-34-
De heer Van der Spek zegt dat zijn fractie van mening is dat het voorstel van
het college zoals dat nu ter tafel ligt, levensgevaarlijk is. Het college focust
zichzelf op de kleine vier gemeenten, en zet alles erop om die
industrieterreinen te behouden. Gezien wat er gebeurd is bij Klundert, is de
kans heel groot dat men dat verliest. Dan blijft er een armlastige heringedeelde
kleine gemeente over, zelfs zonder Klundert. Men heeft dan geen reservepositie
in de onderhandelingen. Zijn fractie is van mening dat het college in haar visie
richting provincie opties had moeten inbouwen zodat er escapes overblijven waar
later op kan worden teruggevallen. Als men dat niet doet loopt men het risico
verkeerd terecht te komen. Zijn fractie is dan ook van mening dat men in
volgorde van prioriteit, de prioriteit die zijn fractie er nu aan geeft,
tenminste de volgende drie opties in het stuk moet hebben. Ten eerste het idee
van Groot Zevenbergen, waarbij zijn collega de heer Breure op 18 maart jl.
uitvoerig is ingegaan. Als tweede optie: Groot Steenbergen, ongeveer wat collega
Van de Merbel ook vindt. Pas als derde optie: de kleine vier plus
industrieterreinen. Een vierde optie: de kleine drie als agrarische armlastige
gemeenten, mag men niet eens noemen. Zijn fractie zou het zeer op prijs stellend
wanneer het college het voorstel richting G.S. op deze manier ombouwt.
De heer Van de Merbel denkt dat het goed is de positioneringsnota nog eens
naar voren te halen. Hij wil even citeren uit dit rapport "Teneinde het
idee Fijnaart 2000 gestalte te geven lijkt het derhalve aantrekkelijk de
vijf gemeenten: Fijnaart en Heijningen, Willemstad, Standdaarbuiten
Klundert en Dinteloord en Prinsenland samen te voegen. Op deze wijze
creëert men een gemeente met ongeveer 25.000 inwoners die voldoende
tegenwicht kan bieden aan de grote reeds bestaande centra in het
StreekgewestDoor de grens juist boven de 24.000 inwoners te leggen
betekent dit een forse opwaardering van de functie van burgemeester en
secretaris waardoor het gehele ambtenarencorps kan profiteren. Dat
betekent in concreto behoud en de mogelijkheid van aantrekken van
kwaliteit in de organisatie zodat beantwoord wordt aan de eisen zoals deze
zijn neergelegd in het eerste rapport van de commissie Schampers. Verder
kan een gemeente van deze grootte aangemerkt worden als een
centrumgemeente van het Noord-Westen van Noord-Brabant, een gegeven waar
men als provincie niet meer om heen kan.". Dit is een gedeelte uit een
rapport waar de raad in juli 1991 unaniem accoord is gegaan. Hij wil nog
eens memoreren dat de raad destijds vast heeft gesteld te opteren voor eenj
gemeente van boven de 24.000 inwoners, met inbegrip van in dit geval
"Dinteloord". Er is ook nog gezegd dat de raad het college toestemming
heeft gegeven om met Klundert en Standdaarbuiten in discussie te gaan om
met die gemeenten tot één gemeente te komen. Daar horen een paar
kanttekeningen bijDe raad heeft dat niet gedaan in een discussie zoals
men hier nu zit. Men heeft als fractie al dan niet schriftelijk
gereageerd. Er is toen niet gesteld dat dat uitsluitend met Klundert en
Standdaarbuiten en Willemstad zou zijn. Althans dat heeft hij zeker namens
zijn fractie niet bevestigd. Hij heeft dat ook uit de correspondentie die
men naderhand gekregen heeft niet kunnen opmaken. Men heeft dus nu alleen
te maken met een raadsbesluit uit juli 1991. Wat er nu uit komt rollen
ziet men wel. Dat lijkt hem trouwens al vrij duidelijk. Daar hoeft niet
veel misverstand over te bestaan. Het uitgangspunt is dus het raadsbesluit
van juli 1991. Verder zegt hij dat hij in de raadsvergadering van 18 maart
jl. in grote lijnen hetzelfde betoog gehouden heeft als vanavond in zijn
eerste termijn. Het college wilde daar toen niet op reageren. Ook in het
nu aan de orde-zijnde collegevoorstel wordt niet inhoudelijk ingegaan op
hetgeen hij op 18 maart naar voren heeft gebracht. Het college denkt
kennelijk dat het alleen de wijsheid in pacht heeft.