De voorzitter zegt dat bekend is dat in het kader van de beperkingen van de automobiliteit, men kantoren wil hebben in gemeenten wil hebben waar men beschikt over treinen. Openbaar vervoer via N.S.. Zij wil dit best eens vragen, maar de kans dat zoiets daadwerkelijk gebeurt is vrij gering. Wanneer de heer van de Merbel memoreert dat over een paar jaar de MAVO- school vrij komtdan is men daar op dit moment niet mee geholpen. Men wil meteen van start gaan. Bekend mag zijn dat als diensten samengevoegd moeten worden getracht wordt die diensten zo dicht mogelijk bij elkaar te situeren. Op zich echter geen oninteressante gedachte maar op dit moment niet praktisch uitvoerbaar. De heer Evers merkt op dat alles groter en duurder wordt en toch op te brengen moet zijn. Ten aanzien van de kosten van de milieudienst kan worden opgemerkt dat wanneer nieuwe milieuvergunningen worden aangevraagd, leges worden berekend. Die leges zullen toch een beetje in de richting van een kostendekkend tarief komen. Dat betekent dat de aanvrager zijn legeskosten betaalt en een stuk van de diensten die worden afgenomen van de milieudiensten direkt betaald worden door die burger die daadwerkelijk gebruik maakt van die diensten. Daarnaast is het zo dat een stukje overheid ook betaald moet worden. Dat^^l kost de Fijnaartse burger ettelijke guldens. De milieudiensten Roosendaal en Bergen op Zoom worden samengevoegd. In dat verband zullen desintegratiekosten betaald moet worden. Die kosten zijn behoorlijk hoog. Overigens neemt de RDA een behoorlijk stukje voor zijn rekening Op dit moment ziet de CDA-fractie weinig voordeel in samenvoeging. Het college ziet echter wel voordelen in samenvoeging. Er zal namelijk een eenduidige behandeling komen van alle milieu-aanvragen binnen het totale gewest. Samenvoeging dient er dus ook toe om te komen tot een efficiëntere manier van werken. De eerste paar jaar zal dat met wat pijn en moeite gaan maar na verloop van tijd komt de efficiencywinst duidelijk tot uitdrukking. De CDA-fractie vraagt zich tevens af of het echt de moeite waard is vanwege de gemeentelijke herindeling die binnen afzienbare tijd op ons afkomt Het is de moeite waard, niet zozeer omdat het college zo hard staat te springen maar ook omdat het bovenaf wordt opgelegd. Milieudiensten moeten een omvang hebben van zo'n 200 a 300 duizend inwoners wil je een aantal deskundigheden in huis kunnen halen anders heb je geen volwaardige^^ milieudienst Het CDA merkt tevens op dat straks Streekgewest en Stadsgewest willen fuseren en dan zal de gemeente ook weer worden geconfronteerd met desintegratiekosten etc.. Bij het al dan niet verlenen van goedkeuring aan dit raadsvoorstel zou de raad natuurlijk ook een uitspraak daarover kunnen doen in de richting van de streekraad. Het CDA was tegen het voorstel in de commissie en blijft ook vanavond tegen het voorstel. Het is zo dat de gemeente zich te houden heeft ook aan de wetgeving op dat gebied en de wetgeving zegt dat de gemeente zich binnen een paar jaar moet aansluiten bij een grote milieudienst. Het lijkt allemaal duur maar het moet zijn tijd hebben om voordelen op te leveren. Het tarief dat nu gevraagd wordt is echter al naar beneden gebracht want eerst zat men met een tarief boven de honderd gulden. De heer van der Spek zegt helemaal geen klachten te hebben over de milieudienst in Roosendaal. Alles loopt nu naar wens en tegen redelijke prijzen. Veeleer heeft hij het vermoeden dat die samenvoeging wordt ingegeven door de filosofie van de duostad Bergen op Zoom en Roosendaal. Die twee grote jongens proberen samen van alles te regelen en die

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1993 | | pagina 206