-23-
Wethouder Nijhoff zegt dat er geen verslag was omdat de secretaris van de
commissie vier dagen na de vegadering op vakantie is gegaan en tussendoor
zijn hele afdeling nog heeft moeten verhuizen.
Waarschijnlijk is dat geen afdoende argument voor de heer Van de Merbel
maar ambtenaren zijn ook gewone mensen.
Er is gesproken over Sinterklaas door de heer Van de Merbel. Dat is dan
gebeurd in de jaren 1990 - 1993, zo stelt althans de heer Van de Merbel
zich dat voor. Vooral voor 1994 zullen blijkens de junicirculaire grote
tikken uitgedeeld worden en wel door het Rijk. Aan de andere kant speelt
ook nog het Werkvoorzieningsschap een rol en het Streekgewest waardoor we
niet terug kunnen. Daardoor ontstaan die fikse zorgen voor de toekomst. De
wethouder is van mening dat er een beleidsmatige aanpak heeft plaatsgevon
den op de subsidies. In het collegeprogramma is geschreven dat getracht
zou worden de Sonmo-normen te bereiken. Dat is bij lange na nog niet be
reikt maar daar is wel naar toe gewerkt. Dat is vastgelegd in een beleids
programma en dat is ook gevolgd. Hij denkt dat de heer Van de Merbel zelf
nog mede opsteller is geweest van het collegeprogramma doch daarna af
scheid heeft genomen.
Vervolgens gaat de heer Van de Merbel nog in op principe-kwesties zoals de
vervuiler betaalt. De ene richting denkt daar anders over dan de andere.
Vervolgens stelt hij nogmaals de discussie over Intergas aan de orde.De
gemeente neemt als aandeelhouder deel aan Intergas en incasseert dan ook
de dividend-uitkering. Wanneer de heer Van de Merbel zegt dat we nog ge
noeg over hebben, dus dat die f. 140.000,00 nog makkelijk van die
f. 316.000,00 af kan, is dat in dit geval mogelijk. Op het moment dat de
tekorten van de gemeente oplopen, wordt dat moeilijker en zou dat toch
weer belastingverhoging betekenen en vervallen we weer in de discussie
over de O.G.B.
Tot slot wil de heer Nijhoff afsluiten met de constatering dat de meerder
heid van de raad voor het voorliggende voorstel is.
De voorzitter zegt dat ten aanzien van de vraagstelling van de heer
Bienefelt verwezen wordt naar hetgeen onderaan pagina 4 wordt gesteld.
Daarin staat heel nadrukkelijk dat de provincie gezegd heeft dat voor wat
de reinigingsrechten betreft, een kostendekkend tarief geheven zal moeten
worden. Het staat de gemeente uiteraard vrij om zelf te zeggen waaraan de
centen besteed worden, maar het moet wel zo zijn dat de begroting sluitend
is. In de commissie financiën is daar uitvoerig op ingegaan en in het
voorstel kan worden gelezen dat aan de 16e wijziging van de begroting pas
goedkeuring wordt verleend, wanneer de raad zich thans uitspreekt voor het
in de volgende jaren hanteren van een kostendekkend tarief. Dat is van
avond heel nadrukkelijk aan de orde. Aan de orde is tevens de besteding
van het overschot van de rekening, waardoor je voor de toekomst wat ruimte
creëert in de tarieven. Zij meende er goed aan te doen dat nog even te
zeggen. Daarnaast is het zo dat de heer Bienefelt heeft gezegd dat hij
bang is dat 1 september niet wordt gehaald. Daar hoeft hij niet bang voor
te zijn want de gemeente haalt inderdaad 1 september niet, dat wordt 1
oktober. De gemeente zal wel de mailing, die in een eerdere vergadering is
toegezegd, direct na de zomervakantie in alle brievenbussen laten
belanden
De heer Bienefelt zegt dat zijn angst niet zozeer geldt of dat nou 1 sep
tember of 1 oktober is; het gaat er meer om dat de afgelopen maanden een
paar maal is gediscusseerd over de duobakken. Het CDA denkt dat er in de
betreffende commissies is gezegd akkoord te gaan met de invoering van de
duobakken als er aan een aantal zaakjes wordt voldaan en aandacht wordt
gegeven. Dat is hetgeen hem zo beangstigt; dat hij daar niet veel meer
over heeft gehoord. Voorafgaande aan de invoering van die duobakken zou
het niet gek zijn als je op de een of andere manier zou vernemen hoe die
voornemens, die er bij de discussie in de commissie zijn geweest,zijn om
gezet in activiteiten.