-8- Men noemt het nu verhoging van de bijdrage per werknemer, volgend jaar noemt met het weer anders, doch straks komt het er gewoon op neer, dat hoe men het ook noemt, men op het uurloon uitkomt wat men in eerste instantie wilde bij het Werkvoorzieningsschap en met deze gang van zaken kan hij het niet eens zijn. De heer Van de Merbel merkt op dat hij met het oorspronkelijke voorstel van burgemeester en wethouders accoord kan gaan. Hij is bang dat de gemeente met dezelfde situatie te maken krijgt, die in het verleden zich heeft afgespeeld en die de gemeente nog steeds boven het hoofd hangt, met name een niet geringe navordering. Hij heeft begrepen dat door het Werkvoorzieningsschap nog ongeveer f. 26.000.000,-- moet worden nagevorderd van diverse gemeenten en daar zal ook deze gemeente een niet onbelangrijk deel in moeten gaan bijdragen, zegt hij. Hierover krijgt men in de loop van het jaar nadere duidelijkheid. Als men nu zegt niet verder te willen gaan dan de f. 7,50, die ook in 1993 als uurloon geldt, maar zich wel garant wenst te stellen voor een tekort, dan heeft hij er wel wat vraagtekens bijmaar dat lijkt hem toch een betere oplossing dan op voor hand al een hoger tarief te accepteren, zonder dat dat tot restitutie leidt. Hij zou het college in overweging willen geven om binnen de eigen begroting toch alvast een hoger bedrag te reserveren. Hij kan niet accoord gaan met het aanvullend voorstel. Elke toelichting bij en verklaring voor de verhoging van de bijdrage per werknemer ont breekt. Hij acht het een rare constructie dat lopende een goedkeurings proces van een begroting er tussentijds dit soort berichten wordt ontvan gen van het Werkvoorzieningsschap. Een dergelijk procedure staat spreker helemaal niet aan. Hij wenst zich daarom duidelijk uit te spreken tégen deze aanvulling. Zonder nadere toelichting en verdere bestudering gaat hij er niet mee accoord. Het is voor het C.D.A. ook een klein overvalletje, aldus de heer Haverkamp allereerst is in het eerste voorstel sprake van een nadelige financiële consequentie van f. 40.000,--. Hij heeft van de wethouder begrepen, dat in het tweede voorstel sprake is van een daling van dit nadeel naar f 21.000,--, dus een stukje voordeliger voor onze gemeente. In een tijd van neergaande economie en dan niet meegaan met het voorstel, dan ga je een kwetsbare groep mensen treffen. Toch heeft zijn fractie moeite met de voorgestelde gang van zaken. Die moeite stoelt hij op het volgende. Bij de ingekomen stukken heeft hij de concept-jaarrekening 1992 kunnen inzien. Het bevreemdt hem dat het Schap de gemeente vorig jaar een begro ting heeft voorgetoverd waar een exploitatie-resultaat begroot wordt van f. 1.156.000,--. Het daadwerkelijke netto-resultaat was maar liefst f. 4.719.000,--. Nu wordt een negatief excploitatie-resultaat begroot, van f. 1.200.000,--; daar zit nogal wat tussen, volgens hem. Voordat zijn fractie al dan niet haar fiat gaat geven aan dit voorstel, zou hij graag weten wat er bij het schap aan de hand is als je ziet dat zo'n exploitatieresultaat ineens zo drastisch omlaag gaat. De heer Van der Spek zegt dat zijn fractie dit ook als een overval er vaart. De brief van het WSW gelezen hebbende pleiten ze ervoor om de be taling op een dusdanige manier te doen, dat er een zuivere kostendekking zichtbaar wordt. Dat argument wordt gebruikt om nu die bijdrage per werk nemer te verhogen van f. 250,-- naar f. 795,--, als zou dat in de richting van een zuivere kostendekking komen, maar dat geldt ook voor de verhoging van het uurloon. Dat is ook een kostendekking leggen daar waar de arbeid verricht wordt.. Het bezwaar dat zijn fractie tegen het nieuwe voorstel heeft is dat die verhoging betaald wordt onafhankelijk van het aantal uren wat een WSW-er bij ons werkt. Je zit er gewoon aan vast. Dan voelt spreker meer voor een betere kostendekking via het uurloon. Dan heb je het nog een beetje in de hand en dan betaal je in verhouding tot het aantal uren dat gewerkt wordt.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1993 | | pagina 133