-25- Nu staat het weer op de agenda, met als markant punt dat het f. 45.000,-- duurder wordt. Als de voorzitter meent dat telkens wanneer over het parkeerterrein gepraat wordt de raad nogal moeilijk doet, denkt hij dat het komt, omdat er nogal behoorlijke bedragen mee gemoeid zijn. De visie van zijn fractie met betrekking tot het parkeerterrein is - zoals de vorige keer reeds verwoord - een sober parkeerterrein aanleggen en dat je middels extra inkomsten, die door de gebruikers wordt opgeleverd, in kaart brengt wat je voor extra's kunt doen. Als nu blijkt dat er een goedkoper hekwerk voorhanden is dan oorspronkelijk gedacht is, dan hoeft er weer minder van de gebruikers geïncasseerd te worden, hetgeen zijns inziens een uitstekende zaak is. Zijn fractie wil niet van het parkeerterrein afzien, omdat er nu grond mee gemoeid is, maar het lijkt hem beter de grond te huren, met name vanwege de financiële aspecten. Zijn fractie wenst de schade te beperken en het bezit van de grond is voor hem geen aangename gedachtengangDaarnaast moet er zijns inziens een bijdrage zijn van de gebruikers, waarvan de eventuele extra's betaald kunnen worden. De heer Van de Merbel haalt de woorden van de voorzitter dat het een drama is aan en zegt dat er in het haar antwoord nogal wat dramatiek zat. Hij wenst het college erop te wijzen, dat voorzover het drama zou zijn, dit te wijten is aan het college zelf en ook aan de collegepartijen. We weten nog heel goed hoe de gang van zaken zich de vorige keer heeft voltrokken en dat de beide wethouders - waarschijnlijk onder druk van hun fracties - zelfs tegen het eigen collegevoorstel gingen stemmen. Hij geeft de voorzitter na, dat zij een uitstekende motivering heeft gegeven voor de reden waarom de parkeerplaats moet worden aangelegd. Niet op verzoek van de chauffeurs, maar op verzoek van de burgers, die in toenemende mate klagen over de overlast van vrachtwagens op diverse plaatsen binnen de gemeente. Dit wetende, is spreker van mening, dat de raad consequent moet zijn en daarom heeft hij in eerste termijn al gepleit voor een eenmalig sleutelgeld - zonder poespas - meer eigenlijk als een administratief bedragje, meer vanwege de controle. Dan is eenmalig f. 100,-- zijns inziens meer dan voldoende en vormt voor de chauffeurs geen enkel probleem. Wanneer het college zegt daar jaarlijks een controle op te willen hebben, dan krijgt men als het ware voor een jaar een vergunning en na een jaar kan dat verlengd worden maar dat hoeft dan niet opnieuw geld te kosten. Dat moet helemaal niet de bedoeling zijn. Niemand hoeft belast te worden voor dingen waar zezelf niet om gevraagd hebben en waar de gemeenschap in zijn totaliteit voordeel aan heeft. Naar aanleiding van de oplopende kosten heeft de heer van de Merbel de suggestie geopperd, nu daar grond gekocht gaat worden, om daar onze eigen grond voor te gebruiken. Daar ligt naast Autopalace grond, bestemd ook voor bedrijventerrein. Dat terrein behoeft niet helemaal gebruikt te worden voor de vrachtwagens. Overigens zegt de heer van de Merbel dit niet om nu weer de hele zaak te vertragen. Hij heeft op dit punt het college telkens gesteund omdat hij vindt dat er een oplossing moet komen. Misschien heeft de voorzitter daarstraks vergeten hem te beantwoorden over de grond bij Autopalace. Het kan ook zijn dat de voorzitter in dat punt absoluut geen nut ziet. Dan mag dat ook gezegd worden. Tot slot zegt hij dat de voorzitter daarstraks heeft verwezen naar ambtelijke informatie die achteraf niet juist bleek te zijn. Kennelijk zijn dat niet onze eigen ambtenaren geweest maar ambtenaren van een ministerie. Overigens zijn dat ook geen onmensen. De voorzitter had dat beter wat anders kunnen formuleren, bij voorbeeld door niet te verwijzen naar "ambtelijke" informatie maar informatie die niet juist was. Waar het dan vandaan komt is helemaal niet belangrijk. Men dient zich als bestuurder nooit te verschuilen achter ambtenaren.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1993 | | pagina 112