-16- De heer Van der Spek is ook voor veiligheid langs de Appelaarseweghoewel zij al eerder gezegd hebben dat er een veilig alternatief is langs de Appelaarsedijk. Hij begrijpt dat fietsers niet gedwongen kunnen worden over de dijk te fietsen en een kilometer om te rijden. De fractie vindt de gekozen oplossing veel te duur. Alle kosten zijn nog niet eens bekend, hij ziet nog PM-kosten en hij is bang dat de aanleg straks op een miljoen gulden zal komen. Dat is wel erg veel geld en of dat nu voor een gedeelte overheidssubsidie is maakt niet zoveel uit. Overheidsgeld is ook geld van de gemeenschap. Er wordt een krediet van f 100.000,= gevraagd, als dit toegestaan wordt, is er geen weg meer terug. Dan is men gestart en die andere f 300.000,= krijgt men dan vanzelf. De fractie voelt niet voor deze heel dure luxe oplossing Zij vindt dat onderzocht moet worden of er een andere oplossing mogelijk is langs de Appelaarseweg tegen aanmerkelijk lagere kosten. Collega De Vos heeft daar al eens een keer een suggestie voor gedaan, deze is mislukt vanwege de landbouwvoertuigen maar hij kan zich voorstellen dat er nog iets anders op te bedenken is. M.a.w. de fractie is voor veiligheid langs de Appelaarseweg, maar niet op zo'n dure manier. De fractie stemt op dit moment, nu er nog niet naar alternatieven gezocht is, niet in met een krediet van f 100.000,=. Als het groene licht eenmaal gegeven wordt, is er geen weg meer terug. Hij merkt tevens nog op dat de fractie ernstige twijfels heeft, is de onderbouwing aan de hand van tellingen die in 1990 zijn uitgevoerd. Dat is in de commissievergadering ook aan de orde geweest. Daar is onvoldoende antwoord op gekomen. De fractie heeft het vermoeden dat die tellingen zijn gedaan aan het begin van de Appelaarseweg, aan de Fijnaartse kant, op een plek waar ook het bestemmingsverkeer naar de bedrijven en woonhuizen langsrijdt. Wanneer de tellingen gedaan zouden zijn voorbij de S-bocht, waren er waarschijnlijk heel andere getallen uitgekomen. De heer Laros merkt op dat de fractie, ondanks de uitvoerige bespreking van dit agendapunt in de commissievergadering van 17 mei, toch nog wat moeilijkheden ziet bij de bebouwde kom in de Appelaarseweg. Als men daar de weg over moet steken naar het fietspad, is dat gevaarlijk. De fractie stelt daarom voor daar een wegversmalling aan te brengen. Het aan te leggen fietspad zal dan alleen een rijwielpad zijn, bromfietsen kunnen gewoon rechtdoor rijden en de oude weg volgen. De voorzitter concludeert dat de vijf sprekers - behoudens de heer Van der Spek - er voorstander van zijn de zaak aan te pakken en het voorbereidingskrediet van f 100.000,= te geven. Degenen die zeggen dit veel geld te vinden, hebben natuurlijk gelijk. Het college is toch van mening dat deze uitgave in de toekomst zichzelf waar zal maken door een stuk extra veiligheid. De laatste schakel in de schoolroute wordt nu gesloten. Zeker als de MAVO dichtgaat, betekent dat, dat alle kinderen in Oudenbosch of in Roosendaal naar school gaan daar er hier dan geen vervolgonderwijs meer is in het dorp. De heer De Vos zou graag zien dat er aan de kruising met de Appelaarsedijk iets gedaan werd, het college is hiertoe best bereid maar wil de aanleg van het stuk tot aan de Appelaarsedijk, waar het krediet voor bedoeld is en waar de tekeningen over gaan, niet laten wachten op oplossingen aangaande de oversteek aan de Appelaarsedijk. De heer Van de Merbel zegt ook de aansluiting bij de Appelaarsedijk in het oog te willen houden, wat zijn opmerking betreft het krediet alleen beschikbaar te stellen na openbare aanbesteding: dit is vanavond niet aan de orde. Het is niet zinvol daar vanavond uitspraken over te doen. De heer Van der Spek ziet graag alternatieven zoals het fietspad langs de Appelaarsedijk. De voorzitter merkt op dat er in de commissie langdurig stilgestaan is bij alternatieven. Wat zijn opmerking betreft de oplossing luxe en duur te vinden en het aanwezig zijn van PM-posten: het college heeft toch gemeend te moeten kiezen voor het aanleggen van een vrij liggend fietspad dat tweezijdig bereden mag worden.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1993 | | pagina 103