-34- De heer Van der Spek zegt dat zijn fractie van mening is dat het voorstel van het college zoals dat nu ter tafel ligt, levensgevaarlijk is. Het college focust zichzelf op de kleine vier gemeenten, en zet alles erop om die industrieterreinen te behouden. Gezien wat er gebeurd is bij Klundert, is de kans heel groot dat men dat verliest. Dan blijft er een armlastige heringedeelde kleine gemeente over, zelfs zonder Klundert. Men heeft dan geen reservepositie in de onderhandelingen. Zijn fractie is van mening dat het college in haar visie richting provincie opties had moeten inbouwen zodat er escapes overblijven waar later op kan worden teruggevallen. Als men dat niet doet loopt men het risico verkeerd terecht te komen. Zijn fractie is dan ook van mening dat men in volgorde van prioriteit, de prioriteit die zijn fractie er nu aan geeft, tenminste de volgende drie opties in het stuk moet hebben. Ten eerste het idee van Groot Zevenbergen, waarbij zijn collega de heer Breure op 18 maart jl. uitvoerig is ingegaan. Als tweede optie: Groot Steenbergen, ongeveer wat collega Van de Merbel ook vindt. Pas als derde optie: de kleine vier plus industrieterreinen. Een vierde optie: de kleine drie als agrarische armlastige gemeenten, mag men niet eens noemen. Zijn fractie zou het zeer op prijs stellend wanneer het college het voorstel richting G.S. op deze manier ombouwt. De heer Van de Merbel denkt dat het goed is de positioneringsnota nog eens naar voren te halen. Hij wil even citeren uit dit rapport "Teneinde het idee Fijnaart 2000 gestalte te geven lijkt het derhalve aantrekkelijk de vijf gemeenten: Fijnaart en Heijningen, Willemstad, Standdaarbuiten Klundert en Dinteloord en Prinsenland samen te voegen. Op deze wijze creëert men een gemeente met ongeveer 25.000 inwoners die voldoende tegenwicht kan bieden aan de grote reeds bestaande centra in het StreekgewestDoor de grens juist boven de 24.000 inwoners te leggen betekent dit een forse opwaardering van de functie van burgemeester en secretaris waardoor het gehele ambtenarencorps kan profiteren. Dat betekent in concreto behoud en de mogelijkheid van aantrekken van kwaliteit in de organisatie zodat beantwoord wordt aan de eisen zoals deze zijn neergelegd in het eerste rapport van de commissie Schampers. Verder kan een gemeente van deze grootte aangemerkt worden als een centrumgemeente van het Noord-Westen van Noord-Brabant, een gegeven waar men als provincie niet meer om heen kan.". Dit is een gedeelte uit een rapport waar de raad in juli 1991 unaniem accoord is gegaan. Hij wil nog eens memoreren dat de raad destijds vast heeft gesteld te opteren voor eenj gemeente van boven de 24.000 inwoners, met inbegrip van in dit geval "Dinteloord". Er is ook nog gezegd dat de raad het college toestemming heeft gegeven om met Klundert en Standdaarbuiten in discussie te gaan om met die gemeenten tot één gemeente te komen. Daar horen een paar kanttekeningen bijDe raad heeft dat niet gedaan in een discussie zoals men hier nu zit. Men heeft als fractie al dan niet schriftelijk gereageerd. Er is toen niet gesteld dat dat uitsluitend met Klundert en Standdaarbuiten en Willemstad zou zijn. Althans dat heeft hij zeker namens zijn fractie niet bevestigd. Hij heeft dat ook uit de correspondentie die men naderhand gekregen heeft niet kunnen opmaken. Men heeft dus nu alleen te maken met een raadsbesluit uit juli 1991. Wat er nu uit komt rollen ziet men wel. Dat lijkt hem trouwens al vrij duidelijk. Daar hoeft niet veel misverstand over te bestaan. Het uitgangspunt is dus het raadsbesluit van juli 1991. Verder zegt hij dat hij in de raadsvergadering van 18 maart jl. in grote lijnen hetzelfde betoog gehouden heeft als vanavond in zijn eerste termijn. Het college wilde daar toen niet op reageren. Ook in het nu aan de orde-zijnde collegevoorstel wordt niet inhoudelijk ingegaan op hetgeen hij op 18 maart naar voren heeft gebracht. Het college denkt kennelijk dat het alleen de wijsheid in pacht heeft.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1993 | | pagina 121