-17-
Op de opmerking van de heer Laros om op dat fietspad alleen fietsen toe te
laten, antwoordt de voorzitter dat het college hieraan mee wil werken door
plaatsing van borden na de aanleg van het fietspad. Wat de wegversmalling
aangaat, zal het college bekijken of deze versmalling aangebracht kan
worden, zodat de veiligheid op het aan te leggen fietspad maximaal wordt.
De voorzitter wil niet zover gaan toe te zeggen dat er nog naar
alternatieven gezocht zal worden. Men moet een keuze maken en destijds
bij het opstellen van het programma is gekozen voor een fietspad langs de
AppelaarsewegHet spijt de voorzitter de WD-fractie in deze geen
toezegging te kunnen doen.
Ten aanzien van de tellingen - een opmerking van de heer Van der Spek -
meent de voorzitter zich te herinneren dat deze ook gehouden zijn bij het
kruispunt met de Appelaarsedijk. Dat is al een paar jaar geleden, zij wil
echter nagaan en dit ook in de notulen vermelden, waar exact de
verkeersmeters gestaan hebben. Aan het voorliggende voorstel zal de
uitkomst echter niets veranderen. Dit is het antwoord in eerste termijn.
De heer De Vos kan ermee instemmen dat een oplossing voor de kruising het
geheel niet moet ophouden, ook aan de subsidie zit immers een kritische
einddatum. Dan komen er toestanden als bij de 30km. Wat de aanbesteding
betreft, had hij graag dat het college eens nader keek naar de
subsidievoorwaarden. De subsidie wordt verstrekt door de Directie Brabant
van Rijkswaterstaat en Rijkswaterstaat heeft daar waarschijnlijk eigen
regels voor, afhankelijk van de aanneemsom. Het verheugt hem dat hij
vanuit de CDA-fractie om verkeersmaatregelen hoort vragen. Hij kan zich
daar alleen maar bij aansluiten. Hij schaart zich dan ook achter de
oplossing gesuggereerd door de heer Laros.
De heer Breure bemerkt naar aanleiding van de opmerking van de heer Laros
over een wegversmalling - in de commissievergadering naar voren gebracht
door de heer De Vos - dat dit moeilijk zal lukken. Men heeft daar te maken
met landbouwverkeer en die oogstmachines hebben nu eenmaal een bepaalde
spoorbreedte. Daar moet je het niet in zoeken.
Wat de sluiting van de MAVO betreft; er wordt gezegd dat er dan meer
kinderen gebruik zullen maken van het fietspad. Maar er gaan wellicht ook
kinderen naar Bergen of naar Beijerland. Hij vindt het precieze aantal
kinderen niet zo belangrijk.
De heer Van de Merbel merkt op dat het college in het voorstel vraagt om
gemachtigd te worden voor een aantal zaken. Volgens hem wordt de
aanbesteding hierin expliciet genoemd evenals aankoop grond en
bestekgereedmakingDe vraag die hij eerder gesteld heeft, wil hij dus nu
opnieuw stellen. Hij gunt het college graag de tijd daar nog eens naar te
kijken. Het college moet toch terug naar de raad wanneer het hoofdkrediet
wordt vastgesteld. Op dat moment zou hij uitsluitsel willen horen en hij
hoopt dat dit inhoudt dat de zaak openbaar wordt aanbesteed.
Verder een opmerking tot collega Van der Spek: deze heeft groot gelijk als
hij stelt dat zowel de gemeente als het Rijk met overheidsgeld werkt,
maar de heer Van de Merbel meent dat al wat het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat hieraan uitgeeft, niet aan andere dingen, zoals een TGV kan
uitgeven en dat is mooi meegenomen.
De heer Bienefelt is een beetje verbaasd dat diverse collega's het bedrag
zo hoog vinden, in de meerjarenbegroting is heel duidelijk over diezelfde
bedragen gesproken. Op dat moment is daar geen discussie over gevoerd.
Toch kon men aan zien komen dat bij realisering van het fietspad de
bijbehorende bedragen niet af zouden wijken. De fractie heeft
geconstateerd dat er in Fijnaart en omgeving gebrek aan fietspaden is. Dit
werkt een verkeersonveilige situatie in de hand. Wat dat betreft loopt men
een beetje achter. Dat is ook de reden dat de Provincie een belangrijke
subsidie verstrekt. Tot nu toe is er alleen een stuk fietspad langs de
parallelweg. Daarom is het een goede zaak dat het fietsverkeer ook aan de
andere kant tegemoet gekomen wordt.