-22-
Er lagen wat faxen van de Domeinen met enerzijds het koopcontract van de
grond en anderzijds een concept-huurcontract. Uit dit voorstel is op dit
moment niet echt op te maken wat nu voor het college de doorslag heeft
gegeven om de grond te kopen in plaats van huren.
Voorts vraagt hij zich af wie het hekwerk van Deltaparel gaat verplaatsen
richting dit terrein. Dit blijkt niet uit de stukken en ook niet uit de
berekening van het beschikbaar te stellen krediet. Voorts zegt spreker dat
over dit voorstel in het verleden behoorlijk wat gediscussieerd is. Er is
al voor een totaalbedrag van f. 125.000,-- gespendeerd. In het verleden is
er al ongeveer een ton in gestoken. Dat was voor het stuk grond aan de
Oudemolensedij k. In september/oktober vorig jaar nog een bedrag van
ongeveer f. 20.000,--. Door de raad is toen bedongen dat het zo sober
mogelijk moest worden. We hebben daarom alle hekwerken, die toen
voorgesteld waren, eraf gehaald. Het is al met al een heel bedrag. We
hebben de grond nodig, anders kunnen we het terrein uiteraard niet
aanleggen. Zijn fractie is van mening, dat het parkeerterrein er moet
komen, doch het wordt een behoorlijke uitgaaf en daarom zou hij graag]
weten waarom voor kopen en niet voor huren is gekozen.
In september/oktober is tevens voorgesteld een soort sleutelgeld te vragen
als er een poort zou komen. Hij had destijds een bedrag van f. 500,--
genoemd; het college noemt nu een bedrag van f. 100,--, hetwelk hij
redelijk laag vindt, want het komt neer op een bedrag van f. 2,-- per
week, dit is niet echt veel gerelateerd aan de waarde van de wagens die er
geparkeerd staan. Hij zegt plaatsen te kennen waar je een dergelijk bedrag
per uur betaalt voor een personenauto. Hij zou graag weten waarom het
college met zo'n laag bedrag gekomen is.
De heer Van de Merbel zegt dat het verhaal van dit parkeerterrein zo
langzamerhand een vervolgverhaal aan het worden is. De heer De Vos heeft
al een opsomming gegeven van de beschikbaargestelde kredieten, zonder een
totaalbedrag te noemen. Hij completeert dit verhaal met het noemen van het
eindbedrag op dit moment van ongeveer f. 170.000,--, dat nog aangevuld
moet worden met de kosten van het leveren en plaatsen van het hekwerk. Als
spreker dergelijke bedragen ziet, vraagt hij zich toch af of het wel
verstandig is op dié plaats het terrein nu nog door te zetten. Nu de raad
nog wordt geconfronteerd met extra kosten voor aankoop van de grond,
vraagt hij het college of het nu niet veel verstandiger is dit|
parkeerterrein aan te leggen op eigen grond van de gemeente, naast
Autopalace aan de Eerste Kruisweg. Spreker zegt dat dit voor de chauffeurs
een meer acceptabele oplossing is en de betreffende grond wordt alvast wat
rendabel voor de gemeente.
Vervolgens deelt hij mede, dat hem een éénmalig bedrag van f. 100,= aan
sleutelgeld voor de chauffeurs of hun bazen meer dan acceptabel is. Een
jaarlijks terugkerend sleutelgeld van f. 100,= komt bij spreker niet zo
goed over en hij is van mening dat het bij de betrokken chauffeurs nog
minder goed over komt. Hij vraagt zich af of het een juridisch
verantwoorde constructie is, wanneer de raad alleen maar instemt met het
vragen van een bepaald bedrag. Waaraan zal straks het college de
bevoegdheid ontlenen om tot invordering over te gaan en wat is het gevolg
wanneer één of meer chauffeurs niet wenst (wensen) te betalen. Hij vraagt
of over dit punt voldoende overleg is geweest met de diverse chauffeurs en
hun bond. Tenslotte is hij van mening dat het college niet zo erg fraai
handelt, wanneer hij in het voorstel nu de ambtenaren de schuld geeft van
de kwestie rondom de tegenvallende grondprijs. Hij acht het college zelf
verantwoordelijk voor het feit, dat er door een onzorgvuldige
voorbereiding nog steeds geen parkeerterrein is en het gaat niet aan om je
als bestuurders te verschuilen achter de ambtenaren.