- 69 - In de loop van de jaren '80 is dit beleid omgebogen en werd in de C.D.A.-V.V.D.-colleges meer en meer aangekoerst op kostendekkende tarieven. Hij zegt dat nu de V.V.D. geen deel meer uitmaakt van het college hij wel een ander soort beleid verwacht. Met het voorstel van het college tot verhoging van de reinigingsrechten met 15% gaat de heer Van de Merbel niet accoord. Dit houdt tevens in dat zeker niet ingegaan wordt op het voorstel van het C.D.A. om de verhoging zelfs tot 20% op te trekken. Vervolgens zegt hij dat hij in zijn schriftelijke begrotings beschouwingen uitgebreid aandacht heeft geschonken aan het riool- afvoerrecht. Als bijlage bij zijn 2e termijn had hij het college nog aanvullende berekeningen gezonden. Alles tot de kern samenvat tend zegt spreker dat van de ongeveer 2300 woningen in deze ge meente er circa 2000 zijn aangesloten op de riolering. De gebrui kers van die 2000 woningen betalen daarvoor allen hun rioolafvoer- recht en al enkele jaren betalen ze meer dan nodig is om de huidige kosten te dekken. Het huidige tarief is volgens zijn zeg gen 3 maal hoger dan in 1993 feitelijk benodigd is. Het overtolli ge wordt sinds 1991 in een reservepot gestopt en dat geeft een be schikbare reserve van ruim 1 miljoen volgend jaar. In de toekom stige jaren moet er volgens het investeringsplan voor verbetering van de bestaande riolering bijna 3 miljoen worden geïnvesteerd. Zijn stelling is dat de in 1993 aanwezige reserve en de huidige tarieven samen voorlopig voldoende hoog zijn om die verbeterings- werken te kunen betalen. Zijn berekening staat op papier. Wordt jaarlijks toch overgegaan tot het optrekken van de huidige tarie ven dan is dat niet om de verbetering van de bestaande riolering te betalen. Hij wenst de huidige tarieven voor de huis aansluitingen te handhaven. Hij is dus tegen de tariefsverhoging voor het rioolafvoerrecht van 10%. Met de verhoging van 10% voor de bedrijfsaansluitingen kan spreker wèl accoord gaan. Het zou in zijn ogen billijker zijn om - conform wat in de commissie Finan ciën is besproken - voor de bedrijven op Dintelmond een grotere tariefsverhoging te hanteren. Hij mist voorts het advies vanuit de commissie Financiën om bij de heffing van de rioolafvoerrechten de nu nog bestaande vrijstelling van kerkelijke gebouwen te laten vervallen. De heer Van de Merbel zegt voorts met zijn opmerkingen ten aan zien van de ogb nog even te willen wachten totdat de wijzigingen van zowel reinigingsrechten - met 20% - en rioolafvoerrecht - met 10% - zijn vastgesteld. Dan zal dat voor hem aanleiding zijn tegen de verhoging met 8% van de ogb te stemmen, want de bestaande sche ve verhouding tussen de verschillende tarieven wordt dan doorge trokken. Met het collegevoorstel voor de beide rechten en de ogb kan spreker zich wèl verenigen. De heer Bienefelt merkt op dat enige rekenkunst zijn fractie niet vreemd is, dit in de richting van de berekeningen van de heer Van de Merbel. Hij is tot de conclusie gekomen, dat zijn wijzigingsvoorstel door een minderheid wordt ondersteund, waarop hij het voorstel intrekt. De heer Van der Spek blijft het wijzigingsvoorstel van het C.D.A. een goed voorstel vinden en zou graag zien dat het C.D.A. dit voorstel handhaaft. De Voorzitter schorst wederom de vergadering voor nader beraad. Binnen 5 minuten wordt de vergadering heropend. De heer Van der Spek zegt dat het collegevoorstel riekt naar inkomensbeleid en dat mag volgens hem niet bedreven worden. Dat was de reden, waarom zijn fractie het wijzigingsvoorstel van het C.D.A. ondersteunde en nog ondersteunt.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1992 | | pagina 274