-22- Er lagen wat faxen van de Domeinen met enerzijds het koopcontract van de grond en anderzijds een concept-huurcontract. Uit dit voorstel is op dit moment niet echt op te maken wat nu voor het college de doorslag heeft gegeven om de grond te kopen in plaats van huren. Voorts vraagt hij zich af wie het hekwerk van Deltaparel gaat verplaatsen richting dit terrein. Dit blijkt niet uit de stukken en ook niet uit de berekening van het beschikbaar te stellen krediet. Voorts zegt spreker dat over dit voorstel in het verleden behoorlijk wat gediscussieerd is. Er is al voor een totaalbedrag van f. 125.000,-- gespendeerd. In het verleden is er al ongeveer een ton in gestoken. Dat was voor het stuk grond aan de Oudemolensedij k. In september/oktober vorig jaar nog een bedrag van ongeveer f. 20.000,--. Door de raad is toen bedongen dat het zo sober mogelijk moest worden. We hebben daarom alle hekwerken, die toen voorgesteld waren, eraf gehaald. Het is al met al een heel bedrag. We hebben de grond nodig, anders kunnen we het terrein uiteraard niet aanleggen. Zijn fractie is van mening, dat het parkeerterrein er moet komen, doch het wordt een behoorlijke uitgaaf en daarom zou hij graag] weten waarom voor kopen en niet voor huren is gekozen. In september/oktober is tevens voorgesteld een soort sleutelgeld te vragen als er een poort zou komen. Hij had destijds een bedrag van f. 500,-- genoemd; het college noemt nu een bedrag van f. 100,--, hetwelk hij redelijk laag vindt, want het komt neer op een bedrag van f. 2,-- per week, dit is niet echt veel gerelateerd aan de waarde van de wagens die er geparkeerd staan. Hij zegt plaatsen te kennen waar je een dergelijk bedrag per uur betaalt voor een personenauto. Hij zou graag weten waarom het college met zo'n laag bedrag gekomen is. De heer Van de Merbel zegt dat het verhaal van dit parkeerterrein zo langzamerhand een vervolgverhaal aan het worden is. De heer De Vos heeft al een opsomming gegeven van de beschikbaargestelde kredieten, zonder een totaalbedrag te noemen. Hij completeert dit verhaal met het noemen van het eindbedrag op dit moment van ongeveer f. 170.000,--, dat nog aangevuld moet worden met de kosten van het leveren en plaatsen van het hekwerk. Als spreker dergelijke bedragen ziet, vraagt hij zich toch af of het wel verstandig is op dié plaats het terrein nu nog door te zetten. Nu de raad nog wordt geconfronteerd met extra kosten voor aankoop van de grond, vraagt hij het college of het nu niet veel verstandiger is dit| parkeerterrein aan te leggen op eigen grond van de gemeente, naast Autopalace aan de Eerste Kruisweg. Spreker zegt dat dit voor de chauffeurs een meer acceptabele oplossing is en de betreffende grond wordt alvast wat rendabel voor de gemeente. Vervolgens deelt hij mede, dat hem een éénmalig bedrag van f. 100,= aan sleutelgeld voor de chauffeurs of hun bazen meer dan acceptabel is. Een jaarlijks terugkerend sleutelgeld van f. 100,= komt bij spreker niet zo goed over en hij is van mening dat het bij de betrokken chauffeurs nog minder goed over komt. Hij vraagt zich af of het een juridisch verantwoorde constructie is, wanneer de raad alleen maar instemt met het vragen van een bepaald bedrag. Waaraan zal straks het college de bevoegdheid ontlenen om tot invordering over te gaan en wat is het gevolg wanneer één of meer chauffeurs niet wenst (wensen) te betalen. Hij vraagt of over dit punt voldoende overleg is geweest met de diverse chauffeurs en hun bond. Tenslotte is hij van mening dat het college niet zo erg fraai handelt, wanneer hij in het voorstel nu de ambtenaren de schuld geeft van de kwestie rondom de tegenvallende grondprijs. Hij acht het college zelf verantwoordelijk voor het feit, dat er door een onzorgvuldige voorbereiding nog steeds geen parkeerterrein is en het gaat niet aan om je als bestuurders te verschuilen achter de ambtenaren.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1993 | | pagina 109