Dat dat toevallig na de gemeenteraadsverkiezingen is, mag dan zo zijn, maar dat mag het college niet verweten worden. Zijn fractie kan volledig met dit voorstel instemmen. De Voorzitter zegt dat het inderdaad is zoals de heer Van der Spek zegt, dat niet de gemeenteraadsverkiezingen een rol spelen, maar de dienstrege ling van de B.B.A., die - zoals bekend - altijd in mei ingaat. Ten aanzien van de vraagstelling van de heer Haverkamp deelt zij mede, dat begin volgend jaar - als er een voorstel aan de orde moet komen - een eva luatie neergelegd zal worden, waarin aantallen reizigers staan opgenomen. Diens opmerking dat de afgelopen periode een moeilijke was, kan zij volle dig beamen. Het betrof een periode van vakantie, met het afvloeien van schoolkinderen, die anders met de belbus naar school zouden kunnen gaan. Aan de vraagstelling van de heer Van de Merbel, met betrekking tot het wachten tot na de gemeenteraadsverkiezingen, gaat zij voorbij, omdat reeds richting heer Van der Spek is beaamd dat dit alles heeft te maken met de dienstregeling van de B.B.A. De belbus blijft waarschijnlijk veel langer dan 1 mei 1994 gehandhaafd, alleen zal volgend jaar weer na evaluatie een besluit van de raad moeten komen. Bij de B.B.A. zijn op het moment bezui nigingen en privatisering ophanden en over hun beleid inzake dit soort aansluitingen in de toekomst is nog niets bekend. Op de vraag van de heer Van de Merbel of er onderzoek gedaan is met daar aan gekoppeld de suggestieve vraag of er überhaupt wel onderzoek is ge daan, antwoordt zij dat dat wel degelijk is gebeurd. Er zijn reizigers aantallen opgevraagd, alleen vertonen deze getallen een enorm manco, van wege de vakantieperiode. De cijfers geven geen getrouw beeld van de vervoersbehoefte op het dorp Heijningen en dat betekent gewoon dat het college de suggestie van de heer Haverkamp kan overnemen en als er meer normale maanden verstreken zijn en er een normaal vervoersbeeld is, komt het college weer met cijfers voor de dag. In overleg met de bewoners van Heijningen zal dan worden gekeken naar eventuele manco's. Richting heer Van de Merbel merkt wethouder Nijhoff nog op, dat het inder daad geen voorstel van de fractie Gemeentebelangen betrof, maar van het college, doch wèl op initiatief van Gemeentebelangen. De heer Van der Werf zegt in tweede termijn, dat hij met aandacht heeft geluisterd naar hetgeen is verwoord. Spreker zou graag zien, dat men in januari 1994, voordat hiermee wordt verdergegaan, een helder beeld van deze zaak zou kunnen krijgen. Het is zijns inziens een probleem waar niet te licht over gedacht moet worden. Men zou wel op grond van de te lage vervoerscijfers kunnen besluiten de lijn op te heffen, maar er zijn in Heijningen wel bepaalde mensen, die op een dergelijk vervoer aangewezen zijn. Hij meent dat het getal er niet toe doet, als je mensen uit de moei lijkheden moet helpen. Hij vindt dat Heijningen ten opzichte van Fijnaart niet in een isolement moet geraken. In reactie op de woorden van de Voorzitter en enkele raadscollegas merkt de heer Van de Merbel op, dat het verrichte onderzoek zich kennelijk heeft beperkt tot het opvragen van wat reizigersaantallen, waarvan ook is ge zegd, dat die eigenlijk niet representatief geacht kunnen worden, vanwege de vakantieperiode. Als het college dit toch als een soort onderzoek wil betitelen, dan kan hij dat in informele zin niet bestrijden, maar het is zijns inziens wel een erg mager onderzoek. Destijds was het voorstel van de fractie Gemeentebelangen, dat met de B.B.A. en/of andere vervoersbedrijven overlegd zou worden om tot een oplossing te komen. Het is duidelijk dat dat niet is gebeurd. De CD.A.-fractie geeft er de voor keur aan om de hele zaak een half jaar door te schuiven, en in de praktijk blijkt dat dit meestal wat langer uitloopt en dan zit men, zo zegt hij, toch weer in de buurt van mei en dan is men een bepaalde cruciale datum in het gemeentelijk bestuurswezen gepasseerd.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1993 | | pagina 184