-17- Op de opmerking van de heer Laros om op dat fietspad alleen fietsen toe te laten, antwoordt de voorzitter dat het college hieraan mee wil werken door plaatsing van borden na de aanleg van het fietspad. Wat de wegversmalling aangaat, zal het college bekijken of deze versmalling aangebracht kan worden, zodat de veiligheid op het aan te leggen fietspad maximaal wordt. De voorzitter wil niet zover gaan toe te zeggen dat er nog naar alternatieven gezocht zal worden. Men moet een keuze maken en destijds bij het opstellen van het programma is gekozen voor een fietspad langs de AppelaarsewegHet spijt de voorzitter de WD-fractie in deze geen toezegging te kunnen doen. Ten aanzien van de tellingen - een opmerking van de heer Van der Spek - meent de voorzitter zich te herinneren dat deze ook gehouden zijn bij het kruispunt met de Appelaarsedijk. Dat is al een paar jaar geleden, zij wil echter nagaan en dit ook in de notulen vermelden, waar exact de verkeersmeters gestaan hebben. Aan het voorliggende voorstel zal de uitkomst echter niets veranderen. Dit is het antwoord in eerste termijn. De heer De Vos kan ermee instemmen dat een oplossing voor de kruising het geheel niet moet ophouden, ook aan de subsidie zit immers een kritische einddatum. Dan komen er toestanden als bij de 30km. Wat de aanbesteding betreft, had hij graag dat het college eens nader keek naar de subsidievoorwaarden. De subsidie wordt verstrekt door de Directie Brabant van Rijkswaterstaat en Rijkswaterstaat heeft daar waarschijnlijk eigen regels voor, afhankelijk van de aanneemsom. Het verheugt hem dat hij vanuit de CDA-fractie om verkeersmaatregelen hoort vragen. Hij kan zich daar alleen maar bij aansluiten. Hij schaart zich dan ook achter de oplossing gesuggereerd door de heer Laros. De heer Breure bemerkt naar aanleiding van de opmerking van de heer Laros over een wegversmalling - in de commissievergadering naar voren gebracht door de heer De Vos - dat dit moeilijk zal lukken. Men heeft daar te maken met landbouwverkeer en die oogstmachines hebben nu eenmaal een bepaalde spoorbreedte. Daar moet je het niet in zoeken. Wat de sluiting van de MAVO betreft; er wordt gezegd dat er dan meer kinderen gebruik zullen maken van het fietspad. Maar er gaan wellicht ook kinderen naar Bergen of naar Beijerland. Hij vindt het precieze aantal kinderen niet zo belangrijk. De heer Van de Merbel merkt op dat het college in het voorstel vraagt om gemachtigd te worden voor een aantal zaken. Volgens hem wordt de aanbesteding hierin expliciet genoemd evenals aankoop grond en bestekgereedmakingDe vraag die hij eerder gesteld heeft, wil hij dus nu opnieuw stellen. Hij gunt het college graag de tijd daar nog eens naar te kijken. Het college moet toch terug naar de raad wanneer het hoofdkrediet wordt vastgesteld. Op dat moment zou hij uitsluitsel willen horen en hij hoopt dat dit inhoudt dat de zaak openbaar wordt aanbesteed. Verder een opmerking tot collega Van der Spek: deze heeft groot gelijk als hij stelt dat zowel de gemeente als het Rijk met overheidsgeld werkt, maar de heer Van de Merbel meent dat al wat het Ministerie van Verkeer en Waterstaat hieraan uitgeeft, niet aan andere dingen, zoals een TGV kan uitgeven en dat is mooi meegenomen. De heer Bienefelt is een beetje verbaasd dat diverse collega's het bedrag zo hoog vinden, in de meerjarenbegroting is heel duidelijk over diezelfde bedragen gesproken. Op dat moment is daar geen discussie over gevoerd. Toch kon men aan zien komen dat bij realisering van het fietspad de bijbehorende bedragen niet af zouden wijken. De fractie heeft geconstateerd dat er in Fijnaart en omgeving gebrek aan fietspaden is. Dit werkt een verkeersonveilige situatie in de hand. Wat dat betreft loopt men een beetje achter. Dat is ook de reden dat de Provincie een belangrijke subsidie verstrekt. Tot nu toe is er alleen een stuk fietspad langs de parallelweg. Daarom is het een goede zaak dat het fietsverkeer ook aan de andere kant tegemoet gekomen wordt.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1993 | | pagina 104