- 17 - Het weglaten van de dividend-uitkering c.q. het verlagen van de gasprijs zou betekenen dat de inkomsten van de gemeente verlaagd zouden worden, hetgeen inhoudt dat de onroerend-goedbelastingen moeten worden verhoogd om de begroting sluitend te krijgen. Ook daar is de heer Van de Merbel op tegen. Hij vindt het toch kortzichtig om steeds opnieuw de discussie te voeren over die dividend-uitkering, die verlaging van die gasprijs, omdat dat op de verkeerde plek terecht zou komen. Dat is zijns inziens pertinent onjuist. Ook over de afboeking van oninbare vorderingen meent hij dat niet meer gediscussieerd hoeft te worden, omdat hierop in de commissie financiën uitgebreid ingegaan is. Van de zijde van het C.D.A. zijn er zelfs voorstellen gedaan en hij vertrouwt erop dat het college daar iets mee zal gaan doen. De heer Van de Merbel reageert nog even op de woorden van de heer Haver kamp met betrekking tot de discussie over Intergas. Het is inderdaad zo dat hij voorstander is van het verlagen van de gasprijs en als dat gepaard zou moeten gaan met een optrekking van de onroerend-goedbelastingen dan heeft dat zijn voorkeur. Hij zegt bij herhaling te hebben uitgelegd, dat dat een rechtvaardiger zaak zou zijn... De heer Haverkamp vraagt hierop bij interruptie of dit dan geen inkomens politiek is. Wie wordt daar dan mee gepakt? Geeft U daar dan een eerlijk antwoord op! De heer Van de Merbel zegt dat als men het wil laten zoals het is, hij het recht heeft dat inkomensbeleid te noemen. Als hij het bestaande inkomens beleid rechtvaardiger wil maken, althans in zijn ogen, meer opkomen voor de mensen met een iets kleinere portemonnee, dan is dat inderdaad wellicht ook inkomensbeleid, maar rechtvaardiger. Onroerend-goedbelastingen beteke nen voor de meeste mensen niet zo heel veel. Voor de meeste huurders bij voorbeeld, betekent het niet veel, omdat die alleen te maken hebben met het huurdersaandeel. Wat hij tot nu toe in de discussie heeft vastgesteld, wil hij nogmaals herhalen, hij treft het aan bij de CD.A.-fractie en bij collega's van de V.V.D.die kiezen gewoon voor de bescherming van de be ter gesitueerden, dat is het hele politieke verschil van opvatting. Dat mag men hebben en bij herhaling meent hij dat daar in wezen de discussie over gaat. Een gasprijsverhoging van 2,5 cent die niet nodig is, betekent voor een klein gezin, of iemand met een kleine beurs, toch al gauw een tientje of zeven per jaar. Een evenredige verhoging van de onroerend- goedbelastingen betekent voor datzelfde gezin maar een verhoging van een paar tientjes; da's pakweg f. 50,-- per jaar voordeel. Dat is waar hij over praat en over zal blijven spreken, hoewel hij beseft dat het hier voor dovemansoren bestemd is, maar die ervaring doet hij af en toe wel eens meer op. Alles went. "Het is een gezicht op inkomenspolitiek, meneer van de Merbel", zegt de heer Haverkamp De heer Van der Spek zegt, dat tijdens de commissie financiën op 30 augus tus men een zeer vruchtbare discussie heeft gehad over de gemeente rekening. Daarover is door zijn fractie een opmerking gemaakt, een sug gestie gedaan. Uit het verslag van de commissie financiën, dat inmiddels is toegezonden, blijkt geen reactie van de Voorzitter van de commissie financiën op dat voorstel. Hij had eigenlijk graag gezien, dat die suggestie, dat voorstel nu in het raadsvoorstel zou zijn verwerkt. Het voorstel van zijn fractie was, en hij citeert: "Graag hadden wij een ana lyse bijgevoerd gezien, waarbij de geconstateerde verschillen worden toe gelicht op basis van de volgende drie mogelijkheden: oorzaken buiten onze invloedssfeer oorzaken vanwege raadsbesluiten in de loop van het dienstjaar en oorzaken als gevolg van het niet uitvoeren van geplande werken of investeringen.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1993 | | pagina 198