Dat dat toevallig na de gemeenteraadsverkiezingen is, mag dan zo zijn,
maar dat mag het college niet verweten worden. Zijn fractie kan volledig
met dit voorstel instemmen.
De Voorzitter zegt dat het inderdaad is zoals de heer Van der Spek zegt,
dat niet de gemeenteraadsverkiezingen een rol spelen, maar de dienstrege
ling van de B.B.A., die - zoals bekend - altijd in mei ingaat.
Ten aanzien van de vraagstelling van de heer Haverkamp deelt zij mede, dat
begin volgend jaar - als er een voorstel aan de orde moet komen - een eva
luatie neergelegd zal worden, waarin aantallen reizigers staan opgenomen.
Diens opmerking dat de afgelopen periode een moeilijke was, kan zij volle
dig beamen. Het betrof een periode van vakantie, met het afvloeien van
schoolkinderen, die anders met de belbus naar school zouden kunnen gaan.
Aan de vraagstelling van de heer Van de Merbel, met betrekking tot het
wachten tot na de gemeenteraadsverkiezingen, gaat zij voorbij, omdat reeds
richting heer Van der Spek is beaamd dat dit alles heeft te maken met de
dienstregeling van de B.B.A. De belbus blijft waarschijnlijk veel langer
dan 1 mei 1994 gehandhaafd, alleen zal volgend jaar weer na evaluatie een
besluit van de raad moeten komen. Bij de B.B.A. zijn op het moment bezui
nigingen en privatisering ophanden en over hun beleid inzake dit soort
aansluitingen in de toekomst is nog niets bekend.
Op de vraag van de heer Van de Merbel of er onderzoek gedaan is met daar
aan gekoppeld de suggestieve vraag of er überhaupt wel onderzoek is ge
daan, antwoordt zij dat dat wel degelijk is gebeurd. Er zijn reizigers
aantallen opgevraagd, alleen vertonen deze getallen een enorm manco, van
wege de vakantieperiode. De cijfers geven geen getrouw beeld van de
vervoersbehoefte op het dorp Heijningen en dat betekent gewoon dat het
college de suggestie van de heer Haverkamp kan overnemen en als er meer
normale maanden verstreken zijn en er een normaal vervoersbeeld is, komt
het college weer met cijfers voor de dag. In overleg met de bewoners van
Heijningen zal dan worden gekeken naar eventuele manco's.
Richting heer Van de Merbel merkt wethouder Nijhoff nog op, dat het inder
daad geen voorstel van de fractie Gemeentebelangen betrof, maar van het
college, doch wèl op initiatief van Gemeentebelangen.
De heer Van der Werf zegt in tweede termijn, dat hij met aandacht heeft
geluisterd naar hetgeen is verwoord. Spreker zou graag zien, dat men in
januari 1994, voordat hiermee wordt verdergegaan, een helder beeld van
deze zaak zou kunnen krijgen. Het is zijns inziens een probleem waar niet
te licht over gedacht moet worden. Men zou wel op grond van de te lage
vervoerscijfers kunnen besluiten de lijn op te heffen, maar er zijn in
Heijningen wel bepaalde mensen, die op een dergelijk vervoer aangewezen
zijn. Hij meent dat het getal er niet toe doet, als je mensen uit de moei
lijkheden moet helpen. Hij vindt dat Heijningen ten opzichte van Fijnaart
niet in een isolement moet geraken.
In reactie op de woorden van de Voorzitter en enkele raadscollegas merkt
de heer Van de Merbel op, dat het verrichte onderzoek zich kennelijk heeft
beperkt tot het opvragen van wat reizigersaantallen, waarvan ook is ge
zegd, dat die eigenlijk niet representatief geacht kunnen worden, vanwege
de vakantieperiode. Als het college dit toch als een soort onderzoek wil
betitelen, dan kan hij dat in informele zin niet bestrijden, maar het is
zijns inziens wel een erg mager onderzoek. Destijds was het voorstel van
de fractie Gemeentebelangen, dat met de B.B.A. en/of andere
vervoersbedrijven overlegd zou worden om tot een oplossing te komen. Het
is duidelijk dat dat niet is gebeurd. De CD.A.-fractie geeft er de voor
keur aan om de hele zaak een half jaar door te schuiven, en in de praktijk
blijkt dat dit meestal wat langer uitloopt en dan zit men, zo zegt hij,
toch weer in de buurt van mei en dan is men een bepaalde cruciale datum in
het gemeentelijk bestuurswezen gepasseerd.