- 69 -
In de loop van de jaren '80 is dit beleid omgebogen en werd in de
C.D.A.-V.V.D.-colleges meer en meer aangekoerst op kostendekkende
tarieven.
Hij zegt dat nu de V.V.D. geen deel meer uitmaakt van het college
hij wel een ander soort beleid verwacht. Met het voorstel van het
college tot verhoging van de reinigingsrechten met 15% gaat de
heer Van de Merbel niet accoord. Dit houdt tevens in dat zeker
niet ingegaan wordt op het voorstel van het C.D.A. om de verhoging
zelfs tot 20% op te trekken.
Vervolgens zegt hij dat hij in zijn schriftelijke begrotings
beschouwingen uitgebreid aandacht heeft geschonken aan het riool-
afvoerrecht. Als bijlage bij zijn 2e termijn had hij het college
nog aanvullende berekeningen gezonden. Alles tot de kern samenvat
tend zegt spreker dat van de ongeveer 2300 woningen in deze ge
meente er circa 2000 zijn aangesloten op de riolering. De gebrui
kers van die 2000 woningen betalen daarvoor allen hun rioolafvoer-
recht en al enkele jaren betalen ze meer dan nodig is om de
huidige kosten te dekken. Het huidige tarief is volgens zijn zeg
gen 3 maal hoger dan in 1993 feitelijk benodigd is. Het overtolli
ge wordt sinds 1991 in een reservepot gestopt en dat geeft een be
schikbare reserve van ruim 1 miljoen volgend jaar. In de toekom
stige jaren moet er volgens het investeringsplan voor verbetering
van de bestaande riolering bijna 3 miljoen worden geïnvesteerd.
Zijn stelling is dat de in 1993 aanwezige reserve en de huidige
tarieven samen voorlopig voldoende hoog zijn om die verbeterings-
werken te kunen betalen. Zijn berekening staat op papier. Wordt
jaarlijks toch overgegaan tot het optrekken van de huidige tarie
ven dan is dat niet om de verbetering van de bestaande riolering
te betalen. Hij wenst de huidige tarieven voor de huis
aansluitingen te handhaven. Hij is dus tegen de tariefsverhoging
voor het rioolafvoerrecht van 10%. Met de verhoging van 10% voor
de bedrijfsaansluitingen kan spreker wèl accoord gaan. Het zou in
zijn ogen billijker zijn om - conform wat in de commissie Finan
ciën is besproken - voor de bedrijven op Dintelmond een grotere
tariefsverhoging te hanteren. Hij mist voorts het advies vanuit de
commissie Financiën om bij de heffing van de rioolafvoerrechten de
nu nog bestaande vrijstelling van kerkelijke gebouwen te laten
vervallen.
De heer Van de Merbel zegt voorts met zijn opmerkingen ten aan
zien van de ogb nog even te willen wachten totdat de wijzigingen
van zowel reinigingsrechten - met 20% - en rioolafvoerrecht - met
10% - zijn vastgesteld. Dan zal dat voor hem aanleiding zijn tegen
de verhoging met 8% van de ogb te stemmen, want de bestaande sche
ve verhouding tussen de verschillende tarieven wordt dan doorge
trokken. Met het collegevoorstel voor de beide rechten en de ogb
kan spreker zich wèl verenigen.
De heer Bienefelt merkt op dat enige rekenkunst zijn fractie niet
vreemd is, dit in de richting van de berekeningen van de heer Van
de Merbel. Hij is tot de conclusie gekomen, dat zijn
wijzigingsvoorstel door een minderheid wordt ondersteund, waarop
hij het voorstel intrekt.
De heer Van der Spek blijft het wijzigingsvoorstel van het C.D.A.
een goed voorstel vinden en zou graag zien dat het C.D.A. dit
voorstel handhaaft.
De Voorzitter schorst wederom de vergadering voor nader beraad.
Binnen 5 minuten wordt de vergadering heropend.
De heer Van der Spek zegt dat het collegevoorstel riekt naar
inkomensbeleid en dat mag volgens hem niet bedreven worden. Dat
was de reden, waarom zijn fractie het wijzigingsvoorstel van het
C.D.A. ondersteunde en nog ondersteunt.