-7-
Echter voor een aantal van deze mensen is het verzoek nog in behandeling,
maar verwacht wordt dat zij de A-status zullen.krijgen. Die mensen wonen
al in de gemeente en het kan zijn dat aan die mensen andere woonruimte
toegewezen moet worden. Het zou niet van wijs beleid getuigen als vooruit
lopend op de uitspraken daarover nu al nieuwe mensen instromen. Inderdaad
is het zo dat op het moment 1 woning leegstaat en in de andere woning 1
asielzoeker woont.
Door de gemeente is bij het inplaatsingsbureau een verzoek gedaan om deze
woningen op te vullen met mensen die de status van asielzoeker hebben. Het
duurt erg lang voordat dat van de grond komt want het centrale uit
plaatsingsbureau asielzoekers kampt met enorm menskrachtgebrek. Dat bete
kent dus dat het langer duurt voor dat mensen geplaatst kunnen worden.
Wat verder nogal eens makkelijk vergeten wordt is het volgende.
Asielzoekers zitten het liefst in de grote stad en datzelfde geldt voor
mensen met de A-status. Over die problematiek kan wethouder De Jong nog
iets zeggen.
Wethouder De Jong zegt dat er twee regelingen worden gehanteerd. In de
eerste plaats de R.O.A. (Regeling Opvang Asielzoekers) ingevolge welke re
geling 2 pro mille asielzoekers geplaatst dienen te worden.
Daarnaast de regeling TROO (Tijdelijke Regeling Opvang Ontheemden) waaron
der onder meer de statushouders vallen.
De taakstelling voor de opvang is recentelijk besproken met mensen van het
ministerie van Volkshuisvesting en Sociale Zaken.
Momenteel wordt er vanuit het bureau sociale zaken al intensief samenge
werkt met de opvanggroep asielzoekers. Overigens zal straks in de begro
ting duidelijk worden hoe de financiële vertaling is van die uren die be
steed worden aan het vrijwilligerswerk. Indien de raad voorstander is van
die extra uren t.b.v. de opvang asielzoekers is het college daar natuur
lijk ook gelukkig mee.
Een ander aspect is dat de gemeente ook geconfronteerd wordt met een groot
aantal woningzoekenden, bij benadering zo'n 200.
Ook voor deze categorie wordt prioriteit gevraagd.
De vrijwilligersgroep opvang asielzoekers werkt momenteel nauw samen met
de groep uit Willemstad en ook Vluchtelingenwerk Nederland biedt zijn
diensten aan dus de gemeente zit wel op de goede weg. Inmiddels is aan het
ministerie doorgegeven dat getracht zal worden in augustus 1994 de taak
stelling te halen.
De heer Van de Merbel heeft goed naar de beantwoording van zowel de voor
zitter als de wethouder geluisterd en vindt een en ander op sommige punten
wel verhelderend. Hij kan evenwel niet instemmen met het voorstel van het
college. Het college mag de Minister President schrijven wat hij wil doch
in dit geval kan hij niet instemmen met het ontwerp-schrijven.
Hij stelt voor de Minister President te berichten dat op dit moment niet
voldaan kan worden aan de taakstelling maar dat de gemeente wel een
inplaatsingsverplichting op zich neemt teneinde zo spoedig mogelijk wel
geheel aan deze taakstelling te kunnen voldoen. Hij vraagt het college te
bekijken hoeveel extra uren daar vanuit de sociale dienst ingestoken moe
ten worden en daar in een later stadium mee terug te komen.
De voorzitter zegt reeds in eerste termijn te hebben aangegeven dat de
brief overeenkomstig hetgeen door de heer Van der Spek onder meer naar vo
ren was gebracht, zou worden aangepast.
De heer Van de Merbel zegt dat die aanpassingen niet zo ver gaan als hij
wel zou willen.
De voorzitter zegt dat er,een meerderheid is voor een aangepaste brief aan
de Minister President zoals in eerste termijn is gezegd. Daarnaast is het
zo dat deze concept-brief geschreven is op het moment dat nog niet bekend
was dat voor het voldoen aan de taakstelling twee extra woningen beschik
baar zouden komen.