-18- Wanneer het gaat over hoe op diverse plaatsen verkeersmaatregelen getroffen kunnen worden waardoor de verkeersveiligheid wordt beïnvloedt daar kan hij collega de Vos best begrijpen. Het is niet zo dat het CDA daarin veranderingen aanbrengt. Wel is het zo dat je om het verkeer te belemmeren een aantal ideeën kan uitwerken en dat je niet per sé op drempels uit moet komen. Tot nu toe is dat het enige element in het dorp waarmee het verkeer wordt belemmerd. Hij denkt dat in de nabuurgemeenten voldoende voorbeelden aanwezig zijn omdat bijna alle gemeenten 30 km.- zones hebben geïnstalleerd. Er zijn naar zijn mening voldoende varianten te vinden om op die plaatsen waar de bebouwde kom wordt genaderd wat meer geraffineerd dan alleen met een bobbel, de mensen te noden c.q. te dwingen de rechtervoet wat op te tillen. De voorzitter zegt in de richting van de heer van de Merbel dat het college zal kijken naar de aanbestedingsvoorwaarden die Rijkswaterstaat stelt. Mocht dat tot openbare aanbesteding leiden dan zal het college daar eventueel nog op terug komen. Ten aanzien van de verkeersmaatregelen die de heer Bienefelt nog heefti toegelicht het volgende. Een en ander zal betekenen dat er een wegversmalling komt. Hoe dat precies wordt aangepakt zal nog worden bekeken. De heer Breure heeft nog opgemerkt dat men daar de vorige keren niet gelukkig mee was onder meer vanwege het landbouwverkeer. Het landbouwverkeer zit naar het oordeel van de voorzitter net iets verder. Dus kan de maatregel toch worden getroffen net voor de bebouwde kom. De heer Breure merkt op dat de mensen vanuit de Molenstraat richting Appelaarseweg helemaal om moeten rijden. En zojuist is ook al opgemerkt dat het verkeer op de Appelaarsedijk zoveel mogelijk moet worden geweerd. Wanneer dus een sluis wordt gemaakt daar waar de voorzitter zojuist aangeeft dan stimuleer je het verkeer om toch de Appelaarsedijk te nemen. De voorzitter denkt toch dat er een wegversmalling te maken is waar het landbouwverkeer doorheen kan. Als je namelijk die wegversmalling maakt in de vorm van het richting rijbaan laten komen van trottoirbanden, zonder dat je daar struiken of bomen opzet, dan kunnen landbouwvoertuigen die breder zijn dan de breedte van dat stukje straat, toch doorrijden zonder schade te veroorzaken of schade te krijgen. Vandaag is daar uitvoerig naar gekeken met de mensen van gemeentewerken. Zij zegt toe rekening te zullen houden met de bereikbaarheid voor het| landbouwverkeer aan de Appelaarseweg. De heer de Vos merkt op dat er nog steeds wel sprake is van een openbare weg dus het landbouwverkeer is nog steeds gebonden aan het Wegenverkeers reglement De heer Breure zegt dat daar onthefingen voor te vragen zijn en die worden ook meestal gegeven. De voorzitter zegt toe na te zullen gaan hoe in redelijkheid de zaak kan worden opgelost. Vervolgens wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten: akkoord te gaan met aanleg van een vrij liggend fietspad langs de Appelaarseweg (voor zover gelegen buiten de bebouwde kom) conform de ter inzage gelegde tekening; een voorlopig krediet beschikbaar te stellen van f. 100.000,00 conform de ter inzage gelegde begotingswijziging te verklaren dat voor het desbetreffende gedeelte van de Appelaarseweg een herziening van het bestemmingsplan wordt voorbereid, een en ander conform het concept-besluit; het college te machtigen tot het doen van de nodige stappen om te komen tot realisering van het plan zoals in het voorstel vermeld. De fractie van de V.V.D. wordt geacht te hebben tegengestemd.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1993 | | pagina 105