-23- Wethouder Nijhoff zegt dat er geen verslag was omdat de secretaris van de commissie vier dagen na de vegadering op vakantie is gegaan en tussendoor zijn hele afdeling nog heeft moeten verhuizen. Waarschijnlijk is dat geen afdoende argument voor de heer Van de Merbel maar ambtenaren zijn ook gewone mensen. Er is gesproken over Sinterklaas door de heer Van de Merbel. Dat is dan gebeurd in de jaren 1990 - 1993, zo stelt althans de heer Van de Merbel zich dat voor. Vooral voor 1994 zullen blijkens de junicirculaire grote tikken uitgedeeld worden en wel door het Rijk. Aan de andere kant speelt ook nog het Werkvoorzieningsschap een rol en het Streekgewest waardoor we niet terug kunnen. Daardoor ontstaan die fikse zorgen voor de toekomst. De wethouder is van mening dat er een beleidsmatige aanpak heeft plaatsgevon den op de subsidies. In het collegeprogramma is geschreven dat getracht zou worden de Sonmo-normen te bereiken. Dat is bij lange na nog niet be reikt maar daar is wel naar toe gewerkt. Dat is vastgelegd in een beleids programma en dat is ook gevolgd. Hij denkt dat de heer Van de Merbel zelf nog mede opsteller is geweest van het collegeprogramma doch daarna af scheid heeft genomen. Vervolgens gaat de heer Van de Merbel nog in op principe-kwesties zoals de vervuiler betaalt. De ene richting denkt daar anders over dan de andere. Vervolgens stelt hij nogmaals de discussie over Intergas aan de orde.De gemeente neemt als aandeelhouder deel aan Intergas en incasseert dan ook de dividend-uitkering. Wanneer de heer Van de Merbel zegt dat we nog ge noeg over hebben, dus dat die f. 140.000,00 nog makkelijk van die f. 316.000,00 af kan, is dat in dit geval mogelijk. Op het moment dat de tekorten van de gemeente oplopen, wordt dat moeilijker en zou dat toch weer belastingverhoging betekenen en vervallen we weer in de discussie over de O.G.B. Tot slot wil de heer Nijhoff afsluiten met de constatering dat de meerder heid van de raad voor het voorliggende voorstel is. De voorzitter zegt dat ten aanzien van de vraagstelling van de heer Bienefelt verwezen wordt naar hetgeen onderaan pagina 4 wordt gesteld. Daarin staat heel nadrukkelijk dat de provincie gezegd heeft dat voor wat de reinigingsrechten betreft, een kostendekkend tarief geheven zal moeten worden. Het staat de gemeente uiteraard vrij om zelf te zeggen waaraan de centen besteed worden, maar het moet wel zo zijn dat de begroting sluitend is. In de commissie financiën is daar uitvoerig op ingegaan en in het voorstel kan worden gelezen dat aan de 16e wijziging van de begroting pas goedkeuring wordt verleend, wanneer de raad zich thans uitspreekt voor het in de volgende jaren hanteren van een kostendekkend tarief. Dat is van avond heel nadrukkelijk aan de orde. Aan de orde is tevens de besteding van het overschot van de rekening, waardoor je voor de toekomst wat ruimte creëert in de tarieven. Zij meende er goed aan te doen dat nog even te zeggen. Daarnaast is het zo dat de heer Bienefelt heeft gezegd dat hij bang is dat 1 september niet wordt gehaald. Daar hoeft hij niet bang voor te zijn want de gemeente haalt inderdaad 1 september niet, dat wordt 1 oktober. De gemeente zal wel de mailing, die in een eerdere vergadering is toegezegd, direct na de zomervakantie in alle brievenbussen laten belanden De heer Bienefelt zegt dat zijn angst niet zozeer geldt of dat nou 1 sep tember of 1 oktober is; het gaat er meer om dat de afgelopen maanden een paar maal is gediscusseerd over de duobakken. Het CDA denkt dat er in de betreffende commissies is gezegd akkoord te gaan met de invoering van de duobakken als er aan een aantal zaakjes wordt voldaan en aandacht wordt gegeven. Dat is hetgeen hem zo beangstigt; dat hij daar niet veel meer over heeft gehoord. Voorafgaande aan de invoering van die duobakken zou het niet gek zijn als je op de een of andere manier zou vernemen hoe die voornemens, die er bij de discussie in de commissie zijn geweest,zijn om gezet in activiteiten.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1993 | | pagina 174