-18-
Wanneer het gaat over hoe op diverse plaatsen verkeersmaatregelen
getroffen kunnen worden waardoor de verkeersveiligheid wordt beïnvloedt
daar kan hij collega de Vos best begrijpen. Het is niet zo dat het CDA
daarin veranderingen aanbrengt. Wel is het zo dat je om het verkeer te
belemmeren een aantal ideeën kan uitwerken en dat je niet per sé op
drempels uit moet komen. Tot nu toe is dat het enige element in het dorp
waarmee het verkeer wordt belemmerd. Hij denkt dat in de nabuurgemeenten
voldoende voorbeelden aanwezig zijn omdat bijna alle gemeenten 30 km.-
zones hebben geïnstalleerd. Er zijn naar zijn mening voldoende varianten
te vinden om op die plaatsen waar de bebouwde kom wordt genaderd wat meer
geraffineerd dan alleen met een bobbel, de mensen te noden c.q. te dwingen
de rechtervoet wat op te tillen.
De voorzitter zegt in de richting van de heer van de Merbel dat het
college zal kijken naar de aanbestedingsvoorwaarden die Rijkswaterstaat
stelt. Mocht dat tot openbare aanbesteding leiden dan zal het college daar
eventueel nog op terug komen.
Ten aanzien van de verkeersmaatregelen die de heer Bienefelt nog heefti
toegelicht het volgende. Een en ander zal betekenen dat er een
wegversmalling komt. Hoe dat precies wordt aangepakt zal nog worden
bekeken. De heer Breure heeft nog opgemerkt dat men daar de vorige keren
niet gelukkig mee was onder meer vanwege het landbouwverkeer. Het
landbouwverkeer zit naar het oordeel van de voorzitter net iets verder.
Dus kan de maatregel toch worden getroffen net voor de bebouwde kom.
De heer Breure merkt op dat de mensen vanuit de Molenstraat richting
Appelaarseweg helemaal om moeten rijden. En zojuist is ook al opgemerkt
dat het verkeer op de Appelaarsedijk zoveel mogelijk moet worden geweerd.
Wanneer dus een sluis wordt gemaakt daar waar de voorzitter zojuist
aangeeft dan stimuleer je het verkeer om toch de Appelaarsedijk te nemen.
De voorzitter denkt toch dat er een wegversmalling te maken is waar het
landbouwverkeer doorheen kan. Als je namelijk die wegversmalling maakt in
de vorm van het richting rijbaan laten komen van trottoirbanden, zonder
dat je daar struiken of bomen opzet, dan kunnen landbouwvoertuigen die
breder zijn dan de breedte van dat stukje straat, toch doorrijden zonder
schade te veroorzaken of schade te krijgen.
Vandaag is daar uitvoerig naar gekeken met de mensen van gemeentewerken.
Zij zegt toe rekening te zullen houden met de bereikbaarheid voor het|
landbouwverkeer aan de Appelaarseweg.
De heer de Vos merkt op dat er nog steeds wel sprake is van een openbare
weg dus het landbouwverkeer is nog steeds gebonden aan het Wegenverkeers
reglement
De heer Breure zegt dat daar onthefingen voor te vragen zijn en die worden
ook meestal gegeven.
De voorzitter zegt toe na te zullen gaan hoe in redelijkheid de zaak kan
worden opgelost.
Vervolgens wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en
wethouders besloten:
akkoord te gaan met aanleg van een vrij liggend fietspad langs de
Appelaarseweg (voor zover gelegen buiten de bebouwde kom) conform
de ter inzage gelegde tekening;
een voorlopig krediet beschikbaar te stellen van f. 100.000,00
conform de ter inzage gelegde begotingswijziging
te verklaren dat voor het desbetreffende gedeelte van de
Appelaarseweg een herziening van het bestemmingsplan wordt
voorbereid, een en ander conform het concept-besluit;
het college te machtigen tot het doen van de nodige stappen om te
komen tot realisering van het plan zoals in het voorstel vermeld.
De fractie van de V.V.D. wordt geacht te hebben tegengestemd.