-23-
De heer Evers vraagt waarom die f. 25.000,00 niet naar voren wordt
gebracht die worden bespaard op het onderhoud van de wegen. Die zaak is
door het college in 1990 al eens naar voren gebracht in de commissie
R.O.M. In die commissie is toen gezegd dat het onderhoudsplan voor de
wegen wat opgerekt kon worden. Dat kan het college op dit moment niet
zichtbaar maken. Dat kan misschien over een aantal jaren omdat er dan
verschuivingen in de onderhoudsschemas zitten maar de eerste jaren is dat
niet aan te tonen.
Als de heer Haverkamp zegt dat nu voor 18 vrachtwagens ongeveer
f.170.000,00 uitgegeven wordt klopt dat niet helemaal. In eerste instantie
is dat om f. 25.000,00 op onderhoudskosten te besparen, (wat dus nu nog
niet zichtbaar te maken is) een stukje veiligheid wordt hiermee bereikt in
de straten, en zo zijn er nog meer argumenten.
Concreet vraagt de voorzitter of er in de raad nu een meerderheid is te
verkrijgen voor het collegevoorstel.
De heer de Vos vraagt vervolgens of de vergadering voor enkele ogenblikken
geschorst kan worden.
De voorzitter schorst vervolgens voor enkele ogenblikken de vergadering.
Na heropening van de vergadering door de voorzitter geeft zij het woord
aan de heer van der Spek.
De heer van der Spek zegt heel veel te voelen voor het idee van de heer de
Vos. Het is niet zo maar een parkeerterrein. Het wordt een net
parkeerterrein, met verlichting en een hek eromheen. Hij is van mening
dat voor zo'n parkeerplaats best wel iets betaald mag worden voor de
sleutel. Overigens verbindt de heer van der Spek daar niet de voorwaarde
aan dat anders het plan geen doorgang zou mogen vinden terwijl de heer de
Vos die voorwaarde daar wel aan verbindt.
De heer de Vos wil zijn voorstel aanpassen in die zin dat akkoord wordt
gegaan met de suggestie die door het CDA is gedaan om f. 20.000,00
beschikbaar te stellen. Voor f. 120.000,00 kan de kale parkeerplaats
aangelegd worden. In de tussentijd zou het college kunnen onderzoeken in
hoeverre dat de transporteurs c.q. de chauffeurs bereid zijn een sleutel
te kopen voor dat jaar. Vervolgens kan dan worden ingestemd om het hekwerk
en de poorten aan te schaffen. Kortom zijn voorstel wordt dus als volgt.
Nu f. 20.000,00 beschikbaar stellen, in de komende maand nagaan in
hoeverre de chauffeurs/transportondernemers bereid zijn om een bijdrage
te leveren. Als dat het geval is kan in de komende raadsvergadering een
krediet gevoteerd worden voor de resterende f. 50.000,00.
De heer Evers vraagt of als het voorstel van de heer de Vos wordt gevolgd
en de resultaten van het overleg negatief zijn, er dan geen hekwerk komt.
De voorzitter denkt dat het niet realistisch is om er vanuit te gaan,
gelet op het vorige overleg dat heeft plaatsgevonden, dat het voorstel van
de heer de Vos een haalbare kaart is. Daarom wil zij het voorstel van het
college overeind houden. Dat er voor een sleutel betaald moet worden, daar
is niets op tegen, echter de hoogte van dat sleutelgeld wil zij even in
het midden laten.
De heer Breure zegt dat wanneer het voorstel van de heer de Vos wordt
aangenomen er nooit of te nimmer een hekwerk omheen zal komen en
waarschijnlijk zal er dan helemaal geen parkeerplaats komen.
Tot slot rest het de voorzitter om het amendement van de heer de Vos in
stemming te brengen.