-9-
Hij wil echter wel de opmerking kwijt dat wellicht de provincie problemen
heeft met het feit dat dit raadsbesluit zo tot stand is gekomen. Het
betreft hier namelijk ook een begrotingswijziging en die moet in een
openbare vergadering worden vastgesteld. Formeel wordt aan dat criterium
voldaan, maar behalve de dame en heren raadsleden weet verder niemand welk
besluit de raad hier nu eigenlijk neemt.
De voorzitter merkt op dat men in de raad goed weet wat men doet, men
koopt namelijk de garageboxen van de heer Otto.
De heer Evers vraagt zich af of in het verleden wel naam en toenaam werden
genoemd. Naar zijn weten niet dikwijls.
De voorzitter antwoordt dat wel naam en toenaam werden genoemd maar geen
bedragen.
De heer van de Merbel legt vervolgens de volgende stemverklaring af.
"Tegen de aankoop van de garageboxen als zodanig heb ik geen bezwaar. Ik
maak wel bezwaar tegen het beschikbaar stellen van een krediet om deze
aankoop te betalen. De reden van mijn bezwaar is dat onze burgers door u
onwetend worden gelaten over de bedragen die hun gemeenteraad uitgeeft.
Daarom wil ik geacht worden tegen uw voorstel te hebben gestemd."
De voorzitter heeft kennis genomen van de stemverklaring van de heer van
de Merbel en constateert dat de raad met de stem van de heer van de Merbel
tegen, heeft besloten tot aankoop van het terrein met garageboxen aan de
Vrouwe Jacobstraat te Fijnaart.
De begroting 1992 wordt hiermede in overeenstemming gebracht.
15Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet ten behoeve van de
bezwarenprocedure HSL.
23e wijziging van de gemeentebegroting 1992.
De heer Bienefelt zegt afgelopen maandag in de Graanbeurs geconstateerd te
hebben dat er een grote belangstelling bestaat voor de afwikkeling rondom
het HSL-traject. Ook de raad heeft daar enige informatie gekregen. Tevens
heeft hij geconstateerd dat er een soort gat is ontstaan in die
informatievoorziening
De laatste keer dat in de raad is gesproken over de HSL ging het over een
in te leveren bezwaarschrift. Wat toen als discussie werd aangevoerd was
de visie van de provincie om na te streven dat de HSL naast de A16 kwam.
Die mening is onderbouwd en onderschreven in het bezwaarschrift. Wat het
CDA zich nu afvraagt is of er ergens iets is waar te nemen dat men in
België die A16 in kaart weet te brengen of is dat ook iets wat in die
leegte aan informatievoorziening hoort.
Voor wat betreft dit punt denkt het CDA dat het een goede zaak is.
De heer van der Werf merkt op dat zijn fractie voor het collegevoorstel
is. Wat hij zich echter afvraagt is of voor de langere termijn die
f. 25.000,00 wel toereikend is.
De heer van de Merbel heeft om een aantal redenen nogal wat moeite met het
voorstel. Het is hem niet duidelijk wat het bureau BRO uit Vught op dit
moment voor de gemeente kan doen. Door BRO is al eerder uitvoerig rapport
opgesteld en op basis van dat rapport is door de gemeente een bezwaar
ingediend. Het bureau BRO is een van de grootste leveranciers van
rapporten aan onze gemeente. Niet alleen over de TGV maar ook over de
gemeentelijke herindeling en de ontwikkeling van Dintelmond. De indruk
bestaat dat de gemeente meer en meer geregeerd gaat worden door bureau BRO
en ondertussen is BRO ook een van de grootste geldafnemers van de
gemeente. Een uurtarief van f. 200,00 is ook niet niks. Hij ondersteunt
een eerder pleidooi van de CDA-fractie om als gemeente meer zelf te gaan
doen en om minder dure rapporten te laten maken.