-18- A. Van bovenaf legt men op hoe ingezameld moet worden en B. We moeten naar een groter verband om in detail af te spreken welke ingevoerd gaat worden en daar heeft de gemeente ook weinig meer in te brengen C. Tot slot gaat men dan ook nog bepalen welk tarief je moet bepalen. Dan hou je als gemeente weinig beleidsruimte over op die manier. Voor de rest kan de P.v.d.A. instemmen met het voorstel van het college ten aanzien van het rekening-overschot op het batig saldo van de rekening 1992. De heer Van de Merbel merkt op dat uit het college-voorstel blijkt dat voor 1993 nu alsnog een leuke post voor eenmalige onvoorziene uitgaven kan worden geschapen. Maar dat is uitsluitend een gevolg van het niet of niet tijdig uitvoeren van grote delen van het investeringsplan 1993. Hij vindt dit geen goed beleid. In een tijd van toenemende werkloosheid is het juist van groot belang de nodig geachte kapitaalswerken eerder versneld uit te voeren of te laten uitvoeren dan die alsmaar te blijven uitstellen. Van daag stond in de krant dat ook in West-Brabant de werkloosheid weer aan zienlijk is toegenomen. In het door de raad goedgekeurde investeringsplan^ prijken soms al sinds vele jaren grote kapitaalswerken. Onder meer de re constructie van de Kadedijk en de Molenstraat, de grondige verbetering van de Wilhelminastraat en de Benedenmolenstraatdoortrekking van het fiets pad langs de Parallelweg, aanleg en verbetering van diverse grote rioleringswerken, de noodzakelijke aanpassingen aan het zwembad en de ver vanging van materieel voor gemeentewerken. Het lijstje is niet volledig maar hij zou er nog aan toe willen voegen de noodzakelijke verbetering van de opslagplaats van klein chemisch afval zodat daar alsnog door de gemeen te voldaan kan worden aan de Hinderwet. Hij verzoekt het college de raad te informeren omtrent de redenen van het uitblijven van diverse wel door het college zelf in de begroting aangegeven investeringen. Het voorstel heeft tevens betrekking op een bestemming van het batig saldo voort vloeiend uit de gemeenterekening over 1992. Het overschot over 1992 be draagt voorlopig ruim f. 316.000,00. In dit overschot is een bedrag van bijna f. 140.000,00 begrepen wegens een van Intergas ontvangen dividend uitkering. Dat dividend heeft de gemeente kunnen incasseren omdat de door Intergas aan kleinverbruikers berekende gasprijs ongeveer 2,5 cent per m3 hoger is dan het landelijk geadviseerd minimum-tariefOnze gemeente heeft dus voordeel ten koste van de portemonnee van een deel van de burgers na-, melijk de aardgasverbruikers. Degenen die geen aardgas verbruiken leveren ook geen enkel aandeel aan deze verkapte vorm van belastingheffing. De heer Van de Merbel vindt dit al jarenlang een verkeerde gang van zaken waaraan nodig wat moet veranderen. Hij heeft hier onlangs nog een brief over geschreven aan de voorzitter van de commissie financiën. Een defini tieve vorm van deze onrechtvaardige situatie zal echter nog wel lang op zich laten wachten. Uit een oogpunt van eerlijke lastenverdeling vindt de heer Van de Merbel dat de gemeente nu niet langer moet blijven profiteren van een beleid van Intergas dat vooral nadelig uitpakt voor de mensen met de smallere beurs. Ten aanzien van de in 1992 ontvangen dividend-uitkering van om en nabij de f. 140.000,00, geeft hij het college nu in overweging dit bedrag terug te betalen aan de mensen die dit in feite via hun gasnota hebben opgebracht. Dit zou dan gemiddeld neerkomen op f. 70,00 per huishouden. De heer Van der Spek zegt dat dit voorstel al uitgebreid besproken is in de commissie Financiën. Hij gaat dan ook niet meer in op de cijfers. Wel wil hij nog een paar dingen zeggen alhoewel voor het meeste door de heer Van de Merbel het gras al is weggemaaid.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1993 | | pagina 169