-18-
A. Van bovenaf legt men op hoe ingezameld moet worden en
B. We moeten naar een groter verband om in detail af te spreken welke
ingevoerd gaat worden en daar heeft de gemeente ook weinig meer in te
brengen
C. Tot slot gaat men dan ook nog bepalen welk tarief je moet bepalen.
Dan hou je als gemeente weinig beleidsruimte over op die manier.
Voor de rest kan de P.v.d.A. instemmen met het voorstel van het college
ten aanzien van het rekening-overschot op het batig saldo van de rekening
1992.
De heer Van de Merbel merkt op dat uit het college-voorstel blijkt dat
voor 1993 nu alsnog een leuke post voor eenmalige onvoorziene uitgaven kan
worden geschapen. Maar dat is uitsluitend een gevolg van het niet of niet
tijdig uitvoeren van grote delen van het investeringsplan 1993. Hij vindt
dit geen goed beleid. In een tijd van toenemende werkloosheid is het juist
van groot belang de nodig geachte kapitaalswerken eerder versneld uit te
voeren of te laten uitvoeren dan die alsmaar te blijven uitstellen. Van
daag stond in de krant dat ook in West-Brabant de werkloosheid weer aan
zienlijk is toegenomen. In het door de raad goedgekeurde investeringsplan^
prijken soms al sinds vele jaren grote kapitaalswerken. Onder meer de re
constructie van de Kadedijk en de Molenstraat, de grondige verbetering van
de Wilhelminastraat en de Benedenmolenstraatdoortrekking van het fiets
pad langs de Parallelweg, aanleg en verbetering van diverse grote
rioleringswerken, de noodzakelijke aanpassingen aan het zwembad en de ver
vanging van materieel voor gemeentewerken. Het lijstje is niet volledig
maar hij zou er nog aan toe willen voegen de noodzakelijke verbetering van
de opslagplaats van klein chemisch afval zodat daar alsnog door de gemeen
te voldaan kan worden aan de Hinderwet. Hij verzoekt het college de raad
te informeren omtrent de redenen van het uitblijven van diverse wel door
het college zelf in de begroting aangegeven investeringen. Het voorstel
heeft tevens betrekking op een bestemming van het batig saldo voort
vloeiend uit de gemeenterekening over 1992. Het overschot over 1992 be
draagt voorlopig ruim f. 316.000,00. In dit overschot is een bedrag van
bijna f. 140.000,00 begrepen wegens een van Intergas ontvangen dividend
uitkering. Dat dividend heeft de gemeente kunnen incasseren omdat de door
Intergas aan kleinverbruikers berekende gasprijs ongeveer 2,5 cent per m3
hoger is dan het landelijk geadviseerd minimum-tariefOnze gemeente heeft
dus voordeel ten koste van de portemonnee van een deel van de burgers na-,
melijk de aardgasverbruikers. Degenen die geen aardgas verbruiken leveren
ook geen enkel aandeel aan deze verkapte vorm van belastingheffing. De
heer Van de Merbel vindt dit al jarenlang een verkeerde gang van zaken
waaraan nodig wat moet veranderen. Hij heeft hier onlangs nog een brief
over geschreven aan de voorzitter van de commissie financiën. Een defini
tieve vorm van deze onrechtvaardige situatie zal echter nog wel lang op
zich laten wachten.
Uit een oogpunt van eerlijke lastenverdeling vindt de heer Van de Merbel
dat de gemeente nu niet langer moet blijven profiteren van een beleid van
Intergas dat vooral nadelig uitpakt voor de mensen met de smallere beurs.
Ten aanzien van de in 1992 ontvangen dividend-uitkering van om en nabij de
f. 140.000,00, geeft hij het college nu in overweging dit bedrag terug te
betalen aan de mensen die dit in feite via hun gasnota hebben opgebracht.
Dit zou dan gemiddeld neerkomen op f. 70,00 per huishouden.
De heer Van der Spek zegt dat dit voorstel al uitgebreid besproken is in
de commissie Financiën. Hij gaat dan ook niet meer in op de cijfers. Wel
wil hij nog een paar dingen zeggen alhoewel voor het meeste door de heer
Van de Merbel het gras al is weggemaaid.