-15- Wethouder Niihoff beaamt dat de rekening over 1989 al in 1991 is ontvangen. Bekend is ook dat er een hele discussie gaande is met de SLOFH over die rekening en de beoordeling daarvan. Dat heeft volop correspondentie opgeleverd. Dat is ook de reden dat zo'n lange periode overheen is gegaan. Er is nog niet gekeken naar de terugvordering omdat werd gewacht op toezending van de jaarrekening 1990. De wethouder is van mening dat waar het de zorgvuldigheid betreft van de gemeente ten aanzien van dit soort zaken, daar niets op aan te merken valt. De cijfers voor debegroting 1992 worden gezien het volgende agendapunt ook keurig bekend gemaakt en het is zeker niet zo dat het college bewust cijfers achterhoudt voor de raad. Alsnog zal de financiële afwikkeling rondom de SLOFH bekeken worden en naar behoren worden afgewerkt De heer van der Spek is van mening dat een vereniging die subsidie ontvangt van gemeentewege niet gestraft mag worden voor een goed financieel beleid. Als de SLOFH een goed financieel beleid heeft en daardoor wat geld overhoudt dient dat niet terugvordert te worden bij wijze van straf. Bovendien werkt het "fraude" in de hand. Als een vereniging zijn jaarrekening opmaakt en ziet dat ze f. 4.000,00 overhoudt dan zeggen ze dat dat een beetje anders moet want er mag niks over blijven. Dat raadsbesluit is echter indertijd genomen dus daar is niets aan terug te draaien maar de heer van der Spek wil dit toch even naar voren brengen. De heer Bienefelt zegt dat er bij het vaststellen van het subsidie nog wat andere details zijn vastgesteld. Een daarvan was dat de jaarstukken aan de commissie zouden worden aangeboden ter discussie. Hij is het met de heer van der Spek eens dat niet gestraft behoeft te worden voor een goed beleid. Dat ontmoedigt. Op subsidiegebied bestaan echter een aantal regeltjes. Diverse malen is betoogd dat diegenen die prijs stellen op subsidie zich ook moeten houden aan die regeltjes. De meesten doen dat. Bij die verenigingen waar dat niet gebeurt kan middels discussie in de commissie bepaald worden hoe de zaak precies in elkaar steekt. Vervolgens kan dan de raad worden geadviseerd hoe om te gaan met de subsidie-aanvraag voor het komende jaar. Die regels zijn nog steeds actueel en hij stelt dan ook voor om die voor de SLOFH ook zo toe te passen. Wethouder Nijhoff zegt nu in een stadium te zitten waarin alle drie de jaarrekeningen bekeken moeten worden. Dat zal hij ook doen. Hij zal ten aanzien van de opmerkingen van de fractie van de WD en de fractie van het CDA terugkomen met een voorstel in de commissie financiën hoe dat dit speciale geval behandeld moet worden. De heer van de Merbel maakt daar bezwaar tegen. Hier in de raad zit niemand die het voornemen heeft verenigingen te straffen. Hij houdt staande dat raadsbesluiten uitgevoerd moeten worden. Hij vraagt zich af waarom dan in 1989 door de WD en het CDA geen rekening is gehouden met de mogelijkheid die nu naar voren wordt gebracht. Destijds had men dus het besluit moeten nemen om een vast bedrag beschikbaar te stellen. Dan had je de vereniging volledig eigen baas gelaten en hoeven ze niks te verantwoorden op de manier zoals dat nu gebeurt. In 1989 was het klimaat zo dat men niet al te royaal naar de SLOFH wilde zijn. Nu ze ervaring hebben met de SLOFH, en dat is over het algemeen een positieve ervaring, verliest men de realiteit uit het oog. Een zakelijke beoordeling op grond van genomen raadsbesluiten is datgene waar het nu om gaat. Per jaar dient afgerekend te worden en dat betekent over 1989 een terugbetaling van f. 4.000,00 op grond van het eerdergenomen raadsbesluit.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1992 | | pagina 176