stuk van de diensten die worden afgenomen van
de milieudiensten direkt betaald worden door die burger die daadwerkelijk
gebruik maakt van die diensten.
Daarnaast is het zo dat een stukje overheid ook betaald moet worden. Dat^^l
kost de Fijnaartse burger ettelijke guldens.
De milieudiensten Roosendaal en Bergen op Zoom worden samengevoegd. In dat
verband zullen desintegratiekosten betaald moet worden. Die kosten zijn
behoorlijk hoog. Overigens neemt de RDA een behoorlijk stukje voor zijn
rekening
Op dit moment ziet de CDA-fractie weinig voordeel in samenvoeging. Het
college ziet echter wel voordelen in samenvoeging. Er zal namelijk een
eenduidige behandeling komen van alle milieu-aanvragen binnen het totale
gewest. Samenvoeging dient er dus ook toe om te komen tot een efficiëntere
manier van werken.
De eerste paar jaar zal dat met wat pijn en moeite gaan maar na verloop
van tijd komt de efficiencywinst duidelijk tot uitdrukking.
De CDA-fractie vraagt zich tevens af of het echt de moeite waard is
vanwege de gemeentelijke herindeling die binnen afzienbare tijd op ons
afkomt
Het is de moeite waard, niet zozeer omdat het college zo hard staat te
springen maar ook omdat het bovenaf wordt opgelegd. Milieudiensten moeten
een omvang hebben van zo'n 200 a 300 duizend inwoners wil je een aantal
deskundigheden in huis kunnen halen anders heb je geen volwaardige^^
milieudienst
Het CDA merkt tevens op dat straks Streekgewest en Stadsgewest willen
fuseren en dan zal de gemeente ook weer worden geconfronteerd met
desintegratiekosten etc..
Bij het al dan niet verlenen van goedkeuring aan dit raadsvoorstel zou de
raad natuurlijk ook een uitspraak daarover kunnen doen in de richting van
de streekraad.
Het CDA was tegen het voorstel in de commissie en blijft ook vanavond
tegen het voorstel.
Het is zo dat de gemeente zich te houden heeft ook aan de wetgeving op dat
gebied en de wetgeving zegt dat de gemeente zich binnen een paar jaar moet
aansluiten bij een grote milieudienst.
Het lijkt allemaal duur maar het moet zijn tijd hebben om voordelen op te
leveren.
Het tarief dat nu gevraagd wordt is echter al naar beneden gebracht want
eerst zat men met een tarief boven de honderd gulden.
De heer van der Spek zegt helemaal geen klachten te hebben over de
milieudienst in Roosendaal. Alles loopt nu naar wens en tegen redelijke
prijzen. Veeleer heeft hij het vermoeden dat die samenvoeging wordt
ingegeven door de filosofie van de duostad Bergen op Zoom en Roosendaal.
Die twee grote jongens proberen samen van alles te regelen en die